Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling idag,skuffet og forvirret...


Inustaff

Recommended Posts

Alle som klager så fælt over hvor grusomt dårlige dommere er, burde prøve å bli det selv :-)

Så hadde de sett at det ikke var så lett - og at det er MYE lettere å være superekspert utenfor ringen. Ja, jeg kan også være uenig - men maken til sutring er jeg glad jeg ikke har prestert, og jeg anser meg selv som en nokså dårlig taper, he he. ALLE superekspertene står utenfor ringen, og mener gjerne at dommer gjør noe gæærnt uansett - så lenge det ikke er dem eller deres venner som vinner! Satt på spissen, men jeg tror jeg hadde funnet bedre kilder å lære noe om rasen på enn folk som klager - eller for den saks skyld en dommer som ikke er rasespesialist.

Vil man til kjernen, får man prøve å reise og stille for folk som KAN rasen. Når man har en liten og sjelden rase er det nærmest for mye å vente at enhver dommer skal være dyktig på den - jeg har sjelden rase selv, og er fullt klar over at utstilling er for show, og at det er spesialdommere som er verdt å høre på, med mindre disse ikke henger seg altfor mye opp i type.

Mange allroundere kan dømme helt greit, noen helt glimrende, men med endel raser er det jaggu ikke lett heller. Cane corso er vel en rimelig ny rase, med nokså vaklende kvalitet - det er MYE rart å se i alle disse nye vokter/bullerasene generelt som kommer her på markedet, enorme type- og kvalitetsforskjeller, og gudene vet hvem som har rett. Og ER en cane corso og en engelsk mastiff så like som du litt uklart hentyder til... ja, da er det EN av hundene/rasene som er problemet - utypisk/dårlig/varierende standard - og ikke dommeren.

Kanskje dommer legger mindre vekt på bevegelse - og mer på andre ting? Bevegelse er ikke alt på endel større raser, kanskje type vektlegges mer - det er opp til dommer. Jeg synes nærmest ALLE store tunge hunder beveger seg krøkkete i forhold til "mine" raser, som er blant de mer veltravende. Men ALT er ikke trav heller - det er det skrevet en bra artikkel om Kari Järvinen, på engelsk, som jeg fant på nettet: At det SKAL være typeforskjeller - ikke alle hunder skal ha "showtrav".

En dommer får mange dårlige hunder inn til bedømmelse, med utstillere som forventer allverden av nussebassen sin. Blås i kritikken, den er bare en skandinavisk greie som mange utenlandske dommere ikke er vant til - hvordan de skal formulere den blir hipp som happ. Det som betyr noe, er plasseringen.

Og husk også på... at når dommerlistene til utstillinger skal settes opp, så er det raseklubbene som setter opp forslagene. De kommer ikke trillende inn av seg selv, disse dommerne - NOEN foreslår dem, som mener de har peiling.

Da jeg drev med denslags, fant vi ut at de mest "populære" dommerne var dem som dømte så til alle kanter, at noen med halvdårlige hunder vant iblant for dem - mens de strenge og DYKTIGE dommerne var langt mindre populære, fordi de var... strenge. Dem ville ingen stille for! De ville heller ta sjansen på at de kunne karre til seg et cert av en dårligere dommer, fordi der hadde alle en sjanse! Men dette var jo større raser, som hadde en jevn kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi stilte for en ungarsk dommer. HUn likte ikke hundenn min i det hele tatt skrev at hun har pukkel rygg og altfor lite pels og bare dårlig. Så stillte vi for samme dommer noen måneder senere. Hun kjente meg ikke igjen og sa bare positive ting om henne, helt til jeg sa noe på ungarsk til hunden min. HVor hun da kjente oss igjen desverre plutselig ble kritikken dårlig. HUn skrev blant annet at hunden min hadde altfor lite underull!!! Yorker har ikke underull i det hele tatt!! Så vi fikk ikke cert den dagen desverre men ble 1.Auk og 1. Aukk.

SÅ jeg undersøkte lit om henne og fant ut at hun egentlig ikke er yorkshire terrier dommer i det hele tatt! Og dømmer dem kun når hun er i norge! Ble ganske irritert der ja spesielt siden det var nesten 3 timer forskinket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sutrer ikke,jeg sier det som det er..fordi alt virket tvilsomt..og som jeg sa la jeg merke til det angående andres hunder også..

Man trenger ikke ha mye peiling for å se at det der var en skam om det er sånn de dømmer hunder.

Da skjønner jeg godt at alle de stygge Corsoene jeg har sett er blitt Champions.De er ikke i nærheten av hjemlandets hunder.

Dommere burdte vite hvilken rase de dømmer,om de så skulle ha bilder foran seg,hefter og vinner hunder..så de så hva de drev på med.

NEI en Corso skal ikke ligne hverken Engelsk Mastiff,Boxer,eller Bullmastiff.Men noen gjør det..og de skal etter mitt hode ha GULT,ut!

FORDI de ikke skal ligne på noe annet.

En elghund skal ikke kunne lure en Buhund dommer for å si det sånn.

Jeg har aldri sagt at det ser lett ut å dømme,men grenser finnes det.

Så at min var der spiller ingen trille,jeg ville satt spørsmål med dommeren uansett ser du:-)

Jeg har egentlig aldri brydd meg om utstillinger og syntes det var nærmest fanatiske...men det må jo til dersom man vil nå langt med oppdrett og bli DOMMER..For dommer har jeg seriøst vurdert å bli...og det leenge før jeg troppet opp på min første utstilling...

Men å bli dommer tar lang tid..og jeg driver å "forsker på" de forskjellige raser allerede,sånn at jeg får satt meg inn i dem,og blir en god dommer tilslutt..

Etter å ha vært på utstillingen fikk jeg bare blod på tann og ble mer giret på hele dommer greia.

Tror du har misforstått litt hvis du sier jeg sutrer.

Klart jeg er skuffet når jeg kommer på utstilling til en dommer og to som bare står å hvisker å tisker,og ikke har peiling likevel..tydeligvis..

(ikke fordi min hund fikk kritikken han gjorde,men pga at de ikke skriver riktig og analyserer/sammenligner og konkluderer riktig..i forhold til hunden/rasen)

Så jeg konkluderer med at det er derfor det oppstår så mange dårlige "typer" eller forskjeller generelt.

Dommeren vet ikke hvilken rase han dømmer,da vil det automatisk skli ut i avlen,pga premieringen "feil " hunder får.

Jeg må innrømme at jeg ikke bryr meg om den bedømmelsen jeg fikk på hunden.

Det hadde jeg ikke gjort uansett kritikk og sløyfe.

Hun kunne ikke dømme enkelte raser.

Som sagt her er det spesialdommere og allround.

Hun her finnes ikke i dommerregisteret engang..så jeg vet ikke hvem hun er ekspert på.

Jeg sier bare at man mister tillit til dommere og utstillinger når man ser hva de driver med.De er jo tross alt bare menneslker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...