Gå til innhold
Hundesonen.no

Borzoi


Rosin

Recommended Posts

Dette står i rasestandarden om farger (alle rasestandarder finnes forøvrig som pdf på NKKs hjemmesider):

"Alle fargekombinasjoner, bortsett fra kombinasjoner med blått eller brunt (sjokolade), eller nyanser av disse farger. Alle farger ensfarget eller tegninger på hvit bunn. Frynser, "bukser" eller halebeheng er betydelig lysere enn bunnfargen. Ved sorte hårspisser er sort maske typisk."

Og her er en link til en side om borzoifarger (deriblant blå, som altså ikke er tillatt, men tydeligvis finnes på rasen):

http://borzoi-color.batw.net/Color_discussion.html

Vanligst her til lands tror jeg er hvit med røde eller fawn flekker, noen tricolor, mens brindle tror jeg er mindre vanlig.

Pelsstell, helse og gemytt er jeg ikke den rette til å svare på (men jeg vet at de kan røyte ganske heftig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mye pelsstell/hvor ofte bør de børstes?

Det er en del, Jeg børster Serchaj hver kveld(Nå har jo han ikke alt enda engang) Og tar det "ordelig" en gang i uken, men vet at det er oppdrettere som tar det bare engang i uken, eller sjeldnere.

Ulemper? (Både helsemessig og gemyttmessig)

Helsemessig må det være magedreining, utrolig mange borzoi dør av det i løpet av et år, også kan det være HD, det er ikke mange oppdrettere som rønker, selv om det er blitt mer og mer HD de siste årene hos Borzoi'en.

Gemytt må du kanskje passe litt på linjene, en borzoi kan ha et veldig stort jaktinstink og bli veldig "slu", men mange oppdrettere har klart å avle det mer og mer vekk, så de er velegnet familie hunder, men pass fortsatt på hvilken linjer du har.. Serchaj vil jeg si har litt over normalt på jaktinstinkt pga av hans russiske linjer.

Forøvrig vil jeg si at man kan bruke Borzoi'en til alt:) Utstilling, LP(Vet at det er noen i tromsø som konkurerer i klasse to i tronsø) Og agility...(De kan bli litt store da..) Kjenner også noen som bruker sin i spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, meg også.. Er spesielt bekymret over HD, pga at mange oppdrettere bryr seg ikke om det, eller "ignorer" det, siden mange mener det ikke er et "problem" og ikke gidder å rønke... Er selv litt bekymret at min har HD.. Det ødelegger jo noen planer får framtiden men den tid den sorg..

Men magedreining så er det jo heldigvis mange måter å forhindre det på!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leter du etter en sunn og frisk borzoi, som dessuten har et omgjengelig temperament i forhold til andre hunder (ikke minst hannhundene) og som også er stabil og trygg mentalt... så blir FARGE noe av det siste du bør se etter :-)

ALLE farger er fine, ikke minst når de sitter på en hund du vet er sunn, frisk og hyggelig! Man kan selvsagt ha noen favoritter, men jeg hadde prioritert mentalitet, sunnhet, eksteriør og farge i dén rekkefølgen.... Fargen er kremen på kaka - den ytre pynten.

Raser som dette er dessverre utseende- og utstillingsraser fremfor noen, og det er finnes vel her som i mange andre raser med samme "handikapp" - at de er pene - oppdrettere som er villige til å "overse" både det ene og det andre bare hunden er pen nok. Og som kanskje fremdeles sier at det er samme om du velger tispe eller hannhund....?

Jo tryggere og mer stabil hund, jo lettere er det å trene med den - selv om du neppe når så langt i tradisjonelle ting, da skal det en kombinasjon til av spesielt individ og kyndig eier/eier som er i rette miljøet. Agility er gøy, selv om de største hundene kan få et visst handikap i forhold til hjul og slikt, og spor - blodspor - tror jeg også kunne fenge interessen. Coursing også, selvsagt, hvis det er en jaktlyst som ikke kommer ut av kontroll. For hunder som dette bør få muligheten til å løpe løs så ofte som mulig - hver dag - de er LØPEhunder. Og da må man kanskje veie opp dette med jakt/vilttett område etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...