Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyfrelst vom og hundemat bruker!

Lizzie

Recommended Posts

I dag har jeg vært hos en forhandler og kjøpt 10 kg vogh. Lotta som er midt i løpetiden har ikke allverdens matlyst for tiden, men da hun fikk ferten av hva som var i posen ble hun svært så yr..... Maten gikk ned på høykant og hun fikk også selolje, noe hun elsket. Det var kjempedeilig å se henne spise med så god apetitt! Håper dette varer ved! Forhandleren delte blokkene opp i 1/2 kilos biter, så det ble lite arbeid på oss.

Så langt (etter en dag he,he :D ) er vi kjempefornøyde (satser på at vi også er det om en måned eller to!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem kjøpte du hos? Tror du ti kilo opp hele plassen i et kombikjøleskap?

http://www.vomoghundemat.no/forhhordaland.asp var hos han på Paradis, hyggelig fyr! Det var god plass til 10 kg i frysen på kjøleskapet vårt. Vi har et gammelt nede i en bod som har to dører, frys oppe og kjøleskap nede. Kunne hatt 20 kg inn der. Så hvis du mener kombiskap med egen frysedel har du god plass til 10 kg. Løp og kjøp!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

http://www.vomoghundemat.no/forhhordaland.asp var hos han på Paradis, hyggelig fyr! Det var god plass til 10 kg i frysen på kjøleskapet vårt. Vi har et gammelt nede i en bod som har to dører, frys oppe og kjøleskap nede. Kunne hatt 20 kg inn der. Så hvis du mener kombiskap med egen frysedel har du god plass til 10 kg. Løp og kjøp!! ;)

Hvor mye kostet 10 kg? Og hvor lege tror du det holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn en liten kommentar;) Det med hvor mye hunden skal ha varierer veldig fra hund til hund, men 1-2% er en god tommelfinger-regel:) Huskyen min på 24kg får ca 300gram dagen nå (snart 2år) og har et aktivt liv. Minsten, aussie-valp på 6mnd og rundt 15kg), får 400gram om dagen og lever for tiden ett rolig liv.. Så man må se det ann litt:)

I tillegg til V&H får mine litt bein, fisk og annet kjøtt..Og jeg bruker ca 250kr i mnd på for for to hunder.. Mot ca 600kr i mnd på tørrfor da jeg bare hadde huskyen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paradis her i Bergen??

Dette hørtes innteresangt ut, men vil det svare seg for meg som har 4 hunder i hus??

Noen som vet hvor mye Samojeden vår bør få av slikt för, hun veier vell nå 25 kg og burde vært nede i i hvertfall 22-23kg(oppdretteren mene hun ikke bør veie mere enn 20kg men ligger hun på 22-23 så er hun fin altså, i følge dyrelegen vår), problemet er at hvis jeg gir henne så mye som står på fôr pakkene så legger hun på seg og gir jeg henne vanlig fôr og ikke light for som hun går på nå, så legger hun på seg.

jepp den hunden har vekt problemerog sterk hd så sliter litt med dette her altså, hun bør liksom ikke bli noe feitere enn hva hun er, helst gå ned litt i vekt(forde om hden ikke plager henne).

de andre hundene er letter å holde slanke enn samojeden for å være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 hunder i hus og det funker helt fint.

Bernerhannen min veier 40 kilo og spiser 800 gram om dagen, mens tispa mi som veide 47-49 kg før hun ble syk fikk ca 400 gram. Grunnen til at de får/fikk så forskjellig er på grunn av alder og aktivitet. Hannen er 1 år og veldig aktiv på tur, mens tispa er 7 år og veldig rolig både inne og på tur.

Hvor gammel er samojeden din og hvor aktiv er hun?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som hvet vor jeg kan få tak i sånn hunde mat i haugesunds området?

Tysvær zoo har :) Men de selger kun i 1 kg pølser. Tenkte jeg skulle sende mail til de, om de kan bestille noen i 1/2 kg. Det trenger sikkert du også, som har så liten hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn en liten kommentar;) Det med hvor mye hunden skal ha varierer veldig fra hund til hund, men 1-2% er en god tommelfinger-regel:) Huskyen min på 24kg får ca 300gram dagen nå (snart 2år) og har et aktivt liv. Minsten, aussie-valp på 6mnd og rundt 15kg), får 400gram om dagen og lever for tiden ett rolig liv.. Så man må se det ann litt:)

I tillegg til V&H får mine litt bein, fisk og annet kjøtt..Og jeg bruker ca 250kr i mnd på for for to hunder.. Mot ca 600kr i mnd på tørrfor da jeg bare hadde huskyen :)

Oj :D Det var mye... Jeg har ikke sjekket så mye enda om hvor mye forskjell det er hos meg. Men jeg tror faktisk jeg har brukt ca 120 kr på en mnd i vom (frysetørket). Men jeg fòrer også med grønnsaker og slik :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 hunder i hus og det funker helt fint.

Bernerhannen min veier 40 kilo og spiser 800 gram om dagen, mens tispa mi som veide 47-49 kg før hun ble syk fikk ca 400 gram. Grunnen til at de får/fikk så forskjellig er på grunn av alder og aktivitet. Hannen er 1 år og veldig aktiv på tur, mens tispa er 7 år og veldig rolig både inne og på tur.

Hvor gammel er samojeden din og hvor aktiv er hun?

Hun er 4 år og full av liv(oppfører seg som en valp enda, kanskje hun tror hun er valp :rolleyes: ), når vi går med henne løs i skog og mark så er hun overalt og når hun går i bånd så trekker hun ganske mye i båndet hvis ikke vi har godbiter med(ja vet at hun ikke skal trekke men hun har aldri lært å gå fint når ikke utstillingsbåndet er på).

Hun har altså sterk HD så vi kan ikke la henne bli tyngre en 25 kg for da blir hun for feit.

For å si det sånn hun er minst like aktiv som de små i skogen om hun ikke er værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysvær zoo har :) Men de selger kun i 1 kg pølser. Tenkte jeg skulle sende mail til de, om de kan bestille noen i 1/2 kg. Det trenger sikkert du også, som har så liten hund :D

Kan du gi meg et lite bib om du har ringt de? får tar turen innom snart til de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ok kan du hørre om pris og osv? forer du bare med det du eller?

Ja, jeg kan spørre om priser. Jeg vet at en kg koster 20 kr... Jeg har fòret med ca 50/50 med vom, og 50/50 med grønnsaker eller fòr. Det har fungert veldig fint :P Hun har lagt litt på seg da :D Men det skal jeg fikse på :P Tar litt tid å finne ut hvor mye hunden trenger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det var jo ikke dyrt i det hele tatt, kanskje det svarer seg med det da siden jeg har så liten hund og han ikke spiser så mye..kan du bare fore med vom eller? jeg er ikke så særlig innpå dette siden dette er ganske nytt for meg da :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kopierer det de har skrevet på hjemmesiden:

Vi har nå fått inn et helt nytt fullverdig hundefòr som leveres i 1 kg pølser frosset og norskprodusert, og som leveres i 3 varianter hvorav alle er vitaminisert.Variantene består av, (ren vom), (storfe-vom-kylling), (storfe-vom-kylling-fisk).Alle kan gis som fullfor, men egner seg også meget godt som en sunn smakstilsettning til tradisjonelt tørrfor. kr. 20.- pr kg, v/ 50 kg kr 18.- pr kg.

Så ja :D Etter det jeg forstår hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...