Gå til innhold
Hundesonen.no

skal vi la de gjøre opp seg imellom

Ronny

skille de eller ikke  

53 stemmer

1. 1. Skille de eller ikke

• skill de
      43
    • ikke skill de
      6
    • har ikke peiling
      4

Recommended Posts

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar

kommer an på hvordan de sloss synns jeg..vanskelig å si. om de sloss sånn at det er fare for sore skader, bør de skilles, men om de sloss for rangen ( men det er jo vanligvis fort unngjort da) ser jeg ingen grunn til å skille dem. Da blir de hvertfall aldri færdig.

avga ikke stemme fordi jeg synns det blir for vanskelig. men er dette bare et eksempel eller er det faktisk to hanner som holder på slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det gjelder te to nesten jevne tenåringshannene som slåss hvor det ble større sår for hver gang, så stemmer jeg på å ikke slippe de sammen på en god stund. :)

De har fått seg et par rift vær og tannmerker i hodene å ørene deres..og dette er et tilfelle som skjer, ikke alltid at de sloss heller. Er heller ikke som de ikke liker hverandre, de blir nu så glad vær gang de møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen fra Bodø her med skikkelig peiling på hunder som kunne tenke seg og avtale tid for en demonstrasjon <_< Dere skjønner vel at her står vi og stamper i villrede :)

hva er det du egentlig søker svar på....?

du må for det første alldri sette lile gutten din opp mot noe hunder.

du er jo fult klar over hvor nervøs han er fra før. noe du selv sier.

hvis lille gutt får seg en fra feil hund tror jeg fort du må gå med lille gutt i en rygg sekk ute blant andre hunder.

det første man som hunde eier bør gjøre er å prøve å forstå hunden språk.

se og hør på de signaler hunden gir......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiefer ogsantos : det jeg ikke forstår er hvorfor dere må gjøre omtrent hver eneste tråd dere er med i til et personlig hundeslagsmål.Er det ikke nok testosteron i temaet liksom??

Synes det er et relevant spørsmål å diskutere, men deres forhold er totalt uinteressant .Bruk PM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skille de eller ikke? kun en avstemning for folk med kunnskap om hund. hvis null kunskap, la vær og svar!

hvem har peiling? hva er peiling? Har du? Har jeg? hvem skal bedømme hvem som har peiling??

Hva skjer med de som svarer her som ikke har peiling??Sletting eller strømming?? eller noe verre?? :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha prøvd det med mine 2 første hannhunder så har jeg utrolig dårlig erfaring me det. dem bare sloss lengre og lengre for hvergang med mer og mer skader. Det ble aldri noen oppklaring dem i mellom. Det kunne gå noen mnd melom hvergang, men så lenge vi ikke var oppmerksomme og avledet dem så smalt det.

jeg og samboeren min har nå først sammen 3 voksende hannhunder (2 Schäfere og 1 labrador) 1 gang har vi hatt sloss kamp... det tror vi var på bakgrunn av sykdom på ene hunden. Dem levde sammen i 3 år, under samme tak, man aldri alene sammen!

Disse fikk ikke lov til å sloss! Vi korrigerte dem fra starten for en hver form for kontakt mellom dem (blikk osv) og roste dem for å "finne på annet" eks dempene signaler. Det har vært den beste sammen slåing av voksene hunder jeg har opplevd. Men det krever sitt når det gjelder kunnskap av signaler.

Så Nei, aldri la dem sloss ferdig! Skill dem straks og ikke la dem være i samhandling på noen uker. (la dem virkelig få avvreagert!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere to pinadø slutte !!! Jeg blir helt matt jeg. SKJØNNER DERE IKKE HVA DERE LESER HER INNE ? Må dere ha det inn med t-skje ?

SLUTT Å HA DISSE TO HUNDENE SAMMEN SAMME HVOR "GLADE" DE BLIR FOR Å TREFFES ! Og jeg gjentar:

SLUTT Å HA DISSE TO HUNDENE SAMMEN SAMME HVOR "GLADE" DE BLIR FOR Å TREFFES !!!!!!

