Gå til innhold
Hundesonen.no

skal vi la de gjøre opp seg imellom


Ronny

skille de eller ikke  

53 stemmer

  1. 1. Skille de eller ikke

    • skill de
      43
    • ikke skill de
      6
    • har ikke peiling
      4


Recommended Posts

Noen ganger lurer jeg litt på hvorfor enkelte har hund. Det virker mange ganger som om enkelte har hund for at den skal være lekekamerat for andre hunder eller for at eieren skal ha en grunnn for å treffe andre mennesker. Hunden setter faktisk mest pris på å være samme nmed sin egen flokk, altså eieren og dens familie, avhengig av om eieren har andre mennesker/hunder i samme husstand eller bor alene.

Når det gjelder slåssing mellom fremmede hunder, så finnes det ikke en eneste fornuftig grunn til å såkalt la de gjøre oppp seg i mellom. Fremmede hunder som slåss skal enkelt og greit ikke være løse sammen. De har ikke godt av det rent psykisk sett, og de blir som regel mere bråkete med andre fremmede hunder av det, da de lærer seg at angrep er det beste forsvar. Dreier det seg om hunder i samme husstand, så går det an å prøve å la de gjøre opp seg i mellom når det er folk til stede hele tiden, men jeg villle ikke latt de være alene sammen inne, og hvis de skulle være alene sammen ute, så skulle de ha meget stoor plass, slik at de kunne holde god avstand til hverandre hvis de ønsket det, altså ingen liten hundegård.

Det skjer faktisk fra tid til annen at hunder dreper hverandre, så hvorfor utsette hunder for noe slikt bevisst? Det finnes langt mere humane måter å avlive hunder på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

ikke for å blande meg får mye inn men jeg vill bare si at:

vi hadde en rottweiler før, så skaffet vi oss en dobbermann også! disse to ble aldri enige så vi slapp dem på en åpen plass så de fikk gjøre opp. Det endte med at dobbermannen gikk hjem med ett øre mindre. Rottweileren hadde låst kjeven i øret på dobbermannen å det var ikke noe enkel sak og få den til og slippe!

Jeg har ikke god peiling men etter erfaring ville jeg aldri sluppet to hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke for å blande meg får mye inn men jeg vill bare si at:

vi hadde en rottweiler før, så skaffet vi oss en dobbermann også! disse to ble aldri enige så vi slapp dem på en åpen plass så de fikk gjøre opp. Det endte med at dobbermannen gikk hjem med ett øre mindre. Rottweileren hadde låst kjeven i øret på dobbermannen å det var ikke noe enkel sak og få den til og slippe!

Jeg har ikke god peiling men etter erfaring ville jeg aldri sluppet to hunder.

Dere var jo da heldige som ikke mistet mer enn et øre på den ene hunden.

Ang. låsing av kjever, så finnes det ingen hunderase som har noen låsemekanisme i kjevene.

Jeg regner med at dette var to hanner, og dobermann hanner er ikke akkurat kjent foor å kunne gå sammen med andre voksne hanner på samme størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere var jo da heldige som ikke mistet mer enn et øre på den ene hunden.

Ang. låsing av kjever, så finnes det ingen hunderase som har noen låsemekanisme i kjevene.

Jeg regner med at dette var to hanner, og dobermann hanner er ikke akkurat kjent foor å kunne gå sammen med andre voksne hanner på samme størrelse.

jeg mente da at kreftene var så sterke at det var nesten rent umulig å få han til og åpne munnen igjen!:thumbs::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart, dobermannen har rundt tre tonn kjevepress i følge "min" dobermann oppdretter. Høres ganske sannsynlig ut egentlig.

Nå hva det nu Rottweilwerens kjeve hun ikke fikk opp :lol: prøv nå å les innleggene før dere i all hast svarer B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hva det nu Rottweilwerens kjeve hun ikke fikk opp :thumbs: prøv nå å les innleggene før dere i all hast svarer B)

Rottweilerens bitt er vel sterkere, i og med at kjeven er litt kortere men bredere...? Anyhow, er det et eller tre eller ti tonn sier det seg selv at det er tilnærmet håpløst å få fra hverandre, det var det som var sakens kjerne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilerens bitt er vel sterkere, i og med at kjeven er litt kortere men bredere...? Anyhow, er det et eller tre eller ti tonn sier det seg selv at det er tilnærmet håpløst å få fra hverandre, det var det som var sakens kjerne her.

