Gå til innhold
Hundesonen.no

Når valpen har hatt uhell

pixiegirl

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurte litt på hva dere andre gjør når valpen har hatt uhell. Har lest at man skal ta den ut, og det skjønner jeg at er lurt når den er rundt 8 uker, men hva når den blir 3-4 mnd? Gjelder det da og? For de fleste valper på den alderen elsker jo å gå ut. Kan ikke dette "fremprovosere" uhell? Når de tisser inne, så blir de tatt ut? Eller er jeg helt på bærtur nå? :)

Skrevet

Jeg ville først og fremst passet på å ta valpen ut så ofte at det ikke skjer uhell inne. Ta den ut når den har spist, lekt, sovet og når det er ellers er lenge siden den har være ute. Tok jeg Ero på fersken(ett par ganger hendte det) bar jeg han ut før han fikk gjort seg ferdig og roste han kjempemye ute. Det virket for meg iallefall, men Ero var vel ikke så gammel da.

Skrevet

Enig med nina :)

ellers tok jeg valpen ut når han var så uheldig å gjøre fra seg, løfta han opp å ut selv om strålen femdeles rant :) roste myyyyyyeeeee når han gjorde fra seg ute. tok en uke og valpen var husren :)

Skrevet

Jeg lurte litt på hva dere andre gjør når valpen har hatt uhell. Har lest at man skal ta den ut, og det skjønner jeg at er lurt når den er rundt 8 uker, men hva når den blir 3-4 mnd? Gjelder det da og? For de fleste valper på den alderen elsker jo å gå ut. Kan ikke dette "fremprovosere" uhell? Når de tisser inne, så blir de tatt ut? Eller er jeg helt på bærtur nå? :)

ja, jeg tar valpen ut da og. og selv om h*n har tisset inne så tisser h*n likevel ute og.

Skrevet

ja, jeg tar valpen ut da og. og selv om h*n har tisset inne så tisser h*n likevel ute og.

Er det sant? Det har aldri valpen min gjort, selv når jeg har løfta henne opp før hun var ferdig og båret henne rett ut.

Jeg har vært veldig nøye hele tiden med å ta henne ut, men det har jo vært noen uhell, spesielt i begynnelsen, for da hatet hun å være ute, og NEKTET å gjøre noe som helst...helt til vi kom inn igjen. Kunne ikke ha henne ute for lenge heller siden det var så kaldt. Hun har ikke mange uhell nå, så det er ikke det, jeg bare lurte. F.eks. her om dagen så skulle jeg ta henne ut, og da tisset hun i yttergangen. Det var hos foreldrene mine da--hjemme hos meg gjør hun det ikke.

Så dette var ikke et spørsmål om å få valpen stueren, bare om logikken bak det å ta hunden ut etter den har hatt et uhell. :)

Skrevet

Jeg brukte 3dg på å få Kiefher stueren, bare han fikk anntydning til å tisse skyntet jeg å få han ut på verandaen. Men så fulgte jeg med han i 78t i strekk.. :) Har du ikke annledning til og få han fort ut, legg frem et avispapir som du skynter deg og bære han til når du ser anntydninga. Da vil han i det minste gå på avisa etter vært. Du ser også på valpen din at han vil tisse el noe..etter lek UT, etter soving UT, etter spising UT. Når du gjør disse tingen vil han være stueren etter kort tid ;) lykke til :P

Skrevet

Jeg brukte 3dg på å få Kiefher stueren, bare han fikk anntydning til å tisse skyntet jeg å få han ut på verandaen. Men så fulgte jeg med han i 78t i strekk.. :) Har du ikke annledning til og få han fort ut, legg frem et avispapir som du skynter deg og bære han til når du ser anntydninga. Da vil han i det minste gå på avisa etter vært. Du ser også på valpen din at han vil tisse el noe..etter lek UT, etter soving UT, etter spising UT. Når du gjør disse tingen vil han være stueren etter kort tid ;) lykke til :P

Joda, jeg vet det, og følger opp. :P Har lånt et par sko hos søstera mi som er altfor store men som jeg kan smette på uten å måtte bøye meg/ sette fra med den tissatrengte valpen. Har vært ute uten jakke i mange minusgrader bare for at valpen skulle rekke ut, og de uhellene vi har hatt i det siste er de gangene jeg har forventet for mye av henne, som f.eks. å holde seg mens jeg tok på meg jakken, noe hun gjør hjemme hos meg, men dette var på besøk hos foreldrene mine som vi er innom hver dag. Ellers sliter vi på natta, men det har jeg en hel tråd om lengre ned, så det skal jeg ikke plage dere med her. :P

Skrevet

Jeg har en hund på snart 4 mnd som begynner å gi besje når han skal ut... Jeg bare bærer han ut etterpå roser jeg han..gir han go bit ein gang i bland da...Han kommer seg :)

Skrevet

Valpene vårs ble veldig tidlig husren,utrolig nok.De to som er igjen går mot stuedøra når de må på do,eller så begynner de å pipe,og da tar vi dem ut med en gang.Men såklart er det jo blitt en god del uhell. :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
    • Ja og det prøver vi å jobbe med. Vi bruker langline 10-15 m. Munnkurv har vi trent inn, men ikke brukt mer enn på en tur enda. Venter på en bestilling på munnkurv fra usa som skal sitte bedre. løpe og sykle har vi ikke gjort enda da han kun er 6 måneder. Pleier å vete til de i alle fall er 9-10 måneder før jeg starter med det. vi har både prøvd å kutte ned og øke for å se om det er endring, men ingen forskjell. vi vurderer om det kan være ernæringsmessige årsaker til oppførsel. Men det er vi ikke i mål enda
    • Han trenger ikke å være løs, men jeg lurer på om balansen mellom mental og fysisk trening er riktig for ham. Har dere prøvd å kutte ned på søksarbeidet og løpe eller sykle med ham, eller lengre turer i langline? Bare 5-7 meter langt bånd gir mye mer frihet samtidig som du har kontroll på om han kommer over noe. Hvis han har god nok innkalling så kan jo evt munnkurv være et verktøy mot å spise alt. Det er det eneste jeg kan komme på å ta tak i, hva slags, hvor mye og riktig balanse mellom type aktivitet.
    • Ja det er superlativ rase og en drøm å ha når de fungerer som de skal. Dette er min 3 jakt cocker så rasen er ikke ukjent for meg.   det trenes spesifikk på ro, avslapping på teppe både inne, ute og i bilen. men han blir irritert når han blir fulgt tilbake på plass og ender kun med biting og frustrasjon fra hans side. Han kan å gå på teppet sitt og inn i buret. Men det fungerer ikke når ha blir i modus og han holder ikke mer enn kort tid de gangene han gjør det. Så fortsatt mye igjen å jobbe på.   maten blir brukt til det meste av trening og han fungerer godt når han er i riktig modus. Hovedsakelig skjer dette når han kjeder seg, hvis han får overtenning. Både når han har fått aktivitet og når han ikke får aktivitet. Så han er en liten nøtt og knekke. i aktivitet med voksne hunder fungerer han godt. Tilpasser seg tempo og sinnsstemning. Med valper så går han fort lei etter å10min og begynner heller å bite på oss. Så da må vi ta han bort fra situasjonen. Han får lengre turer i blandt. Men fordi han spiser alt som er på bakken har vi måtte begrense det å være løs etter flere turer til dyrlegen. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...