Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling idag,skuffet og forvirret...

Inustaff

Recommended Posts

Alle som klager så fælt over hvor grusomt dårlige dommere er, burde prøve å bli det selv :-)

Så hadde de sett at det ikke var så lett - og at det er MYE lettere å være superekspert utenfor ringen. Ja, jeg kan også være uenig - men maken til sutring er jeg glad jeg ikke har prestert, og jeg anser meg selv som en nokså dårlig taper, he he. ALLE superekspertene står utenfor ringen, og mener gjerne at dommer gjør noe gæærnt uansett - så lenge det ikke er dem eller deres venner som vinner! Satt på spissen, men jeg tror jeg hadde funnet bedre kilder å lære noe om rasen på enn folk som klager - eller for den saks skyld en dommer som ikke er rasespesialist.

Vil man til kjernen, får man prøve å reise og stille for folk som KAN rasen. Når man har en liten og sjelden rase er det nærmest for mye å vente at enhver dommer skal være dyktig på den - jeg har sjelden rase selv, og er fullt klar over at utstilling er for show, og at det er spesialdommere som er verdt å høre på, med mindre disse ikke henger seg altfor mye opp i type.

Mange allroundere kan dømme helt greit, noen helt glimrende, men med endel raser er det jaggu ikke lett heller. Cane corso er vel en rimelig ny rase, med nokså vaklende kvalitet - det er MYE rart å se i alle disse nye vokter/bullerasene generelt som kommer her på markedet, enorme type- og kvalitetsforskjeller, og gudene vet hvem som har rett. Og ER en cane corso og en engelsk mastiff så like som du litt uklart hentyder til... ja, da er det EN av hundene/rasene som er problemet - utypisk/dårlig/varierende standard - og ikke dommeren.

Kanskje dommer legger mindre vekt på bevegelse - og mer på andre ting? Bevegelse er ikke alt på endel større raser, kanskje type vektlegges mer - det er opp til dommer. Jeg synes nærmest ALLE store tunge hunder beveger seg krøkkete i forhold til "mine" raser, som er blant de mer veltravende. Men ALT er ikke trav heller - det er det skrevet en bra artikkel om Kari Järvinen, på engelsk, som jeg fant på nettet: At det SKAL være typeforskjeller - ikke alle hunder skal ha "showtrav".

En dommer får mange dårlige hunder inn til bedømmelse, med utstillere som forventer allverden av nussebassen sin. Blås i kritikken, den er bare en skandinavisk greie som mange utenlandske dommere ikke er vant til - hvordan de skal formulere den blir hipp som happ. Det som betyr noe, er plasseringen.

Og husk også på... at når dommerlistene til utstillinger skal settes opp, så er det raseklubbene som setter opp forslagene. De kommer ikke trillende inn av seg selv, disse dommerne - NOEN foreslår dem, som mener de har peiling.

Da jeg drev med denslags, fant vi ut at de mest "populære" dommerne var dem som dømte så til alle kanter, at noen med halvdårlige hunder vant iblant for dem - mens de strenge og DYKTIGE dommerne var langt mindre populære, fordi de var... strenge. Dem ville ingen stille for! De ville heller ta sjansen på at de kunne karre til seg et cert av en dårligere dommer, fordi der hadde alle en sjanse! Men dette var jo større raser, som hadde en jevn kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi stilte for en ungarsk dommer. HUn likte ikke hundenn min i det hele tatt skrev at hun har pukkel rygg og altfor lite pels og bare dårlig. Så stillte vi for samme dommer noen måneder senere. Hun kjente meg ikke igjen og sa bare positive ting om henne, helt til jeg sa noe på ungarsk til hunden min. HVor hun da kjente oss igjen desverre plutselig ble kritikken dårlig. HUn skrev blant annet at hunden min hadde altfor lite underull!!! Yorker har ikke underull i det hele tatt!! Så vi fikk ikke cert den dagen desverre men ble 1.Auk og 1. Aukk.

SÅ jeg undersøkte lit om henne og fant ut at hun egentlig ikke er yorkshire terrier dommer i det hele tatt! Og dømmer dem kun når hun er i norge! Ble ganske irritert der ja spesielt siden det var nesten 3 timer forskinket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sutrer ikke,jeg sier det som det er..fordi alt virket tvilsomt..og som jeg sa la jeg merke til det angående andres hunder også..

Man trenger ikke ha mye peiling for å se at det der var en skam om det er sånn de dømmer hunder.

Da skjønner jeg godt at alle de stygge Corsoene jeg har sett er blitt Champions.De er ikke i nærheten av hjemlandets hunder.

Dommere burdte vite hvilken rase de dømmer,om de så skulle ha bilder foran seg,hefter og vinner hunder..så de så hva de drev på med.

NEI en Corso skal ikke ligne hverken Engelsk Mastiff,Boxer,eller Bullmastiff.Men noen gjør det..og de skal etter mitt hode ha GULT,ut!

FORDI de ikke skal ligne på noe annet.

En elghund skal ikke kunne lure en Buhund dommer for å si det sånn.

Jeg har aldri sagt at det ser lett ut å dømme,men grenser finnes det.

Så at min var der spiller ingen trille,jeg ville satt spørsmål med dommeren uansett ser du:-)

Jeg har egentlig aldri brydd meg om utstillinger og syntes det var nærmest fanatiske...men det må jo til dersom man vil nå langt med oppdrett og bli DOMMER..For dommer har jeg seriøst vurdert å bli...og det leenge før jeg troppet opp på min første utstilling...

Men å bli dommer tar lang tid..og jeg driver å "forsker på" de forskjellige raser allerede,sånn at jeg får satt meg inn i dem,og blir en god dommer tilslutt..

Etter å ha vært på utstillingen fikk jeg bare blod på tann og ble mer giret på hele dommer greia.

Tror du har misforstått litt hvis du sier jeg sutrer.

Klart jeg er skuffet når jeg kommer på utstilling til en dommer og to som bare står å hvisker å tisker,og ikke har peiling likevel..tydeligvis..

(ikke fordi min hund fikk kritikken han gjorde,men pga at de ikke skriver riktig og analyserer/sammenligner og konkluderer riktig..i forhold til hunden/rasen)

Så jeg konkluderer med at det er derfor det oppstår så mange dårlige "typer" eller forskjeller generelt.

Dommeren vet ikke hvilken rase han dømmer,da vil det automatisk skli ut i avlen,pga premieringen "feil " hunder får.

Jeg må innrømme at jeg ikke bryr meg om den bedømmelsen jeg fikk på hunden.

Det hadde jeg ikke gjort uansett kritikk og sløyfe.

Hun kunne ikke dømme enkelte raser.

Som sagt her er det spesialdommere og allround.

Hun her finnes ikke i dommerregisteret engang..så jeg vet ikke hvem hun er ekspert på.

Jeg sier bare at man mister tillit til dommere og utstillinger når man ser hva de driver med.De er jo tross alt bare menneslker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...