Der tar du temmelig feil,dette er min tråd og sakens kjerne ligger i overskriften hvis du må kvakk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du temmelig feil,dette er min tråd og sakens kjerne ligger i overskriften hvis du må kvakk :)

Hva er kvakk?

Sakens kjerne, ok da, det var kjernen i et lite sprang tråden din hadde tatt, du svarte jo på det selv, dermed må det jo være greit? Man må være konsekvent liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er kvakk?

Sakens kjerne, ok da, det var kjernen i et lite sprang tråden din hadde tatt, du svarte jo på det selv, dermed må det jo være greit? Man må være konsekvent liksom...

Kvakk menes at du trenger ikke kommentere alt særlig hvis det ikke har noe med sakens kjerne og gjøre, du er en av moderatorene som kvakker mye med liten menig..et troll som dere kaller det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvakk menes at du trenger ikke kommentere alt særlig hvis det ikke har noe med sakens kjerne og gjøre, du er en av moderatorene som kvakker mye med liten menig..et troll som dere kaller det :)

Skriver jeg som moderator så sier jeg at jeg skriver som moderator, ellers skriver jeg akkurat som andre medlemmer, har vel understrekt det i en del innlegg :D

Definisjonen på troll skal jeg finne til deg, gi meg noen strakser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troll "lever" for og av å provosere. Det er et internettbegrep mange sikkert har hørt om. (dere kan jo evt google litt) Kort sagt ønsker vedkommende å skape uhygge og store diskusjoner, ofte poster h*n bare startinnlegg og ikke mer. De har ofte profiler som sier lite, endrer nick dann og vann osv.

Beste måten å drepe dem på er å ikke fore dem, altså; la være å svare

Dette er et troll, Kiefher, beklager men jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått med meg at du har dobermann, men vet ikke hvilken rase den andre hanhunden er.

Jeg skjønner lite av denne tråden, da du kommer med et spørsmål som i utgangspunktet er helt ok, men når folk svarer, så hakker du på dem??

Jeg vil påstå at jeg har god peiling på hund, og har lang erfaring med blandt andre hanhunder.

Ja, desverre... Du kan ikke ha 2 hanhunder sammen (snakker selvf. ikke om valper og de som ikke har kommet i puberteten ennå)!!

For at det skal være sikkert, må du vite at den ene er 100% underdanig. Kun da kan det gå bra!

Ja, det er synd at det er slik, for man kan ikke lenger slippe hanhunden sin sammen med alt og alle, men slik er det en gang når man har en slik rase som du har.

Blir det slåssing blir det som noen før her nevnte; store sår, og i verste fall skader for livet eller verre.

Finn deg noen med tisper å gå tur med, det er det eneste du kan gjøre om hunden din skal få løpe og leke sammen med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hva? Kan man ikke slippe to hannhunder sammen?.. :icon_redface: Box leker med hannhunder i alle aldre, og det har han gjort hele tiden. Selvsagt finnes det hannhunder han absolutt ikke kan leke med, men jeg synes ikke du kan si at man aldri kan slippe to hannhunder sammen.. Det er ihvertfall min erfaring.. Kanskje Box er veldig snill da, jeg vet ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he godt å se at tråden til kiefher lever selv om gutten er kastet på dør å ikke er tilbake før 2019. :icon_redface:

Dette var snakk om to dobermann hunder, kiefher å santo, det er noen måndter mellom dem men det skiller mye på størelse å det psykiske. de er to meget forskjellige hunder vil jeg si.

Spøsmålet var vel egentlig ment litt mer som at hva burde vi gjøre for best å skåne hundene, å dette fikk vi mange svar på.

Direkte press på kjevene på hund/katt målt i press på kjeven å ikke målt i pr kvadratsentimeter som mange liker å si.(dette er to forskjellige ting)

En sjefher har 180 kilos trykk på kjeven som de fleste andre normal store hunder har.

Pittbul har 220 kilos trykk.

Rottwailer har 280 kilos trykk å er en av de som har det hardeste trykket.(det er noen andre hunder å som er der oppe men ingen hund som jeg veit har fått målt trykk på over 300 kilo)

Til sammenligning har en løve 600 kilos trykk.

