Gå til innhold
Hundesonen.no

Når valpen har hatt uhell

pixiegirl

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurte litt på hva dere andre gjør når valpen har hatt uhell. Har lest at man skal ta den ut, og det skjønner jeg at er lurt når den er rundt 8 uker, men hva når den blir 3-4 mnd? Gjelder det da og? For de fleste valper på den alderen elsker jo å gå ut. Kan ikke dette "fremprovosere" uhell? Når de tisser inne, så blir de tatt ut? Eller er jeg helt på bærtur nå? :)

Skrevet

Jeg ville først og fremst passet på å ta valpen ut så ofte at det ikke skjer uhell inne. Ta den ut når den har spist, lekt, sovet og når det er ellers er lenge siden den har være ute. Tok jeg Ero på fersken(ett par ganger hendte det) bar jeg han ut før han fikk gjort seg ferdig og roste han kjempemye ute. Det virket for meg iallefall, men Ero var vel ikke så gammel da.

Skrevet

Enig med nina :)

ellers tok jeg valpen ut når han var så uheldig å gjøre fra seg, løfta han opp å ut selv om strålen femdeles rant :) roste myyyyyyeeeee når han gjorde fra seg ute. tok en uke og valpen var husren :)

Skrevet

Jeg lurte litt på hva dere andre gjør når valpen har hatt uhell. Har lest at man skal ta den ut, og det skjønner jeg at er lurt når den er rundt 8 uker, men hva når den blir 3-4 mnd? Gjelder det da og? For de fleste valper på den alderen elsker jo å gå ut. Kan ikke dette "fremprovosere" uhell? Når de tisser inne, så blir de tatt ut? Eller er jeg helt på bærtur nå? :)

ja, jeg tar valpen ut da og. og selv om h*n har tisset inne så tisser h*n likevel ute og.

Skrevet

ja, jeg tar valpen ut da og. og selv om h*n har tisset inne så tisser h*n likevel ute og.

Er det sant? Det har aldri valpen min gjort, selv når jeg har løfta henne opp før hun var ferdig og båret henne rett ut.

Jeg har vært veldig nøye hele tiden med å ta henne ut, men det har jo vært noen uhell, spesielt i begynnelsen, for da hatet hun å være ute, og NEKTET å gjøre noe som helst...helt til vi kom inn igjen. Kunne ikke ha henne ute for lenge heller siden det var så kaldt. Hun har ikke mange uhell nå, så det er ikke det, jeg bare lurte. F.eks. her om dagen så skulle jeg ta henne ut, og da tisset hun i yttergangen. Det var hos foreldrene mine da--hjemme hos meg gjør hun det ikke.

Så dette var ikke et spørsmål om å få valpen stueren, bare om logikken bak det å ta hunden ut etter den har hatt et uhell. :)

Skrevet

Jeg brukte 3dg på å få Kiefher stueren, bare han fikk anntydning til å tisse skyntet jeg å få han ut på verandaen. Men så fulgte jeg med han i 78t i strekk.. :) Har du ikke annledning til og få han fort ut, legg frem et avispapir som du skynter deg og bære han til når du ser anntydninga. Da vil han i det minste gå på avisa etter vært. Du ser også på valpen din at han vil tisse el noe..etter lek UT, etter soving UT, etter spising UT. Når du gjør disse tingen vil han være stueren etter kort tid ;) lykke til :P

Skrevet

Jeg brukte 3dg på å få Kiefher stueren, bare han fikk anntydning til å tisse skyntet jeg å få han ut på verandaen. Men så fulgte jeg med han i 78t i strekk.. :) Har du ikke annledning til og få han fort ut, legg frem et avispapir som du skynter deg og bære han til når du ser anntydninga. Da vil han i det minste gå på avisa etter vært. Du ser også på valpen din at han vil tisse el noe..etter lek UT, etter soving UT, etter spising UT. Når du gjør disse tingen vil han være stueren etter kort tid ;) lykke til :P

Joda, jeg vet det, og følger opp. :P Har lånt et par sko hos søstera mi som er altfor store men som jeg kan smette på uten å måtte bøye meg/ sette fra med den tissatrengte valpen. Har vært ute uten jakke i mange minusgrader bare for at valpen skulle rekke ut, og de uhellene vi har hatt i det siste er de gangene jeg har forventet for mye av henne, som f.eks. å holde seg mens jeg tok på meg jakken, noe hun gjør hjemme hos meg, men dette var på besøk hos foreldrene mine som vi er innom hver dag. Ellers sliter vi på natta, men det har jeg en hel tråd om lengre ned, så det skal jeg ikke plage dere med her. :P

Skrevet

Jeg har en hund på snart 4 mnd som begynner å gi besje når han skal ut... Jeg bare bærer han ut etterpå roser jeg han..gir han go bit ein gang i bland da...Han kommer seg :)

Skrevet

Valpene vårs ble veldig tidlig husren,utrolig nok.De to som er igjen går mot stuedøra når de må på do,eller så begynner de å pipe,og da tar vi dem ut med en gang.Men såklart er det jo blitt en god del uhell. :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...