Gå til innhold
Hundesonen.no

Hun begynner å leke med bånnet...

MegaMarie

Recommended Posts

Når jeg skal ta på bånnet til hunden min så begynner hun liksom å slå potene mot hals bånnet og bite på det.

Det virker ikke som om at hun ikke liker å ha det på seg men at hun vil leke med det.

Hun blir jo kjempe glad hver gang vi skal på tur og hun viser ingen tegn på at hun ikke liker hals bånnet.

Hvordan kan jeg få henne til å slutte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:unsure: jeg tolker leking med bånd på tur hvertfall som et signal på at han gjerne vil leke. får å få henne til å slutte kan du lære inn nei komando, men den er kanskje der allerede? isåfall, si nei, og ta bort båndet når hun begynner. ros og prøv på nytt når hun er rolig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marco gjorde og det i begynnelsen..ganske irriterende... Men det jeg gjorde var at vær gangf han begynte la jeg bare bandet fra meg og satte med ned..."skal du holde på sånn gidder ikke jeg gå tur med deg" og tilslutt sluttet han...men det går jo ann å bare si nei og snu ryggen til da...Antar det er litt forkjell når en rottis tar tak i bandet og fekter med labbene :D hehe...

Du må bare prøve deg frem tror jeg..si nei og begynn på nytt liksom.

Lykke til iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare prøve å trene på det, ved å belønne henne når hun gjør riktig. Altså lar deg ta på båndet. Når hun begynner å tulle bare snur du ryggen til og overser, så hun skjønner at det ikke er noe moro. Så når du får ta det på (på begynnelsen kanskje bare nærme deg halsen med båndet), så belønner du henne med godbit eller lek. Sånn at hun skjønner at det lønner seg å gjøre som du vil :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne å lære henne å touche pekefingeren din med snuten sin. Så holder du båndet mellom pekefingeren din og hunden, og hunden vil strekke hodet inn i halsbåndet for å touche fingeren din. Hunden trenger ikke å få båndet helt ned på halsen de første gangene, bare den tar litt av hodet gjennom. Du belønner selvsagt hver gang hunden toucher fingeren din med snuten. Så kan du begynne å kreve mer. At hunden skal ta hele hodet gjennom båndet for å få belønningen (du har fortsatt fingeren på andre siden, men lengre vekke). Det er viktig å gjøre hunden bevisst på at den skal ta hodet gjennom båndet, slik at den ikke blir hjelpeavhengig. Så kan du fjerne fingeren, og bare holde båndet foran hodet på den (ikke dytt det på, bare vent tålmodig på hunden). Når hunden tar litt av hodet inn i båndet belønner du. Om hun begynner å tygge på det, så tar du det bare bak ryggen og tar det frem igjen etter ca 10 sekunder. Når hunden forstår at den blir belønnet for å ta hodet inn i båndet selv uten at du har fingeren der, så kan du begynne å kreve at hunden må ta hodet enda lenger inn i båndet for å få belønning (og da slutter du å belønne for at den bare tar hodet litt inn). Når hunden vet hva den blir belønnet for, så kan du til slutt kreve at den ikke får belønning før den har tatt hodet så langt inn at båndet faller ned på halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Du kan begynne å lære henne å touche pekefingeren din med snuten sin. Så holder du båndet mellom pekefingeren din og hunden, og hunden vil strekke hodet inn i halsbåndet for å touche fingeren din. Hunden trenger ikke å få båndet helt ned på halsen de første gangene, bare den tar litt av hodet gjennom. Du belønner selvsagt hver gang hunden toucher fingeren din med snuten. Så kan du begynne å kreve mer. At hunden skal ta hele hodet gjennom båndet for å få belønningen (du har fortsatt fingeren på andre siden, men lengre vekke). Det er viktig å gjøre hunden bevisst på at den skal ta hodet gjennom båndet, slik at den ikke blir hjelpeavhengig. Så kan du fjerne fingeren, og bare holde båndet foran hodet på den (ikke dytt det på, bare vent tålmodig på hunden). Når hunden tar litt av hodet inn i båndet belønner du. Om hun begynner å tygge på det, så tar du det bare bak ryggen og tar det frem igjen etter ca 10 sekunder. Når hunden forstår at den blir belønnet for å ta hodet inn i båndet selv uten at du har fingeren der, så kan du begynne å kreve at hunden må ta hodet enda lenger inn i båndet for å få belønning (og da slutter du å belønne for at den bare tar hodet litt inn). Når hunden vet hva den blir belønnet for, så kan du til slutt kreve at den ikke får belønning før den har tatt hodet så langt inn at båndet faller ned på halsen.

Hihihi :) Hadde et sånt "belte bånn" som du liksom stikker inni hull. Nå bruker jeg sånn bånn som du mener jeg kan lære henne å touche pekefingeren. Ska prøve meg frem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...