Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og kattunge?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurer på om det går an å få en kattunge i hus når du har en hund fra før? Altså når hunden ikke har noe erfaring med katt fra før? Må hunden tilvennes katt FØR man får kattunge da, eller er det fare for at hunden spiser opp den lille kattungen?? :P

Hera reagerer med jaktinstinkt når hun ser katter ute.. Hun har luktet på en kattunge i sommer og da dyttet hun nesen hardt i kattungen og begynte å lage masse lyder og og bjeffet.

Skrevet

TROR NOK DET IKKE GJØR NOE SÅ LENGE DET ER EN KATTUNGE :) HERA VILLE NOK TATT VARE PÅ DEN SOM EN MOR ;) MEN KOM TIL KIEFHER NÅR HUN HAR LØPETID SÅ SLIPPER DU KATTUNGER, BEDRE MED DOBBISUNGA :P

Skrevet

*ler* ja og så sender jeg alle til deg etterpå.. Tror nok ikke det blir noen bibier på ho selv hvor mye hun og kiefher har lyst! ;):)

neida tilbake til emnet. Vet ikke helt om hun skjønner hva det er.. Om hun kan risikere å skade den.. Hun er jo ganske stor og voldsom. :unsure:

Skrevet

Jeg tror hunder/katter ja hvilken som helst dyr vet at de er bare unger, Kiefher har vært sammen med mange valper fra de hva bittesmå, å han prøver nu å vær forsiktig med de,,hele hodet deres i kjeften hans..eneste er når han jumpet rundt med de at de kunne komme underst. Men da var det et pip så hva han borte fra de :)

Skrevet

Ja burde ikke hunder forstå når dyr er mye mindre og svakere? Kan ikke tro at de skal hoppe på kattungen og leke med den sånn at den skader seg :) .... Men derfor jeg spør her, siden jeg ikke har noe erfaring med det.

Skrevet

Hun vil nok leke ja, men veldig forsiktig. Hva er problemet..katter er jo gratis, går det ikke med den første så er det jo bare å få en ny :P tren tren tren,,drep drep drep :) tulla bare ;)

Skrevet

Hei.. katt er bra.

men vær litt fosiktig til katten er voksen, da er det hunden som bør være forsiktig.

selv med santo i hus går dette bare bra.

han ælsker og leke med den ene monsen min. de er beste venner.

monsen går tur til bodøsjøen sammen med oss å det er det morsomste han veit.

he he går santo sammen med katt tror jeg hera som er tispe fixser biffen.

Skrevet
:) Da vi fikk Rufus pus hadde jeg ei sheltietispe. Ikke så stor altså. men det gikk helt fint. Og når sheltietispa døde som en gammel dame sørget pus så fælt at jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre.
Skrevet

Troya er gal etter katter, kattunger og.. Og da mener jeg ikke på en særlig vennlig måte..

Vil du ha kattunge bør du nok passe godt på den første tiden og venne Hera til den. Hvis hun ha sterkt jaktinnstinkt vil jeg tenke meg om to ganger før jeg hadde anskaffet en...

Er veldig glad i katter selv, men klarer ikke helt å se for meg Troya og en liten pus i sofaen.. sammen...

Skrevet

Takk for svar.. Men tror du at det rett og slett er fare for liv og helse? jeg ser for meg at jeg ikke kunne latt de være alene sammen 1 sekund jeg.. :unsure: kanskje jeg skulle lånt meg en kattunge og sjekke ut reaksjonene først..

Skrevet

Tror ikke det blir noe problem. Har selv både katt og hund, og har fått kattunge når hunden var voksen. Mine hunder jager katter ute, men ikke den katten som hører flokken til.

Skrevet

cobra kom inn i huset som kattunge lenge etter at ask kom, og det gikk bra. lot dem være samme og bli kjent mens vi fulgte med, ask ville, og vil i dag også gjerne leke med cobra, og kjenner visst ikke heelt in egen styrke, men en katt setter en hund på plass rimelig kjapt, og om katten har vært med hunden før, går den ikke til skikkelig angrep med mindre hunden blir skikkelig plagsom. cobra klorer etter ask, skyter rygg, freser å blåser seg opp til dobbel størrelse. men det er også det eneste. Cobra har fulgt meg og ask på tur mange ganger.

så en hund trenger ikke å venne seg til kattunger før en eventuelt kommer i hus. :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...