SLUTT Å HA DISSE TO HUNDENE SAMMEN SAMME HVOR "GLADE" DE BLIR FOR Å TREFFES !

Sånn... gikk det inn nå ?

Off... hvor vanskelig skal det liksom være ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller først *legge klart og tydelig fra seg moderator-hatten på hyllen*

Skille de eller ikke? kun en avstemning for folk med kunnskap om hund. hvis null kunskap, la vær og svar!

Man slipper ALDRI sammen to hunder for å la dem gjøre opp seg i mellom. ALDRI!

I dette tilfellet er det i tillegg snakk om to jevnaldrende hunder av rase som fort blir usikre og dermed enda mer utagerende, som er i alderen de har mer muskler enn hjerne osv osv osv.

Skal disse to hundene overhode være sammen skal de være i bånd, under kontroll av hver sin repektive eier.

Hunder har ingen behov for å "ordne opp", "kose seg med "kompisen"(som egentlig bare er for å måle hvor bøllete man selv klarer være)" etc. Hunden er eiers ansvar og det er dertil eiers plikt å ordne opp og sette spillereglene for den. Mennesker er tross alt mennesker, hunder er hunder, slutt å tillegge dem egenskaper de ikke har. Voks opp og ta ansvar hver på deres kant før dette blir virkelig ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men akkurat nå sitter jeg bare og lurer på om trollet/trollene humrer i skjegget og koser seg glugg ihjel over våre forsøk på å hjelpe noen som virker temmelig kort i nepa her... det går ikke AN å være så lite mottakelige vel ??? Eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men akkurat nå sitter jeg bare og lurer på om trollet/trollene humrer i skjegget og koser seg glugg ihjel over våre forsøk på å hjelpe noen som virker temmelig kort i nepa her... det går ikke AN å være så lite mottakelige vel ??? Eller ?

Ja, man kan jo lure... Angrer på at jeg bet på for andre gang (med nesten indentisk svar, bare denne gangen om hund-hund og ikke menneske-hund)... (har akkurat lest "Alfa-tråden")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man kan jo lure... Angrer på at jeg bet på for andre gang (med nesten indentisk svar, bare denne gangen om hund-hund og ikke menneske-hund)... (har akkurat lest "Alfa-tråden")

Dere bet ikke på, vi takker for all hjelp vi har fått :rolleyes:

Så deres annbefaling er altså: ha de i bånd om de skal treffes, ja det er greit de trenger den treninga også B)

Men vil dette gjelde for alltid, vil dere si at de 2 hundene aldri kan springe og leke sammen igjen :lol:

Hvis det er det dere mener her, så kan jeg si med hånden på hjertet at dere har jo ikke meir peiling en datteren min på 13år har.

Å en ting til, alt som er skrevet her om de 2, ja den slossinga e litt overdrevet.

Samme slossinga skjedde mellom Santo og Buster som dere kjenner fra forumet her(Elisabeth og Buster)

Hun kanskje kunne bekrefte at det ikke er så rått som det er skrevet til tider her på forumet.

Men som sagt så tar vi alle tips til etterretning.

Mvh

Kiefher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var samme slåssing sånn sett. Buster er jo noe år eldre enn guttene deres, og det skjedde da Santo var litt større i kjeften enn han kanskje burde vært mot en eldre hannhund som ga tydelig beskjed om at han burde trekke seg unna. Og vi skilte dem med en gang. Vi lot dem ikke gjøre opp seg imellom. Etterpå så var Santo borte å slikket Buster i munnviken og viste med kroppen at han var lavere enn Buster. Vi møttes jo en gang til etter det, og da gjorde Santo det samme med slikking og kroppsholdning når han hilste på Buster igjen.

