Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke fysiske årsaker kan stress ha?

Aya

Recommended Posts

Kan stress bunne i fysiske årsaker/sykdommer? Har fått høre at thyroxinmangel kan utløse stress, men er usikker på hva dette egentlig er, og om det stemmer. Hvilke andre fysiske årsaker/sykdommer o.l kan være grunner for stress? Arv og gener har vel endel å bety? Kan kryptorchisme gjøre at en hund får et høyere stressnivå?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan stress bunne i fysiske årsaker/sykdommer? Har fått høre at thyroxinmangel kan utløse stress, men er usikker på hva dette egentlig er, og om det stemmer. Hvilke andre fysiske årsaker/sykdommer o.l kan være grunner for stress? Arv og gener har vel endel å bety? Kan kryptorchisme gjøre at en hund får et høyere stressnivå?

Takker for alle svar!

Etter hva jeg har hørt så kan cryptochisme gjøre at de har et overdrevent hormonivå som igjenn fører til stress.Du fikk jo Puma likt som jeg fikk Loke ca eller?Og de var jo ganske like i utgansgpunktet...Hvis du fortsatt sliter med usunt stress i han etter så mange måneder med jobbing så ville jeg begynnt å lete etter fysiske årsaker.Etter hva jeg har skjønt så har du jo gjort ting ganske riktig.Det er jo flere måneder siden Loke ble kontrollebar i stresset sitt (med untaget av rundt andre hunder)

Men nå er det vel forskjell på Bc og belger da...selv om Loke er hyperbelger.

Har du kasterert han nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke kastrert enda, dyrlegen mente jeg skulle vente til han var to, fordi den lå så langt nede at den kunne falle ned..

Sliter litt med skyggestirring, ja, dessverre, både innendørs og utendørs. Har fått høre at morfaren og har et utrolig høyt stressnivå. Halejaging, pinnehenting og tissing inne er 100% borte, og han løper som regel ikke etter skyggene, han ligger og betrakter og stirrer. Jeg tenkte jeg skulle begynne letingen etter en dyktig veterinær/adferdsterapaut nå, det kan jo bunne i en fysisk årsak også... :/

(Fikk han som et umulig 9 mnd gammelt pinnedyr, og har jo hatt en stoor fremgang sånnsett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er ikke kastrert enda, dyrlegen mente jeg skulle vente til han var to, fordi den lå så langt nede at den kunne falle ned..

Sliter litt med skyggestirring, ja, dessverre, både innendørs og utendørs. Har fått høre at morfaren og har et utrolig høyt stressnivå. Halejaging, pinnehenting og tissing inne er 100% borte, og han løper som regel ikke etter skyggene, han ligger og betrakter og stirrer. Jeg tenkte jeg skulle begynne letingen etter en dyktig veterinær/adferdsterapaut nå, det kan jo bunne i en fysisk årsak også... :/

(Fikk han som et umulig 9 mnd gammelt pinnedyr, og har jo hatt en stoor fremgang sånnsett)

Vel..Rom er ikke bygd på en dag -dere har jo kommet et godt stykke på vei...Ei i hundeklubben fikk visst et pinnedyr for snart 3 år siden og selv om de konkurrerer kl3 nå så er de fortsatt ikke helt i mål med alt.Han pleide visst å stirre henne i senk når han satt på stuegulvet.Men det blir litt anderledes med skygger kanskje...Jeg tror jeg uansett hadde sjekket det fysiske sånn for å være på den trygge siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle svar!

I følgeblodprøven til min tidligere dobermann, så var det for mye tyroxin som gjorde at hun var hyperaktiv. Tyroxin er jo aktivitetshoromon, om man kan kalle det det. Men det hadde nok kombinasjon med arv, siden hun var fra linjer med mye motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...