En hyene har dett høyeste målte trykket blandt hundene på litt over 900 kilo.

Målt pr kvadrat cm vil dette variere mye da det er stor forskjell på trykket på de forskjellige tenner å hvor de er plasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he godt å se at tråden til kiefher lever selv om gutten er kastet på dør å ikke er tilbake før 2019. :D

Dette var snakk om to dobermann hunder, kiefher å santo, det er noen måndter mellom dem men det skiller mye på størelse å det psykiske. de er to meget forskjellige hunder vil jeg si.

Spøsmålet var vel egentlig ment litt mer som at hva burde vi gjøre for best å skåne hundene, å dette fikk vi mange svar på.

Direkte press på kjevene på hund/katt målt i press på kjeven å ikke målt i pr kvadratsentimeter som mange liker å si.(dette er to forskjellige ting)

En sjefher har 180 kilos trykk på kjeven som de fleste andre normal store hunder har.

Pittbul har 220 kilos trykk.

Rottwailer har 280 kilos trykk å er en av de som har det hardeste trykket.(det er noen andre hunder å som er der oppe men ingen hund som jeg veit har fått målt trykk på over 300 kilo)

Til sammenligning har en løve 600 kilos trykk.

En hyene har dett høyeste målte trykket blandt hundene på litt over 900 kilo.

Målt pr kvadrat cm vil dette variere mye da det er stor forskjell på trykket på de forskjellige tenner å hvor de er plasert.

Oh my! Holdes det liv i denne tråden enda...?

ps: det skrives schäfer eller schæfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh my! Holdes det liv i denne tråden enda...?

ps: det skrives schäfer eller schæfer.

Beklager så mye at rettskrivning ikke er min sterkerste side.............!! :D

Bry deg mer om alle usannheter å dritt som skrives, tror dette er ett støre problem. :D

Hunden din får ikke varige men fordi jeg ikke skriver navnet på hunden din rett, men følger man rådene man får her så tror jeg hunden din har ett problem. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvem og hvordan har de målt disse såkalte trykkene?

Hvis man måler trykket på hver enkelt tann så vil målingene bli meget forskjellig.

En hund har mye større trykk på bak jekslene en på for tennene.

Å jeg forstår at du spør hvor å hvordan dette ble målt.

Å disse målingene kan nok ikke sies å vere 100% rett men heller en god føler får hvordan trykket er.

Målingene ble gjort ved å legge en trykk måler inni ett stykke blodig kjøtt for så slept etter en bil, når hunden da tok dette stykket ble den utfordrett ved å prøve å ta dette fra hunden, hunden vil da ta ut det den er god får å biter så hard den kan for å vinne byttet.

Det samme ble gjort med løver, hyener, ville hunder, hvit hai å en del andre dyr.

Det var ett forsøk som ble gjort først av ett par stykker, men så ble det mye diskusjoner om denne målingen ble gjort på beste måte å om den var rett. de som har prøvd dette siden fikk en del andre målinger men det er så lite det svinger fra måling til måling ar jeg vil si at de tallene som står er någenlunde tall mann kan stole på.

Det eneste mann kan tenke seg er at alle målinger som er gjort nok kan justeres litt opp, fordi mann tror at ett dyr som vil forsvare seg eller på andre måter er truet nok kan finne exstra krefter å dermed muligens bite hardere.

Hyenen er kåret til pattedyrenes råeste bitt på nesten 1000 kilos trykk.(dette målt på en hyene på to år)

Å jeg er ikke forbanna som noen mener men forstå at jeg ikke er her inne for at dere skal lære meg rett skrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke på det. med mindre du kan vise til noen fortrolige kilder og navn

He he, det må vel vere det smarteste jeg har hørt.

Å jeg skal gjøre en innsatts for å hjelpe deg, å håper jeg kan komme med de svar du trenger ettervert.

Å jeg er enig i at mann ikke skal tro på allt det som skrives men ta det til deg for så å gjøre en innsatts sjøl for å sjekke de tingene du hører å se om de stemmer.

Når du da finner ut at det som sto er bare tull er det godt å komme med sannheten tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å jeg er ikke forbanna som noen mener men forstå at jeg ikke er her inne for at dere skal lære meg rett skrivning.

Noen ganger kan det være lurt å formulere seg både riktig og tydelig for å få fram sitt budskap.

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...