Det var ikke så fysisk rått, men det går veldig mye på psyken :lol:

Jeg syns dere bør følge rådene her om å ikke slippe de løse sammen, men heller møtes på turer i bånd uten å la de knuffe å styre. Jeg er veldig enig med JeanetteH og vipsen . Det er to jevngamle og hormonelle hunder det er snakk om, og jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å la de ordne opp selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deres annbefaling er altså: ha de i bånd om de skal treffes, ja det er greit de trenger den treninga også

Men vil dette gjelde for alltid, vil dere si at de 2 hundene aldri kan springe og leke sammen igjen

Ja! Det er faktisk meget skjeldent av jevnaldrene unghunder leker fint sammen. Det er skjeldent jevn aldrene voksene hunder av samme kjønn går sammen.

Selv så slipper jeg aldri tispen min sammen med andre jevn gamle tisper,(heller ikke eldre for den del) da får hun gå i bånd (evt en av dem) Er dem løs ja da blir det bråk før eller siden. (selvsagt fins det unntak)

Må også legge til at dem 3 hannhundene vi hadde i hus inviterte ikke hverandre til lek EN ENESTE gang, selv om dem gikk løs på tur sammen.

Hvis det er det dere mener her, så kan jeg si med hånden på hjertet at dere har jo ikke meir peiling en datteren min på 13år har.

Da får du gå å spørre henne om hjelp istedet for her.

Å en ting til, alt som er skrevet her om de 2, ja den slossinga e litt overdrevet.

Hvorfor så mange tråder og store diskujoner da om både hunder og folk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det var samme slåssing sånn sett. Buster er jo noe år eldre enn guttene deres, og det skjedde da Santo var litt større i kjeften enn han kanskje burde vært mot en eldre hannhund som ga tydelig beskjed om at han burde trekke seg unna. Og vi skilte dem med en gang. Vi lot dem ikke gjøre opp seg imellom. Etterpå så var Santo borte å slikket Buster i munnviken og viste med kroppen at han var lavere enn Buster. Vi møttes jo en gang til etter det, og da gjorde Santo det samme med slikking og kroppsholdning når han hilste på Buster igjen.

Det var ikke så fysisk rått, men det går veldig mye på psyken :lol:

Jeg syns dere bør følge rådene her om å ikke slippe de løse sammen, men heller møtes på turer i bånd uten å la de knuffe å styre. Jeg er veldig enig med JeanetteH og vipsen . Det er to jevngamle og hormonelle hunder det er snakk om, og jeg tror ikke det kommer noe godt ut av å la de ordne opp selv.

Er akkurat det samme som har skjedd oss jo, 4ganger i løpet av 100 turer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du om du ikke vil ha svar?

To hunder som sloss flere ganger, bør ikke få løpe løs sammen, bør ikke få gjøre opp seg i mellom, bør få slippe å bli satt inn i situasjoner hvor de er nødt til å gjøre opp på egenhånd.. Svarene fra de som har peiling, er ganske entydige, de bør skilles og holdes under kontroll om dere er nødt til å ha de sammen..

Men for all del, fortsett å sette de sammen, la de ordne opp sjøl.. Kanskje dyrlege-regninga en eller begge av dere kommer til å få, får dere til å ombestemme dere etterhvert??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor spør du om du ikke vil ha svar?

To hunder som sloss flere ganger, bør ikke få løpe løs sammen, bør ikke få gjøre opp seg i mellom, bør få slippe å bli satt inn i situasjoner hvor de er nødt til å gjøre opp på egenhånd.. Svarene fra de som har peiling, er ganske entydige, de bør skilles og holdes under kontroll om dere er nødt til å ha de sammen..

Men for all del, fortsett å sette de sammen, la de ordne opp sjøl.. Kanskje dyrlege-regninga en eller begge av dere kommer til å få, får dere til å ombestemme dere etterhvert??

Du skjønner vi lytter, det ble med de 100 turene, siden har de ikke møtes. I henhold til annbefalingene har og fra oppdretter :) Bare utrolig synd da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skjønner vi lytter, det ble med de 100 turene, siden har de ikke møtes. I henhold til annbefalingene har og fra oppdretter Bare utrolig synd da

Ehhh... synd for hvem da ? Dere som eiere eller hundene ? Jeg vil tippe hundene er sjeleglad for å slippe og forholde seg til den andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...