Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Dere med hund av litt stor rase som krever en del mental stimuli. Kan dere beskrive en helt vanlig dag med hunden deres ? 

Litt nysgjerrig på hvordan andre gjør det, plukker kanskje opp noen tips :) 

Skrevet

Groenendael, en av utstillingslinjer, og en av utstilling/bruks. 

En normal dag består som regel av hovedtur 1-2 timer, gjerne med litt innlagt trening på å gå pent i bånd, evnt noe godbitsøk og innkallingstrening. 1-2 dager i uken er vi på fellestrening lydighet, som regel rundt to timer (en hund trenes, den andre venter i bilen i mens, før vi bytter). 1-2 dager i uken er det sportrening, tar som regel 1-2 timer. De dagene vi bare går tur blir det gjerne litt trening på rolige øvelser inne i stua, spesielt om det er noe vi pirker på i lydigheten. Gutta er fornøyd med dette, men er som regel alltid klar for mer action :)   

Skrevet
42 minutter siden, newbie75 skrev:

Kan du beskrive sportreningen dere gjør ? Godbitsøk, har du lagt ut noen på forhånd eller tar du det underveis ? 

Vi går IPO-spor, så det legges ut på forhånd på slåttemark. Sporstart med flagg, og hunden skal holde seg i sporkjernen, samt dekkmarkere på gjenstander underveis i sporet. 

Skrevet

Nå har jeg australsk kelpie så den regnes ikke som stor, men det er absolutt  to aktive individer. 

Hovedtur er alt fra 45 min til 2-3, alt avhengig av hva annet vi gjør den dagen. I tillegg til vanlige turer, går de med kløv, i trekk, sykler, samt ski og svømming alt etter årstid. 

Av trening er det veldig variabelt, vi trener litt rally lp, søk/smeller, feltsøk, lydighet og triks. Har trent spor tidligere men tiden (og tålmodigheten) strekker ikke til. Også trener og konkurrerer vi i agility. Noen dager blir det bare et enkelt "frokostsøk" i hagen. 

Skrevet

2 flat coated retrievere, normal dag:

5 min morgentur, 20-60 min formiddagstur (ikke meg, jeg er på jobb), enten ny lang tur eller trening på kvelden. Trening består enten av jakt eller lp. Alt fra 5 min hver, til 2 timer.  Begge tåler fint rolige dager, men da får de ofte et bein eller lignende. Ofte er det bare en som blir trent pr dag, den andre sitter i bilen.