Gå til innhold
Hundesonen.no

Bytte av tørrfor!


ellenminerva
 Share

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her, og jeg trenger litt hjelp.

Hvilket tørrfôr anbefaler DU, og hvorfor? Vi startet med Royal Canin, som ikke ble spist av, så Acana, liten tur på Vigor & Sage, og nå på Orijen. Jeg synes han bæsjer utrolig mange ganger om dagen, så jeg tenkter vi må bytte igjen...

Han liker Orijen godt, men det er vel ikke bra å bæsje SÅ ofte. Mye fis også.

Jeg har en 6 måneder gammel Corgi Pembroke-gutt!

Endret av ellenminerva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerte Acana og Vigor? Hvilken strategi har du brukt når du har byttet fôr? (Byttet rett over? Litt og litt - rolig tilvenning? Evt over hvor lang tid?). Hvor lang tid har du gitt hvert fôr før du byttet?

Normalt sett er det fornuftig å bruke godt tid på tilvenningen når du bytter (minst 4 dager, men jeg brukte langt over en uke med Orijen - hvis ikke ble det bare søl), men har man et fôr som overhodet ikke fungerer, så er jo ikke det mye vits i heller. Uansett så kan det ta flere uker (minst 2) etter byttet før du vet om hunden tolererer fôret.

Hyppig fôrskifte kan dessuten stresse en hunds mage en del. Kanskje spesielt hos en liten valp. Så jeg ville forsøkt å enten gå tilbake til noe du vet fungerer, eller å gå for noe skånefôr (kjøpes hos veterinær) for å få stabilisert magen noen uker, for deretter å langsomt forsøke skifte til ønsket fôr.

Orijen kan være hardt for magen for en del hunder, så forsiktig tilvenning kan være ekstra viktig. Men noen tåler det ikke uansett.

Endret av tillien
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bytter alltid som det står på pakkene, starter med 10-20% og litt og litt på en uke. 

RC fikk han hos oppdretter, har ikke lest mye bra om det og byttet da fort til Acana, som han gikk på iallefall i 2-3 måneder, før han til slutt bare slutta å spise det, bare så på matskåla og gikk.. Prøvde da Vigor & Sage (igjen i løpet av en uke med litt og litt) ettersom det funker veldig bra på de 3 kattene jeg har, de har blitt flotte i pelsen, tjukkepusen har slanka seg og det er mye mindre bæsj hos de. 

Men han ville ikke spise det heller - så jeg leste meg litt opp på nett at Orijen har mer kjøttinnhold enn Acana, så nå har vi gått over på det (kjøpte bare den minste posen som snart er tom), men nå er det bæsj-orama og fising hele tiden. Vi sto opp 08 i dag og det har vært fire bæsjerunder hittil i dag (klokka er nå snart 15), halvfast, noe mørk og noe lys avføring. 

Med så mye bæsjing av Orijen tenker jeg det er bedre å få bytta ASAP. Har tenkt på å prøve Vigor & Sage litt lengre, og kanskje kombinere med Vom. 

Fikk tips i en corgi-gruppe om Nutrima, men finner ingen informasjon overhodet annet enn på nettbutikken som selger det.

Blir helt rådvill her! Han har ikke gått noe særlig opp i vekt etter bytte til Orijen heller, noe han burde gjøre i vekstfasen han er i nå? Holdt seg på 10kg i en måneds tid nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, ellenminerva skrev:

Vi bytter alltid som det står på pakkene, starter med 10-20% og litt og litt på en uke. 

RC fikk han hos oppdretter, har ikke lest mye bra om det og byttet da fort til Acana, som han gikk på iallefall i 2-3 måneder, før han til slutt bare slutta å spise det, bare så på matskåla og gikk.. Prøvde da Vigor & Sage (igjen i løpet av en uke med litt og litt) ettersom det funker veldig bra på de 3 kattene jeg har, de har blitt flotte i pelsen, tjukkepusen har slanka seg og det er mye mindre bæsj hos de. 

