Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat


Wanderlust

Recommended Posts

Og har du råd til å kjøpe f.eks Royal Canine i flere år har du ihvertfall råd til å få tak i noen billige frysere fra f.eks loppemarked.

Vi har tilsammen 4 hele(kjøleskapstr.) og en halv fryser,3 av dem fikk vi for 500 tilsammen og alle er i topp stand,og fungerer som bare det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og har du råd til å kjøpe f.eks Royal Canine i flere år har du ihvertfall råd til å få tak i noen billige frysere fra f.eks loppemarked.

Vi har tilsammen 4 hele(kjøleskapstr.) og en halv fryser,3 av dem fikk vi for 500 tilsammen og alle er i topp stand,og fungerer som bare det :)

det er liksm ikke det me å ha råd, men plass. kan liksom ikke la en fryser stå i stua. har to frysere, og tre kjøleskap med fryser så har liksom nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye fôrer dere med om dagen av V&H?

Noen snakker om 1-2 % av hundens vekt pr. dag. Selv måler jeg ikke opp slik, men fôrer etter holdet til hundene. Jeg tror det er det mest fornuftige. Blir hunden tynnere, så får den for lite mat i forhold til aktiviteten og blir den for tykk, så får den for mye mat i forhold til aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere som har peiling på Vom og Hundemat..

Jeg lurer på to ting i forb. med dette, håper noen gidder å svare.

For det første - hva gjør dere hvis dere skal reise bort noen dager med hundene og ikke er sikker på å ha fryser/kjøleskap dit dere skal? (F.eks. camp.ferie nedover Europa). Blir da hundene "tilvendt" tørrfôr for turens skyld (jeg skulle anta att et brått skifte ikke er hyggelig for magene deres..)

Hva med lukten? Lukter det skikkelig rå vom av det? Lukter det vondt av barter/skjegg/ørehår (for de som har lang pels)? Oppdr. "min" i England fôrer på vom (og Veetabix - av all ting) - hundene er sunne, friske, lever til de blir nesten 100 og alt det der.. Men de LUKTER, både av skjegg, når de raper, etc.. Fryktelig å ha i nærheten, faktisk.. Og maken til stygge tenner har jeg sjelden sett.

Takker for alle evt. svar!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere som har peiling på Vom og Hundemat..

Jeg lurer på to ting i forb. med dette, håper noen gidder å svare.

For det første - hva gjør dere hvis dere skal reise bort noen dager med hundene og ikke er sikker på å ha fryser/kjøleskap dit dere skal? (F.eks. camp.ferie nedover Europa). Blir da hundene "tilvendt" tørrfôr for turens skyld (jeg skulle anta att et brått skifte ikke er hyggelig for magene deres..)

Hva med lukten? Lukter det skikkelig rå vom av det? Lukter det vondt av barter/skjegg/ørehår (for de som har lang pels)? Oppdr. "min" i England fôrer på vom (og Veetabix - av all ting) - hundene er sunne, friske, lever til de blir nesten 100 og alt det der.. Men de LUKTER, både av skjegg, når de raper, etc.. Fryktelig å ha i nærheten, faktisk.. Og maken til stygge tenner har jeg sjelden sett.

Takker for alle evt. svar!

Susanne

Kjøp deg noen frosne pølser, pakk de inn i avispapir, så putter du de deretter i en kjølebag, og så legger du fryseelementer rundt de innpakkede pølsene. Da vil de ihvertfall holde seg i en uke. Og fryseelementer får man vanligvis byttet inn på bensinstasjoner, i hvertfall om sommeren.

Det lukter ikke vondt av munnen til mine hunder, og ikke har de dårlige tenner heller. Dårlige tenner tror jeg er mye genetisk betinget.

Men det er altså ikke noe problem å ha med pølser av dette fôret med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Aud der!

Og det lukter langt fra vondt av munnen til min hund,og han har de reneste og hviteste tennene du kan tenke deg!

Men han går jo ikke på Vom og Hundemat da,han spiser kjøttet "helt",men vom og Hundemat er jo like bra,bortsett fra at du burde gi hele bein innimellom,så de får renset og styrket tennene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh...

Fikk et tips for 3 år siden om å bruke Skyttens hundefor.Søcla eller spesial.

Her ble det også solgt frosne kjøttblokker,som jeg kjøpte en del av..ante ikke hva det var i dem,men selger sa at det var bra for hunden og at det kunne fores bare på det,sammen med litt tørrfor.

