Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekk


Kristina

Recommended Posts

Hadde tenkt å prøve å se om Lunah ville trekke meg på akebrett her om dagen. Vi tok på sele og gikk ut. Men hva skjer? Hunden stopper opp hver gang hun kjenner litt motstand i båndet, og tilslutt stilte hun seg bare ved siden av meg for å vente på at jeg skulle gå.

Hvordan lærer jeg inn at hun skal trekke? Hvordan lære inn høyre, venstre og stopp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så god tid nå, kan heller skrive mer senere, men

Det enkleste er å lære dem å trekke når du går på beina, evt med ski på (har jeg erfart da), akebrett er en stor, kanskje uvant ting som lager merkelige lyder og bevegelser og hunden blir mer opptatt av å leke og undersøke enn å prøve å trekke.

Det mange gjør (med fugliser og sånt vel og merke) er at hver gang hunden trekker slipper man båndet og den får løpe løs som belønning, etterhvert øker man trekklengden. Selv har jeg bare rost massemasse og lagt på et ord og samtidig hauset dem opp med stemmen. Alternativt kan du la henne gå sammen med en annen hund som kan trekke, da smitter det fort over.

Høyre og venstre kan du legge på i alle situasjoner, hver gang hun snur seg en vei, i veikryss, benytte de mulighetene som er. Samme med Rooooolig og med Stopp/holdt.

*løpe avgårde*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Vipsen.. Dessuten: nå lærer jeg inn trekk med Puma ved at han drar ting som er veldig lette, også klikker jeg og belønner heeele tiden.. Han synes det er kjempegøy. Så øker vi tyngden etter hvert. MEN om du skal bruke Lunah til f.eks lp, eller om du har noen andre planer for å lære henne høyre og venstre, så kan du bruke kommandoene Gee (høyre) og haw (venstre)- de vanligste trekk kommandoene.. Det jeg antar du vil ha mest bruk for er i skiløypa, at hunden skal løpe på høyre side og ikke vimse rundt i de andre skisporene. Dette går som regel veldig greit... Det er kjempegøy å bruke hunden til trekk av pulk eller snørekjøring, så bare stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enig med de andre, her, er lettere for hunden å trekke for første gang, om du hjelper den litt, feks med ski. når hunden forstår at nå får den faktisk trekke, så trekker den :wub: hjelp henne mer med å "hisse opp" med lyder. pass på at hun ikke blir så oppkavet at hun snur seg og kommer jumpende bort å vil leke da, snakker av erfaring på den biten :wub:

kan også være lurt å la henne trekke første gang på et annet sted enn i den mest befolkede skiløypa, der å snakker jeg av erfaring :P *brent barn skyr ilden*

lyke til, hunden din er hvertfall sterk nok til å trekke deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...