Men han ville ikke spise det heller - så jeg leste meg litt opp på nett at Orijen har mer kjøttinnhold enn Acana, så nå har vi gått over på det (kjøpte bare den minste posen som snart er tom), men nå er det bæsj-orama og fising hele tiden. Vi sto opp 08 i dag og det har vært fire bæsjerunder hittil i dag (klokka er nå snart 15), halvfast, noe mørk og noe lys avføring. 

Med så mye bæsjing av Orijen tenker jeg det er bedre å få bytta ASAP. Har tenkt på å prøve Vigor & Sage litt lengre, og kanskje kombinere med Vom. 

Fikk tips i en corgi-gruppe om Nutrima, men finner ingen informasjon overhodet annet enn på nettbutikken som selger det.

Blir helt rådvill her! Han har ikke gått noe særlig opp i vekt etter bytte til Orijen heller, noe han burde gjøre i vekstfasen han er i nå? Holdt seg på 10kg i en måneds tid nå.

Ja, ikke så greit når de ikke spiser de søte små :)

Mulig du har gjort dette også, men: Sett fram maten og fjern den etter 10 minutter uten å gjøre noe nummer ut av det om hunden ikke spiser. Om ikke alt spises, fjern maten og ta mindre neste gang - målet er at hunden skal føle det akkurat ble litt for lite. Det kan trigge matlysten. Det kan også trigge matlyst å gjemme maten. Min hadde en periode med lite matlyst - da gjemte jeg skåla så fikk hun søke etter den. Maten som for to minutter siden ikke ble spist da den ble servert, ble da slukt... Bør kanskje ikke overdrives, han kan jo bli vant med at det skal være slik hver gang, men bare nok til at han kommer i gang igjen og kjenner at mat er jo godt ...

Jeg vet ikke hvor lenge dere prøvde før dere ga etter og byttet fôr, men hunder spiser når de er sultne nok. Ved å bytte fôr fordi hunden ikke spiser, så kan dere risikere at hunden lærer seg nettopp det. «Esj ... dette mølet igjen ... men hvis jeg bare lar være å spise så kommer det noe nytt og spennende!» Jeg skjønner at det går en smertegrense en plass - men da bør dere kanskje uansett ta kontakt med veterinær for å utelukke andre ting.

Uansett. Slik det er nå så ville jeg droppet Orijen og forsøkt noe av det som fungerte før. Han spiste jo Acana feks. Gå tilbake til det da og gi det et par dager i alle fall før dere konkluderer med at han ikke vil ha det.

Endret av tillien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig individuelt hva som fungerer, men jeg er veldig fornøyd med Robur. Det er dessuten produsert i Sverige (kortreist) og har relativt høyt kjøttinnhold.Men det finnes mye bra råfôr også.

I alle tilfelle så ville jeg valgt et fôr og holdt meg til det et par måneders tid. Gi måltid fast tre ganger om dagen og ta bort det han ikke spiser. Så lenge han ikke blir alt for tynn så er det ikke krise. Det er langt fra alle hunder som trenger anbefalt mengde fôr, begge mine får 2/3 av anbefalt mengde for å holde seg passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at de har litt spisevegring i den alderen. Du sier at du leste at RC ikke var et bra for. Og nei, på papiret så er det kanskje ikke det, men dersom hunden fungerer på foret, så er det jo bra for DIN hund. Det er mye viktigere hvordan hunden reagerer på foret enn hva som står i innholdsfortegnelsen (for meg er unntaket for som selges i matbutikken, det skal aldri prøves her i hvertfall)

Orijen er et bra for på papiret, men åpenbart ikke bra for din hund mtp på all fisingen og alt som kommer ut igjen. Jeg syns det er vanskelig å anbefale for fordi det som fungerer for en, fungerer nødvendigvis ikke for andre. Har selv en kresen hund som ofte ikke rører matskålen, men hun er ikke mager så da bryr jeg meg ikke så mye ? akkurat nå forer jeg med barking heads,. Hvis du har musti i nærheten så selger de nutrima?

Endret av Kaisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...