Det viser seg at jeg som alltid har lurt på hvor og hva vomoghundemat er,om det finnes i mitt område har brukt det i 3 år..'sånn delvis i hvertfall.

Skiltingen sier ikke vom og hundemat hos selger,og det er et garasjesalg ,men selger faktisk veldig bra!

Jeg har anbefalt dette til alle med hund.Bare tørrforet synes jeg har vært kjempebra!!

Selv har jeg gitt mest tørrfor tidligere da,men fant nylig ut at jeg skulle blande mye mer kjøtt i.

Nå har jeg ikke kjøpt dette kjøttet/vommen hos samme forhandler denne gang.

Det er litt vanskelig for meg som ikke har fryseboks lenger.

Men det jeg kjøper nå er brett med blanke bokser,et inneholder rent kjøtt og et med vom .

Er det noen som vet om dette har samme innholdet som dette hos vomoghundemat?

Jeg kjøper disse brettene hos noen eldre mennesker som får av hoved?forhandler i sirevåg..

Andre sier at det er veldig bra..jeg er ikke så flink til å sette meg inn i hva vitaminer hunden trenger,og hvilke stoffer å sånt..jeg har problemer nok med å spise riktig selv..Aner omtrent ikke hva proteiner er :P:P hehe

Uansett...vom er vel vom?hunden digger det,og han trenger å legge på seg..

KULT at jeg bruker fra vom og hundemat ihvertfall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare jeg skulle dele litt her.

Jeg begynte å fôre med voh i romjula (helt utrolig forhandler her oppe, inviterte meg bortover på tredje juledag etter kort kontakt over e-post), og alt har gått veldi fint. Jeg hadde tenkt å fore litt med eukanuba valpefôr i tillegg, siden jeg hadde kjøpt en 15kg sekk til 600 kroner og bare brukt halvparten. Det kuttet jeg ut etter et par dager, og avføring ble mye mindre, fastere, ikke så ille luktene, og jeg lurte på om hun gasset mindre.

I går passet søstra mi henne, og gjorde en stor tabbe. Hun lagde til maten sånn som jeg hadde sagt, satt den ned på gulvet (aner ikke hvorfor), gikk for å hente valpen, og når hun kom tilbake var skålen selvfølgelig tom. Hva kan man vente når man har en matglad boxer i huset som plutselig finner sitt drømme-måltid på HANS spiseplass? Jeg hadde ikke sendt med mer enn det valpen skulle ha, men det sto en boks med eukanuba valpefôr i skapet som ble løsningen.

I morres bæsjet ikke valpen dobbelt så mye som de to små hare-lortene hun ellers slipper. Neida. Dette var 3, om ikke 4 ganger så mye, og hun har gått rundt å gasset meg halvt til døde både i går kveld og i dag. FYSJ! Nei, å kaste det gamle tørrfôret (som er kjent for å være et av de bedre merkene med mest kjøtt i) til en verdi av 300 kr er faktisk verd det.

Når det gjelder fryser så sparer jeg opp mens jeg låner en hylle hos foreldrene mine (og bruker en av mine to fryserhyller i 150cm kombiskapet mitt)--sparer i allefall 300kr i mnd på å bruke voh, så det skal gå fint. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs mage eller mye avføring.......?

Jeg kan vertfall anbefale Eukanuba, bare positivt helt fra starten av.

men det beste mot de nevnte problemer tror jeg er sagspon fra ett slakteri.

når de sager opp kotteleter og andre ting får de ett sag spon som består av bein mel, brusk sener og ikke minst mye kjøtt.

dette ser ut som en lys type kjøttdeig når jeg får det, jeg lager 200/300 passe store kjøtt boller

som jeg koker får så og fryse det ned i passe store posjons poser ca10 boller pr pose.

dette er gatis fra slakteri da det ikke blir brukt til noe annet.

men vær forsiktig som sjefen på gilde sa, dette er som å gi sukker til en tre åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs mage eller mye avføring.......?

Jeg kan vertfall anbefale Eukanuba, bare positivt helt fra starten av.

men det beste mot de nevnte problemer tror jeg er sagspon fra ett slakteri.

når de sager opp kotteleter og andre ting får de ett sag spon som består av bein mel, brusk sener og ikke minst mye kjøtt.

dette ser ut som en lys type kjøttdeig når jeg får det, jeg lager 200/300 passe store kjøtt boller

som jeg koker får så og fryse det ned i passe store posjons poser ca10 boller pr pose.

