Gå til innhold
Hundesonen.no

Borzoi

Rosin

Recommended Posts

Skrevet

Lurer på et par ting ang. borzoi.. Har lyst på en slik om noen år. :D

Hvilke farger er tillatt, og hvilke er vanligst? (Gjerne bilder! ;) )

Er det mye pelsstell/hvor ofte bør de børstes?

Ulemper? (Både helsemessig og gemyttmessig)

Skrevet

Dette står i rasestandarden om farger (alle rasestandarder finnes forøvrig som pdf på NKKs hjemmesider):

"Alle fargekombinasjoner, bortsett fra kombinasjoner med blått eller brunt (sjokolade), eller nyanser av disse farger. Alle farger ensfarget eller tegninger på hvit bunn. Frynser, "bukser" eller halebeheng er betydelig lysere enn bunnfargen. Ved sorte hårspisser er sort maske typisk."

Og her er en link til en side om borzoifarger (deriblant blå, som altså ikke er tillatt, men tydeligvis finnes på rasen):

http://borzoi-color.batw.net/Color_discussion.html

Vanligst her til lands tror jeg er hvit med røde eller fawn flekker, noen tricolor, mens brindle tror jeg er mindre vanlig.

Pelsstell, helse og gemytt er jeg ikke den rette til å svare på (men jeg vet at de kan røyte ganske heftig).

Skrevet

Er det mye pelsstell/hvor ofte bør de børstes?

Det er en del, Jeg børster Serchaj hver kveld(Nå har jo han ikke alt enda engang) Og tar det "ordelig" en gang i uken, men vet at det er oppdrettere som tar det bare engang i uken, eller sjeldnere.

Ulemper? (Både helsemessig og gemyttmessig)

Helsemessig må det være magedreining, utrolig mange borzoi dør av det i løpet av et år, også kan det være HD, det er ikke mange oppdrettere som rønker, selv om det er blitt mer og mer HD de siste årene hos Borzoi'en.

Gemytt må du kanskje passe litt på linjene, en borzoi kan ha et veldig stort jaktinstink og bli veldig "slu", men mange oppdrettere har klart å avle det mer og mer vekk, så de er velegnet familie hunder, men pass fortsatt på hvilken linjer du har.. Serchaj vil jeg si har litt over normalt på jaktinstinkt pga av hans russiske linjer.

Forøvrig vil jeg si at man kan bruke Borzoi'en til alt:) Utstilling, LP(Vet at det er noen i tromsø som konkurerer i klasse to i tronsø) Og agility...(De kan bli litt store da..) Kjenner også noen som bruker sin i spor.

Skrevet

Jepp, meg også.. Er spesielt bekymret over HD, pga at mange oppdrettere bryr seg ikke om det, eller "ignorer" det, siden mange mener det ikke er et "problem" og ikke gidder å rønke... Er selv litt bekymret at min har HD.. Det ødelegger jo noen planer får framtiden men den tid den sorg..

Men magedreining så er det jo heldigvis mange måter å forhindre det på!:D

Skrevet

Leter du etter en sunn og frisk borzoi, som dessuten har et omgjengelig temperament i forhold til andre hunder (ikke minst hannhundene) og som også er stabil og trygg mentalt... så blir FARGE noe av det siste du bør se etter :-)

ALLE farger er fine, ikke minst når de sitter på en hund du vet er sunn, frisk og hyggelig! Man kan selvsagt ha noen favoritter, men jeg hadde prioritert mentalitet, sunnhet, eksteriør og farge i dén rekkefølgen.... Fargen er kremen på kaka - den ytre pynten.

Raser som dette er dessverre utseende- og utstillingsraser fremfor noen, og det er finnes vel her som i mange andre raser med samme "handikapp" - at de er pene - oppdrettere som er villige til å "overse" både det ene og det andre bare hunden er pen nok. Og som kanskje fremdeles sier at det er samme om du velger tispe eller hannhund....?

Jo tryggere og mer stabil hund, jo lettere er det å trene med den - selv om du neppe når så langt i tradisjonelle ting, da skal det en kombinasjon til av spesielt individ og kyndig eier/eier som er i rette miljøet. Agility er gøy, selv om de største hundene kan få et visst handikap i forhold til hjul og slikt, og spor - blodspor - tror jeg også kunne fenge interessen. Coursing også, selvsagt, hvis det er en jaktlyst som ikke kommer ut av kontroll. For hunder som dette bør få muligheten til å løpe løs så ofte som mulig - hver dag - de er LØPEhunder. Og da må man kanskje veie opp dette med jakt/vilttett område etc.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...