Gå til innhold
Hundesonen.no

Borzoi

Rosin

Recommended Posts

Dette står i rasestandarden om farger (alle rasestandarder finnes forøvrig som pdf på NKKs hjemmesider):

"Alle fargekombinasjoner, bortsett fra kombinasjoner med blått eller brunt (sjokolade), eller nyanser av disse farger. Alle farger ensfarget eller tegninger på hvit bunn. Frynser, "bukser" eller halebeheng er betydelig lysere enn bunnfargen. Ved sorte hårspisser er sort maske typisk."

Og her er en link til en side om borzoifarger (deriblant blå, som altså ikke er tillatt, men tydeligvis finnes på rasen):

http://borzoi-color.batw.net/Color_discussion.html

Vanligst her til lands tror jeg er hvit med røde eller fawn flekker, noen tricolor, mens brindle tror jeg er mindre vanlig.

Pelsstell, helse og gemytt er jeg ikke den rette til å svare på (men jeg vet at de kan røyte ganske heftig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye pelsstell/hvor ofte bør de børstes?

Det er en del, Jeg børster Serchaj hver kveld(Nå har jo han ikke alt enda engang) Og tar det "ordelig" en gang i uken, men vet at det er oppdrettere som tar det bare engang i uken, eller sjeldnere.

Ulemper? (Både helsemessig og gemyttmessig)

Helsemessig må det være magedreining, utrolig mange borzoi dør av det i løpet av et år, også kan det være HD, det er ikke mange oppdrettere som rønker, selv om det er blitt mer og mer HD de siste årene hos Borzoi'en.

Gemytt må du kanskje passe litt på linjene, en borzoi kan ha et veldig stort jaktinstink og bli veldig "slu", men mange oppdrettere har klart å avle det mer og mer vekk, så de er velegnet familie hunder, men pass fortsatt på hvilken linjer du har.. Serchaj vil jeg si har litt over normalt på jaktinstinkt pga av hans russiske linjer.

Forøvrig vil jeg si at man kan bruke Borzoi'en til alt:) Utstilling, LP(Vet at det er noen i tromsø som konkurerer i klasse to i tronsø) Og agility...(De kan bli litt store da..) Kjenner også noen som bruker sin i spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, meg også.. Er spesielt bekymret over HD, pga at mange oppdrettere bryr seg ikke om det, eller "ignorer" det, siden mange mener det ikke er et "problem" og ikke gidder å rønke... Er selv litt bekymret at min har HD.. Det ødelegger jo noen planer får framtiden men den tid den sorg..

Men magedreining så er det jo heldigvis mange måter å forhindre det på!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter du etter en sunn og frisk borzoi, som dessuten har et omgjengelig temperament i forhold til andre hunder (ikke minst hannhundene) og som også er stabil og trygg mentalt... så blir FARGE noe av det siste du bør se etter :-)

ALLE farger er fine, ikke minst når de sitter på en hund du vet er sunn, frisk og hyggelig! Man kan selvsagt ha noen favoritter, men jeg hadde prioritert mentalitet, sunnhet, eksteriør og farge i dén rekkefølgen.... Fargen er kremen på kaka - den ytre pynten.

Raser som dette er dessverre utseende- og utstillingsraser fremfor noen, og det er finnes vel her som i mange andre raser med samme "handikapp" - at de er pene - oppdrettere som er villige til å "overse" både det ene og det andre bare hunden er pen nok. Og som kanskje fremdeles sier at det er samme om du velger tispe eller hannhund....?

Jo tryggere og mer stabil hund, jo lettere er det å trene med den - selv om du neppe når så langt i tradisjonelle ting, da skal det en kombinasjon til av spesielt individ og kyndig eier/eier som er i rette miljøet. Agility er gøy, selv om de største hundene kan få et visst handikap i forhold til hjul og slikt, og spor - blodspor - tror jeg også kunne fenge interessen. Coursing også, selvsagt, hvis det er en jaktlyst som ikke kommer ut av kontroll. For hunder som dette bør få muligheten til å løpe løs så ofte som mulig - hver dag - de er LØPEhunder. Og da må man kanskje veie opp dette med jakt/vilttett område etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...