Gå til innhold
Hundesonen.no

usikker på meg også?

~Marlene~

Recommended Posts

jeg tenger litt hjelp jeg. for når vi er på besøk i andre sine hus å her hjemme også så hopper hun unna meg.

mekrekr spesielt om jeg lokker henne til meg da kommer hun å tar gobiten å unngår handa i helt( noen ganger) dette har forvedret seg litt,da jeg fikk henne kunne jeg ikke røre henne engang!

hun var livredd handa mi. så jeg vil få denne atferden bort fra henne. det er skikkelig trasig når folk vil kose å de kommer med handa så hopper hun bort :o det tok veldig langt tid før jeg vant hennes tilit,men jeg tror ikke jeg har så stor tilit hos henne siden hun er usikker på meg i visse situasjoner. noen ganger kan jeg bli skikkelig sint om hun ikke hører(kort lunte) å da blir hun litt redd å sammerkrøpet. men jeg sier unskyll og sånt etterpå.

men poenget er: hvorddan får denne atferden gradvis bort?

og kan den i det hele tatt bli borte?

hva må til?

takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe av det samme problemet med Kali, eller hun er ikke usikker på meg, men de rundt oss. Det du må gjøre som i hvert fall virket for meg. Er å ikke kjefte på henne i det hele tatt, hun forstod at jeg var sint før jeg gjorde noe i det hele tatt. Kosentrer deg om de positive tingene og ikke tving henne i situasjoner hun ikke liker(veldig viktig), hun må kunne stole på deg i en hver situasjon. Så skal du se at tigene faller på plass etter hvert. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe av det samme problemet med Kali, eller hun er ikke usikker på meg, men de rundt oss. Det du må gjøre som i hvert fall virket for meg. Er å ikke kjefte på henne i det hele tatt, hun forstod at jeg var sint før jeg gjorde noe i det hele tatt. Kosentrer deg om de positive tingene og ikke tving henne i situasjoner hun ikke liker(veldig viktig), hun må kunne stole på deg i en hver situasjon. Så skal du se at tigene faller på plass etter hvert. :o

takk for svar Kali :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skjønner ingenting av hva unnskyld betyr.

Slutt helt å kjeft, det gjør den bare mer usikker.

Hva kommer det av at hunden er så redd for hender, har den blitt slått?

Du må sørge for at hunden forbinder noe positivt med hendene dine - og med deg. Slutt å kjeft, og sett heller kreftene inn på å belønne alt det bra hunden gjør.

Utsett den aldri for noe som gjør den mer usikker på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund skjønner ingenting av hva unnskyld betyr.

Slutt helt å kjeft, det gjør den bare mer usikker.

Hva kommer det av at hunden er så redd for hender, har den blitt slått?

Du må sørge for at hunden forbinder noe positivt med hendene dine - og med deg. Slutt å kjeft, og sett heller kreftene inn på å belønne alt det bra hunden gjør.

Utsett den aldri for noe som gjør den mer usikker på deg.

hun er ikke blitt slått tror jeg. hun var sånn da hun kom til oss fra kennelen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld og kos og trøst etter du har kjeftet på henne betyr ingenting.. Her tror jeg det er viktig at du og resten av familien spiller på lag: du må ikke heve stemmen til henne, kjefte på henne, ta henne i nakkeskinnet eller være brå mot henne.. Belønn hvert allerminste fremskritt. Ikke still krav til henne i det hele tatt, men belønn ALT av kontakt og alt som er positivt. Kjøp godbiter av det aller beste slaget, du hun liker allerbest, enten det er vafler, fiskekaker eller pølsebiter.. La henne alltid bestemme hvem hun vil hilse på, hvis folk vil hilse på henne, be de sette seg på huk med ryggen og ansiktet halvt vendt bort fra henne, og med en godbit i hånda. Så kan hun selv velge om hun vil komme bort eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du TA etter hunden din da? Når den er redd hånden din i utgangspunktet, mener jeg. HVORFOR skal du ta i den? Er det for å kose? Hvorfor skal de ANDRE ta i den - er det for å "kose" med den?

