Gå til innhold
Hundesonen.no

søke opp gjestand.


MarieR

Recommended Posts

prøvde å få ask til å søke opp hansken min i dag. lot han lukte på den, og begravde den under litt snø, mens han så på, så gikk jeg tilbake til han, lot han snuse på den andre hansken, og sa søk hansken. de gagene jeg har gjort dette med ball eller tauleken, har det gtt helt fint, men nå fattet han ikke poenget, gikk rundt overalt og snuste, enda han viste hvor den var. :)

hva gjorde jeg feil? noen tips? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hm.. Kanskje du kan prøve å kaste hansken i riktig vindretning så han får teften av den på overvær. Dvs du kaster den mot vindretning. Eller gå litt tilbake i trening med hanske. Mist den på stien - gå et stykke og så send hunden ut for å lete den opp. Viktig å belønne bra for dette. Første gang når den er synlig og hvis dette funker så mist den neste gang og rund en sving eller til den er usynlig - send hunden ut. Deretter øker du kriteriene for hvor vanskelig det skal være...

Jeg tenker at hvis hunden ikke vil finne hansken men finner andre ting glatt så kan det være noe med hvilke forsterkning hunden får for å finne akkurat den tingen. Siden din hund flott finner ball og tau - hvorfor ikke bruke dette som belønning når han finner hanske?

Og hunden går og snuser og vet hvor hansken er - men han vet nok ikke helt hva han skal gjøre. Har du fått inn et bra lete/finne-kommando? Foreslår at du får inn det - finn et ord du vil bruke hver gang du vil hunden skal lete opp noe og bruk dette på mange forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn du gjør det :thumbs: Bare finn en kommando som passer dere og hver gang hunden skal søke eller finne noe så sier du denne kommando. Jeg bruker også en armbevegelse som viser retning mot målet når hun skal søke..

Men går det automatikk i at de da forstår at de skal finne helt andre ting enn vanlige belønninger (godbit/kong), altså?

Hvordan lærer jeg ham da å ta med tingen inn til meg..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sånn du gjør det :thumbs: Bare finn en kommando som passer dere og hver gang hunden skal søke eller finne noe så sier du denne kommando. Jeg bruker også en armbevegelse som viser retning mot målet når hun skal søke..

samme her :lol: takk for svar, skal prøve det ut i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men går det automatikk i at de da forstår at de skal finne helt andre ting enn vanlige belønninger (godbit/kong), altså?

Hvordan lærer jeg ham da å ta med tingen inn til meg..?

Du må trene på at hunden skal finne forskjellige ting. Jeg trener litt forskjellig. F.eks. ber jeg hunden finne sokker, tøfler, kong, ball el.l. som ligger i huset. Da setter jeg ordet på det: Finne sokk og så får hun belønning når hun kommer tilbake med det rette. Når jeg legger ut et godbitsøk i hagen så sender jeg henne ut med bare ordet Finne. Det samme hvis jeg legger ut leker eller ting i skogen når vi går på tur. Jeg tror det er smart å trene Finn-lek i mange forskjellige settinger og med mange forskjellige ting. Da lærer de at de skal søke etter en eller annen gjenstand. Jeg trener finne-lek og litt spor/lukt hver eneste dag. Kjempemorsomt og flott øvelser for hunden. F.eks. når jeg kommer hjem fra jobb så spurter hun og henter tøflene mine :) Og når jeg skal putte sokker i vaskemaskinen så henter hun de på badet og legger de flott foran vaskemaskinen. Hun er en mester i å bære sko og sokker rundt i huset og er skoene borte når vi skal ut på tur så må hun finne de. Så gjemmer jeg en godbit ett eller annet sted i huset som hun må finne. Kjempestas.

I starten da jeg skulle lære inn hunden å komme tilbake med gjenstanden var det litt vasnskelig for hun tok gjenstanden og løp bort med den. Jeg brukte en ball med snor i som er lettere å få tak i enn bare en ball. Så tilbød jeg henne en godbit og så slapp hun leken. Etter noen ganger så kom hun bort til meg for hun hadde fattet pointet. Og hun får alltid belønning for å komme til meg med leken. Hvis du leker med ball m/tau så kan du også stå - etter en stund lek - stå helt stille til hunden slipper av seg selv. Så fort den slipper kaster du ut ballen igjen og ny lek er på gang - det er super belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Cirkamor. ;)

Men det som er problemet vårt, er at han ikke skjønner at han skal finne noe - og ihvertfall ikke hva. Når vi er ute og jeg hiver kongen og sier "søk", går det greit - men jeg ser ikke helt for meg at han klarer å fatte poenget i andre sammenhenger av den grunn.

Jeg kan jo ikke forvente at han skal gå og hente hanskene mine hvis jeg sier "søk hanske"? Han aner jo ikke hva det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er riktig.. hunden din vet ikke forskjell på hanske og kong men det spiller egentlig ingen rolle. Det du vil er at den skal lete opp en ting og komme tilbake til deg med den. Uansett hva det er. Hver gang hunden din finner noe den tar med seg og kommer til deg med gir du den en belønning for det. Ikke tenk på hva tingen heter i første omgang bare belønn uansett hva den kommer med. Navn på tingen setter du på etter at hunden skjønner et finne-ord men det er jo bare hvis du har flere forskjellige ting lagt utover og du vil at den skal komme med akkurat det du ber den om.

Gjør det enkelt i starten.. Hunden din leter opp kong. Hva med å gå ut på en plass - bind hunden (men hunden ser deg) - legg ut kong - gå tilbake til hunden - hold igjen hund i halsbånden - når den snuser mot kong sier du SØK samtidig som du viser retning med hånden. Om hunden din virkelig liker kongen spoler den i 100 mot den. Neste gang gjør du det samme men med noe annet; en hanske eller ett eller annet. Vedder på at hunden din spoler like raskt nå får å få akkurat den tingen som ligger der ute på plassen.

Du må starte enkelt og så avansere gradvis - blir det for vanskelig for hunden eller belønning er for dårlig så gidder de ikke lenger.. Men hvis kongen er så super hvorfor ikke bruke den som belønning når hunden din finner andre ting?

Og hvis hunden din skjønner at den skal finne kong så skjønner den det i andre settinger også tror jeg. Mulig du gjør det litt for vanskelig for den? Sett deg ned og tenk gjennom hvordan dere trener og hva du gjør. Mulig du kan endre bare litt på det du gjør for at ting skal løsne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. ;)

Nå søker han faktisk opp kongen på kommando "søk" - det er noe nytt. Kjempegøy.

Så jeg skal begynne å legge noe annet sammen med kongen, og se hva han gjør. Problemet ellers er at han aldri går og henter ting av seg selv, så jeg får ikke belønnet denne atferden med mindre jeg trener spesifikt på det.

Men det går jo an å gjøre.

Moro med fremgang. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...