Hva er positivt, i dine øyne, med Eukanuba? Og hvorfor gir du hunden alle de karbohydratene som kan gi senskader på lever og nyrer?

Hvorfor koker du dette sagsponet? Da ødelegger du jo viktige næringstoffer som finnes i det når det er rått.

Dette sagsponet er ikke mye annerledes enn vomoghundemat når det gjelder næringstoffer for hunden, når det er rått, vel å merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er positivt, i dine øyne, med Eukanuba? Og hvorfor gir du hunden alle de karbohydratene som kan gi senskader på lever og nyrer?

Hvorfor koker du dette sagsponet? Da ødelegger du jo viktige næringstoffer som finnes i det når det er rått.

Dette sagsponet er ikke mye annerledes enn vomoghundemat når det gjelder næringstoffer for hunden, når det er rått, vel å merke.

nå er jeg ingen ekspert men hunden min går på do en gang om dagen har fin blank pels som ikke røyter.

og hunden lukter ny dursjet til en hver tid.

det meg sag sponet er noe jeg har startet med for noen måner siden å sliter hunden med løs mage så er det ikke mer enn en slik kjøtt bolle så er den hard igjen.

men det du sier om koking er sikkert sant, men husk at jeg krakker to tre kjøttboller i tørforet hans.

de er nesten som leverpostei når de krakkes opp.

men det kan gis rått også det er jeg klar over.

men en ting er sikkert, jeg tror jeg skal klare å få han til å slå hjul for å få en av de kjøttbollene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs mage eller mye avføring.......?

Jeg kan vertfall anbefale Eukanuba, bare positivt helt fra starten av.

men det beste mot de nevnte problemer tror jeg er sagspon fra ett slakteri.

når de sager opp kotteleter og andre ting får de ett sag spon som består av bein mel, brusk sener og ikke minst mye kjøtt.

dette ser ut som en lys type kjøttdeig når jeg får det, jeg lager 200/300 passe store kjøtt boller

som jeg koker får så og fryse det ned i passe store posjons poser ca10 boller pr pose.

dette er gatis fra slakteri da det ikke blir brukt til noe annet.

men vær forsiktig som sjefen på gilde sa, dette er som å gi sukker til en tre åring.

Jeg skulle hente noe sag avskjær fra et slakteri,men det hadde de visst ikke lov til å gi ut gitt!!!! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har veldig lyst til å prøve det her, men frakting da? Jeg har ikke bil, og når jeg farter rundt har jeg liksom nok med vogn :( Hva gjør andre uten bil da? Kjenner liksom ingen i byen som har det heller, eller jeg kjenner de ikke godt nok til å be de hente hundemat for meg ihvertfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har veldig lyst til å prøve det her, men frakting da? Jeg har ikke bil, og når jeg farter rundt har jeg liksom nok med vogn :( Hva gjør andre uten bil da? Kjenner liksom ingen i byen som har det heller, eller jeg kjenner de ikke godt nok til å be de hente hundemat for meg ihvertfall ;)

Så skaff deg bil eller ta en drosje. Når det gjelder vomoghundemat så leverer de på døra til kunden, etter avtale, hvis det blir bestilt over et visst kvanum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skaff deg bil eller ta en drosje. Når det gjelder vomoghundemat så leverer de på døra til kunden, etter avtale, hvis det blir bestilt over et visst kvanum.

Hadde det vært så enkelt å bare 'skaffe seg bil' hadde jeg da vel gjort det <_< Men er man student så er ikke det like lett förstås... Og drosje dit og tilbake, det blir for dyrt... Da får vel pelsene leve på tørrôr da, om de ikke leverer på døra... Men jeg kan ikke akkurat kjøpe mer enn 20 kilo i slengen, det skal jo være plass i fryseren også... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for en flott tilbakemelding! Jeg er helt enig med deg. Jeg prøver virkelig å oppdra hunden min med klare grenser, og jeg har sett hvordan det gir resultater. Det kan absolutt være utfordrende med nye miljøer, spesielt med flere mennesker og distraksjoner. Jeg har prøvd å forklare familien min viktigheten av å være konsekvent, og de begynner å forstå at det ikke bare handler om å være streng, men om å gi hunden min trygghet gjennom rutiner. Ro-trening og pauser har også hjulpet mye når situasjonene blir for overveldende. Gradvis tilvenning er definitivt veien å gå!
    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...