Hvorfor skal man ta etter en hund som er redd hånden, det er jo ikke rart den ikke blir bedre.... hvis du skjønner ;)

Enten har den opplevd noe som har gjort den håndsky, eller den er skeptisk til folk. Da må du tenke litt mer pedagogisk enn du gjør nå... som om du har fått et "nytt lite dyr" inn i huset; en håndsky fugl eller whatever.

Ta hendene bak på ryggen, og motstå fristelsen til å TA etter/tak tak I hunden når DU får lyst til å kose. Kos skal være hyggelig for hunden også, ikke mest for menneskenes skyld. Hunden din har nok lært seg at når du lokker den bort med godis eller med å være hyggelig, så tar du nok tak i den i neste øyeblikk - og TVINGER den til noe den ikke vil, eller har en grunnleggende skepsis for.

Prøv heller å lær den til at hender er koselig, gjennom at den selv velger å få komme bort, at den får gå igjen UTEN at du tar tak i den. Får du tatt på den, så klø den litt på et godt sted, og ikke ta tak i den - men la den gå hvis den vil. Ros for alt den gjør som nærmer seg deg; ikke mas.... men tenk på det som å "temme" et nytt dyr... Selv om hunden din liker kosen NÅR du først har fått tak i den, så kan det bli like vanskelig neste gang å få tak i den.

MÅ du ha tak i hunden, så la den heller gå med et halsbånd eller en sele med en tynn snor i - som du bare tråkker på. Noen ganger MÅ man, ja, men da "lærer" du den ikke at din koselige lokking = tvinges borti hender.

Tar noen etter min minste hund, så går han unna - han liker ikke "fangarmer". Setter folk seg ned og holder hendene unna og godlokker, kommer han derimot stormende og tar selv initiativ til å kose - med mindre de ikke rekker ut hånden, da viser han sin misnøye... Han er heldigvis ikke redd, han bare liker å bestemme selv - men mange mennesker har lett for å TVINGE små hunder til å kose med dem "fordi det er såååå koselig".....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes Akela har et veldig bra svar.Spesiellt det med en snor i halsbånd/sele er et godt tips.Jeg brukte det på min forrige hund som heller ikke var begeistret for å bli håndert,han eksploderte hvis du tok på han på feil måte (i hans hode,og hva som var riktig og var som var feil varierte).

Ved hjelp av den snoren og å aldri tvinge meg på han ble han etter langt om lenge en hund jeg kunne håndtere i enhver situasjon.(men bare jeg desverre)

Hunder er ikke til for å kose og klappe på hver gang folk føler for det,selv om det virker som veldig mange tror det.Spesiellt med de små.Jeg får noen ganger litt lyst til å starte en sånn reklamekampanje alà "det er min kropp" på vegne av små pelsete hunder. ;)

La Mira få bestemme når og hvordan kos og klapp skal utføres så skal du se det løsner ;)

Og du:prøv å ikke miste besinnelsen ovenfor henne.Med en så forsiktig hund må du desverre være hakket bedre på selvbeherskelse enn de fleste andre av oss. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått veldig gode råd her!

Lokker du på henne for å få henne til å komme? Lokke aka lure? For så å ta tak i henne og gi henne den kosen hun kanskje ikke ville ha?

Om du lokker for å få henne til å komme kan du oppnå blandt annet:

1) Du forsterker redselen

2) Du kan virke enda mer truende.

Kutt ut all lokking, og la hunden komme til deg frivillig mens du sitter på gulvet, strekker ut hånden, ser vekk, gjesper osv. La henne komme på eget iniativ, for å ta godbiten du har i hånden. La henne bli trygg på det, og ikke snu deg mot henne med en gang hun kommer bort til hånden din.

Av ren nysgjerrighet, visste du at hun var nervøs når du fikk henne? Hvis ja, hvorfor valgte du henne da - om du visste at dette var noe du kanskje ikke ville takle? (og heller bli sinna. "kort lunte" er ikke noen unskyldning når det kommer til hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...