Gå til innhold
Hundesonen.no

løpetid


bbc
 Share

Recommended Posts

hei:)eg har ein yorkshire terrier valp på 5 månar og hun for vel snart mensen (løpetid) og eg har aldri hatt ein tispe før men bare hanner, så er det nokon som veit litt informasjon om løpetid. her er litt av spørsmåla

1)kor gammal er dei for første gong dei får løpetid

2)kor lenge varer den og kor ofte dei får den

3) kommar oppførselen til å forandre ser til gretten, sur osv

4) vi mennesker har ofte menstruasjonsmerter, får tispene det også

5) eg har ein hannhund på to år som er kastrert, men er det mulig at han kan gjøre henne gravid

som du ser så har eg masse spørsmål:shocked::)er det nokon som vet litt om dette og kan svare:)takk på forhand:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1. Små raser ca 5-7 måneder, yngre og eldre er også normalt
  • 2. Vanligvis 3-4 uker, individuelle forskjeller, også med tanke på hyppighet men vanligvis 2-3 ganger pr år på små raser
  • 3. Individuelt, men kan bli det
  • 4. Individuelt, noen blir litt slappe og trøtte
  • 5. Hvordan skal det gå til om han er kastrert?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hanhunden din er kastrert, så må dyrlegen ha gjort en dårlig jobb, hvis tispa blir drektig..:ahappy:

Derimot må du ikke bli overrasket om hanhunden din viser interesse for tispa og eventuellt gjennomfører parring, inkludert 'henging'. Kastrerte hanner er fullt i stand til å gjennomføre parringer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, bbc skrev:

1)kor gammal er dei for første gong dei får løpetid

Fra fem til 30 måneder, så ikke hold pusten mens du venter.

47 minutter siden, bbc skrev:

2)kor lenge varer den og kor ofte dei får den

En tispe kan være parringsklar mellom dag 6 til 28, eller tidligere og senere. Noen tisper løper hver tredje måned, andre en gang i året.

47 minutter siden, bbc skrev:

3) kommar oppførselen til å forandre ser til gretten, sur osv

Oppførselen kan endre seg, og den kan endre seg på mange måter - min forrige tispe ble mer våken, kvikk, arbeidsvillig og kosete.

47 minutter siden, bbc skrev:

4) vi mennesker har ofte menstruasjonsmerter, får tispene det også

Nei, hunder har ikke menstruasjon, så da kan de heller ikke ha menstruasjonssmerter. Løpetid og menstruasjon er to forskjellige biologiske system.

47 minutter siden, bbc skrev:

5) eg har ein hannhund på to år som er kastrert, men er det mulig at han kan gjøre henne gravid

Som andre har sagt, så bør det ligge i det kirurgiske inngrepet at han ikke er i stand til å reprodusere seg - men han kan være interessert, og han kan parre - og både tispe og hannhund kan skades om en parring går galt. Så om du er bekymret, og hannhunden er overivrig, kan du holde de atskilt når tispa står. En tispe som for eksempel får panikk under parring og forsøker å rive seg løs kan ødelegge kjønnsorgan til begge to. Det skjedde en bekjent, hvor det var tjuvparring i hagen, og tispa ombestemte seg da de hang.

47 minutter siden, bbc skrev:

som du ser så har eg masse spørsmål:shocked::)er det nokon som vet litt om dette og kan svare:)takk på forhand:)

Ta en prat med din oppdretter, så kan vedkommende sikkert hjelpe deg med mange slike spørsmål. Hvor tidlig eller sent ei tispe får løpetid er til en viss grad også arvelig, så du kan jo høre når din valps mor, mormor og oldemor fikk sin første løpetid. 

Men det kjappe svaret til deg er at det er ikke noen fasit. Slapp av, pust med magen - jo mer vi styrer med hundene, jo mer påvirket blir de. Hvis du forventer store endringer i atferd og fysiske plager av løpetiden, så vil hunden i større grad innfri - enn om du bare ignorerer løpetiden på alle andre vis enn å sørge for at hun ikke kan bli parret. Det er ikke noen vits i å bekymre seg over plager og problem før de eventuelt inntreffer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...