Gå til innhold
Hundesonen.no

Andre farger på aussien


_aussie_

Recommended Posts

  • 2 months later...

Bare sånn.... Regner med dere er klar over at dette ikke er standard farger men feilfarginger? Det står jo øverst på siden, så dere har sikkert sett det, men i tilfelle ikke ;)

Jepp har sett det, derfor det var så kult med den gråe. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som med sheltie, så liker jeg standardfargene best... De andre fargene er sikkert fine på raser som kan ha de fargene, men det er jo ikke rasetypisk med feilfarging, ergo ødelegger det raseinntrykket :barfy: Jeg er kanskje sær der? Dobbelmerle/overtegnede hunder er ikke bare stygt, men kan også gi misdannelser, blindhet/døvhet... Ikke bra <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som med sheltie, så liker jeg standardfargene best... De andre fargene er sikkert fine på raser som kan ha de fargene, men det er jo ikke rasetypisk med feilfarging, ergo ødelegger det raseinntrykket ;) Jeg er kanskje sær der? Dobbelmerle/overtegnede hunder er ikke bare stygt, men kan også gi misdannelser, blindhet/døvhet... Ikke bra <_<

De avler mest sannsynelig ikke videre på disse fargene, men når de kommer med feil farger så må de få leve, om det ikke er noe galt med dem, man kan ikke bare feie dem bort fordi de har feil farger det er jo et liv det også.

De avlivde jo hvite Boxere og lang hårede Schafere før fordi de var "feil vare" dette syntes jeg ikke noe om.

Disse med feil får jo ikke stilles ut, ergo de vil ikke ødelegge noe intrykk på rasen, de er familie hunder som er feilfarget og det ser iallefall ikke jeg noe feil i. :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De avler mest sannsynelig ikke videre på disse fargene, men når de kommer med feil farger så må de få leve, om det ikke er noe galt med dem, man kan ikke bare feie dem bort fordi de har feil farger det er jo et liv det også.

De avlivde jo hvite Boxere og lang hårede Schafere før fordi de var "feil vare" dette syntes jeg ikke noe om.

Disse med feil får jo ikke stilles ut, ergo de vil ikke ødelegge noe intrykk på rasen, de er familie hunder som er feilfarget og det ser iallefall ikke jeg noe feil i. :barfy:

Noen avler faktisk for å få fram disse fargene jo, spesielt i USA, der er overtegnet og dobbelmerle godkjent, og får også stilles ut :rolleyes: Det er det jeg ikke liker.. Og i og med at det er Aussie det er snakk om, en amerikansk rase, så ser jeg ikke bort ifra at det kan være fakta der også...

Det kommer nok alltid til å være delte meninger omd et her, men jeg skjønner ikke folk som med viten og vilje avler seg vekk fra rasestandarden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen avler faktisk for å få fram disse fargene jo, spesielt i USA, der er overtegnet og dobbelmerle godkjent, og får også stilles ut :rolleyes: Det er det jeg ikke liker.. Og i og med at det er Aussie det er snakk om, en amerikansk rase, så ser jeg ikke bort ifra at det kan være fakta der også...

Det kommer nok alltid til å være delte meninger omd et her, men jeg skjønner ikke folk som med viten og vilje avler seg vekk fra rasestandarden...

Nei hvis de avler vekk fra standaren så er jo det helt på jordet, da er jeg enig med deg.

Jeg trodde du mente at de ikke hadde livets rett, skjønner du, men jeg skjønner hva du mener og det er jeg også imot. :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...