Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips til telttur i Nordmarka


Recommended Posts

Skrevet

Noen som har tips til turer? Tenkte å gå i 4-5 timer inkl pauser, en overnatting. Vil gjerne gå et sted hvor det er minst mulig folk;) 

Skrevet

Sett å drøm deg litt bort på ut.no ;) Det er jo massevis av grusveier innover i nordmarka, men med en gang man går ut på skogsstiene eller ut i lyngen så skal det godt gjøres å møte noen. Hvor går du ut ifra?

Vi bor på et sted som heter Stryken, her er det masse folk som går ut i marka, men jeg ser de nesten aldri (så jeg aner ikke hvor de blir av..), fint utgangspunkt for overnattingsturer. 

Skrevet
2 minutter siden, MaritaS skrev:

Sett å drøm deg litt bort på ut.no ;) Det er jo massevis av grusveier innover i nordmarka, men med en gang man går ut på skogsstiene eller ut i lyngen så skal det godt gjøres å møte noen. Hvor går du ut ifra?

Vi bor på et sted som heter Stryken, her er det masse folk som går ut i marka, men jeg ser de nesten aldri (så jeg aner ikke hvor de blir av..), fint utgangspunkt for overnattingsturer. 

Takk for tips:) Det er så mange turer på ut.no, mister litt oversikten;)

Vi kan vel egentlig gå fra hvor som helst. Tenkte å ta bilen og gå fra den

Skrevet

Rottungen!

Ta bussen (eller kjør) til Skar innerst i Maridalen, derfra føler du merket sti til Øyungen, går langs det vannet og videre merket sti til Rottungen. Så fort vi kom forbi Øyungen møtte vi ikke en eneste sjel. På kvelden så vi et annet bål på andre siden av vannet - ellers ingen tegn til andre folk. Vi fant oss en slags liten odde ganske med en gang vi kom fram til vannet, hvor vi telta. Ca 4 timer å gå en vei mener jeg å huske :D

 

 

IMG_2177.JPG

IMG_2172.JPG

IMG_2170.JPG

  • Like 1
Skrevet
1 time siden, bie skrev:

Rottungen!

Ta bussen (eller kjør) til Skar innerst i Maridalen, derfra føler du merket sti til Øyungen, går langs det vannet og videre merket sti til Rottungen. Så fort vi kom forbi Øyungen møtte vi ikke en eneste sjel. På kvelden så vi et annet bål på andre siden av vannet - ellers ingen tegn til andre folk. Vi fant oss en slags liten odde ganske med en gang vi kom fram til vannet, hvor vi telta. Ca 4 timer å gå en vei mener jeg å huske :D

 

 

IMG_2177.JPG

IMG_2172.JPG

IMG_2170.JPG

Er det skogsvei ut dit? Er redd for å treffe på for mange syklister:P

Skrevet
1 time siden, Maries skrev:

Er det skogsvei ut dit? Er redd for å treffe på for mange syklister:P

Vi gikk kanskje 200 meter på en grusvei rett før vi kom til Rottungen, så det er mye mulig.

Skrevet
8 minutter siden, bie skrev:

Vi gikk kanskje 200 meter på en grusvei rett før vi kom til Rottungen, så det er mye mulig.

Er resten skogssti? 200 meter med grusvei går fint:) 

Skrevet
3 minutter siden, bie skrev:

Ja resten er alt fra litt bred til ganske smal sti :) 

Det er supert :) Har en hund som ikke flytter seg for syklister og veldig mange av turene vi fant er grusveier :P 

Skrevet

Sti er ingen garanti for å ikke møte syklister altså. Men det er fantastisk mange fine plasser i Oslomarka hvis man følger skogsstiene og går litt av veien. Selv liker jeg godt å kjøre eller ta buss til Solemskogen og gå nord/nordøstover derfra. Mange fine plasser, men er ikke kjent så mange timene innover, siden mine turer begrenser seg til en time eller to.

Skrevet
Akkurat nå, simira skrev:

Sti er ingen garanti for å ikke møte syklister altså. Men det er fantastisk mange fine plasser i Oslomarka hvis man følger skogsstiene og går litt av veien. Selv liker jeg godt å kjøre eller ta buss til Solemskogen og gå nord/nordøstover derfra. Mange fine plasser, men er ikke kjent så mange timene innover, siden mine turer begrenser seg til en time eller to.

Nei, men de har en litt annen fart på skogsstiene enn på grusveiene, har litt bedre tid til å hanke inn hunden enn når de kommer 4 i bredden og skriker "LØYPE" ;)

Skrevet
4 timer siden, Maries skrev:

Takk for tips:) Det er så mange turer på ut.no, mister litt oversikten;)

Vi kan vel egentlig gå fra hvor som helst. Tenkte å ta bilen og gå fra den

Jeg bruker å skru av alt utenom hytter der og så bare se på kartet ;)

Skrevet
2 minutter siden, Maries skrev:

Nei, men de har en litt annen fart på skogsstiene enn på grusveiene, har litt bedre tid til å hanke inn hunden enn når de kommer 4 i bredden og skriker "LØYPE" ;)

Uh, nei...? De kommer riktignok ikke fire i bredden, for det er det sjelden plass til, men farta er det ikke noe å si på.

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...