Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjemmer og gjemmer, men glemmer


Lizbeth

Recommended Posts

Juva er en gjemmer. Hun gjemmer grisehaler, griseører - nesten alt hun får. Og det er ikke fordi hun får for mye, eller er spesielt mett.

Hun er en rar hund. De andre ville ha kastet seg over det med stor iver, men ikke hun. Vi klipper griseørene ( med hekksaksen) i fire, men allikevel gjemmer hun.

Vi deler grisehalen i to og da kan hun til nød spise en halvpart. Får hun andre halvparten så gjemmes den.

Vi finner haler og ører i alle stoler og sofaer, og det eneste hun ikke gjemmer er tørrfisk. Heldigvis..

Er alle hunder sånn, eller er det en schnauzergreie - den andre schnauzeren vår var også sånn?

Akkurat nå streves det med å få dyttet et kvart griseøre mellom sofaputene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.

Kiza, vår 5 mnd gamle jrt tispe, var slik. hun begynte veldig tidlig med det. har hørt teorier om at hunden blir "besatt" av å kontrollere det (godbiten/leken) og at det ikke er sunt for hunden å holde på slik. det går ganske mye energi med til å drive å gjemme, tenke ut gjemmesteder, sjekke om det fremdeles er der, grave over det o.l.

har videre hørt at hunder som har et behov for å kontrollere omgivelsene, men ikke helt klarer (av naturlige årsaker) det kan få slike "besettelser". og når jeg sier kontrollere så mener jeg hunder som har lett for å bli dominante, og bli sjefen i huset. men det er ikke lett for hunder å kontrollere menneskers omgivelser, så da får kontrolleringsbehovet utløp i form av kontroll av en ressurs. eller noe annet, som feks elektriske ting (bjeffing når telefonen ringer, på oppvaskmaskinen, på mikrobølgeovnen....)

når vi fikk høre om denne teorien, så lot vi henne ikke holde på med denne leken/besettelsen sin mer. når hun begynte å gjemme så tok vi ifra henne godbiten, og nå er det 1 mnd siden hun sist forsøkte å gjemme :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergen min gjemmer også! Spesiellt hvis det er noe supergodt! Som feks griseøre. Hun løper gjerne rundt med det og piper, fordi hun ikke finner noe gjemmested som er bra nok. Noen ganger må jeg hjelpe henne å finne et godt gjemmested, slik at det blir ro i heimen. Men hvis hun får det får for seg at nå skal det spises, så kan det godt ligge midt på gulvet i tyggepausene.

Kan jo hende at de tror at ørene er årgangsvare, og blir bedre med tiden. Ikke vet jeg, men det er en litt snål greie :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss ligger tyggebein spredt rundt omkring, men de gode (illeluktende) går ned på høykant. Det er liksom om å gjøre å spise så ikke "brodern" får det :rolleyes: Da jeg hadde bare en hund og han var i tannfellingsalderen og øm i munnen pleide jeg å finne små samlinger av tørrfor som han hadde gjemt i hjørner, under stoler o.l. til senere bruk. (Veldig matglad hund) :D Han hadde vel skjønt at maten ble fjernet etter en tid. ;)

Hunden som har bodd i hagen nå før oss (schæfer) har nok vært en gjemmer, for yngstemann har gravd opp mye rart fra hagen her, leker, margben, andre ben, leverposteibokser, verktøy, hansker osv B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann.

Kiza, vår 5 mnd gamle jrt tispe, var slik. hun begynte veldig tidlig med det. har hørt teorier om at hunden blir "besatt" av å kontrollere det (godbiten/leken) og at det ikke er sunt for hunden å holde på slik. det går ganske mye energi med til å drive å gjemme, tenke ut gjemmesteder, sjekke om det fremdeles er der, grave over det o.l.

har videre hørt at hunder som har et behov for å kontrollere omgivelsene, men ikke helt klarer (av naturlige årsaker) det kan få slike "besettelser". og når jeg sier kontrollere så mener jeg hunder som har lett for å bli dominante, og bli sjefen i huset. men det er ikke lett for hunder å kontrollere menneskers omgivelser, så da får kontrolleringsbehovet utløp i form av kontroll av en ressurs. eller noe annet, som feks elektriske ting (bjeffing når telefonen ringer, på oppvaskmaskinen, på mikrobølgeovnen....)

når vi fikk høre om denne teorien, så lot vi henne ikke holde på med denne leken/besettelsen sin mer. når hun begynte å gjemme så tok vi ifra henne godbiten, og nå er det 1 mnd siden hun sist forsøkte å gjemme :D

Den terorien tror jeg ikke noe på. Den andre schnauzeren vår, som også hadde denne snåle greien, var det minst dominate på denne jord. Hun var regelrett "for snill" mot alt og alle.

Vi hjelper hunden, hvis hun piper og ikke finner gjemmeplass, ved at vi ber om å få den. Og det får vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, du trenger ikke tro på den teorien, vet ikke om jeg selv gjør det helt. jeg bare sa en teori jeg har hørt...men saken er at de bruker mye energi på å gjøre dette, og jo mer hunden gjør atferden desto mer framtrer atferden. det trengs det vel ingen teori for å forstå, bare læringslovene. hvis du vil at hunden din skal bruke masse energi på å fly rundt me godbiten i munnen å lete etter gjemmeplasser, så må du jo bare la han gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, du trenger ikke tro på den teorien, vet ikke om jeg selv gjør det helt. jeg bare sa en teori jeg har hørt...men saken er at de bruker mye energi på å gjøre dette, og jo mer hunden gjør atferden desto mer framtrer atferden. det trengs det vel ingen teori for å forstå, bare læringslovene. hvis du vil at hunden din skal bruke masse energi på å fly rundt me godbiten i munnen å lete etter gjemmeplasser, så må du jo bare la han gjøre det.

Sitat fra mitt forrige innlegg: :DVi hjelper hunden, hvis hun piper og ikke finner gjemmeplass, ved at vi ber om å få den. Og det får vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa er også sånn, hun hadde en hel haug med leker før, men nå er nesten alt borte fordi hun har gjemt eller gravd de ned. De eneste lekene hun har nå er et pinnsvin(babyen hennes) og en tauball.

For et par måneder siden drev Vesla og gravde bak i hagen og plutselig fant hun et bein. Noe som mildt sagt var veldig ekkelt(fordi vi har griser begravd der) og fikk tatt med meg hunden inn, heldigvis viste det seg å være tyggebeinet til Lisa :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Lana driver også på og gjemmer ting! Og piper hvis hun ikke finner et bra sted selv :blink: Syns det er søtt jeg, får virkelig se hvor smart hun er! Og dagen etter husker hun godt hvor hun har gjemt ting, og finner et nytt gjemmested :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...