Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Dere med hund av litt stor rase som krever en del mental stimuli. Kan dere beskrive en helt vanlig dag med hunden deres ? 

Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det, plukker kanskje opp noen tips :) 

Skrevet

Groenendael, en av utstillingslinjer, og en av utstilling/bruks. 

En normal dag består som regel av hovedtur 1-2 timer, gjerne med litt innlagt trening på å gå pent i bånd, evnt noe godbitsøk og innkallingstrening. 1-2 dager i uken er vi på fellestrening lydighet, som regel rundt to timer (en hund trenes, den andre venter i bilen i mens, før vi bytter). 1-2 dager i uken er det sportrening, tar som regel 1-2 timer. De dagene vi bare går tur blir det gjerne litt trening på rolige øvelser inne i stua, spesielt om det er noe vi pirker på i lydigheten. Gutta er fornøyd med dette, men er som regel alltid klar for mer action :)   

Skrevet
42 minutter siden, newbie75 skrev:

Kan du beskrive sportreningen dere gjør ? Godbitsøk, har du lagt ut noen på forhånd eller tar du det underveis ? 

Vi går IPO-spor, så det legges ut på forhånd på slåttemark. Sporstart med flagg, og hunden skal holde seg i sporkjernen, samt dekkmarkere på gjenstander underveis i sporet. 

Skrevet

Nå har jeg australsk kelpie så den regnes ikke som stor, men det er absolutt  to aktive individer. 

Hovedtur er alt fra 45 min til 2-3, alt avhengig av hva annet vi gjør den dagen. I tillegg til vanlige turer, går de med kløv, i trekk, sykler, samt ski og svømming alt etter årstid. 

Av trening er det veldig variabelt, vi trener litt rally lp, søk/smeller, feltsøk, lydighet og triks. Har trent spor tidligere men tiden (og tålmodigheten) strekker ikke til. Også trener og konkurrerer vi i agility. Noen dager blir det bare et enkelt "frokostsøk" i hagen. 

Skrevet

2 flat coated retrievere, normal dag:

5 min morgentur, 20-60 min formiddagstur (ikke meg, jeg er på jobb), enten ny lang tur eller trening på kvelden. Trening består enten av jakt eller lp. Alt fra 5 min hver, til 2 timer.  Begge tåler fint rolige dager, men da får de ofte et bein eller lignende. Ofte er det bare en som blir trent pr dag, den andre sitter i bilen. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• @Carro92 kan kanskje tipse om noen? Jeg kommer ikke på noen akkurat nå, men har jo møtt noen i tiden jeg var aktiv i hundesport, så mulig det dukker opp noen navn etterhvert.
    • Hei!  Noen som har erfaring med oppdrettere av Whippet på Østlandet som avler robuste og stødige valper? Som har mye (eller mest) fokus på mentalitet, gemytt og personlighet? (Som kanskje ikke bare lar deg velge den valpen du selv vil, men som prøver å matche personligheter?) Eller er ikke dette vanlig blant whippet?   Spør fordi vi er et hjem med barn, og ikke planlegger utstilling.    På forhånd takk for svar😊 
    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...