Gå til innhold
Hundesonen.no

Åssen rase skal jeg skaffe meg til høsten?


Red Merle

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Hadde det ikke vært for pels kravet ditt så hadde nok Australsk kelpie passet deg også.

Blandt dem finnes dem mer rolige og dem mer aktive. Med litt kjennskap til linjer så kan man finne det som passer deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehel detlille pelskravet kommer nok ikke til å avgjøre hvordan eller hva slags hund jeg skaffer meg :)

Det enste er at jeg ikke ville hatt til til vedlikehold av f.eks en puddel. .. men det var det men penger...En ska jo ha råd til å dyret også, ikke bare kjøpe det.. Hunde frisør er vel ikke akkurat den billgste å dra til ? Klart jeg kunne jo tatt et kurs og klippet ned hunden min selv..

Eneste med puddel er at det er sølv puddelen jeg liker (liker egentlig ikke puddler,men de i sølv farge er velgig foltte!) Eneste er at de koster veldig mye ...

Boxere er veldig søte, men e er litt små skumle hehehe *flaut* ... Jeg tror nok at jeg ville blitt mer kjent med rasen før jeg hadde gått innfor anskaffelse ( gjelder forsåvidt alle raser da men...).. Eneste er jo at den ikke kan stilles ut da.. Og jeg har jo litt lyst til å prøve med utstilling ( synes det ser så gøy ut ;))

Men nå kan jeg ikke sitte her å skrive mer, klokka er halv fire.. best å legge seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg en fòrvert avtale, siden du selv sier at du ikke har fullt så mye penger nå. Da kan du få deg en hund av den rasen du selv vil ha, f.eks en tispe. Avtalen varierer fra oppdretter til oppdretter, hos noen får du hunden gratis, og den er i praksis din, men ikke fullt ut din i papirene før oppdretter har fått f.eks to kull. Dette varierer, altså. Jeg vil anbefale deg en aussie hvis du vil ha masse hund og jobbe med. Ellers er Laps Vallhund en herlig hund, samme med korthårscollie. Vil fråråde deg BC, belger, bruksschäfer. Lykke til!

P.S skal du ha valp til høsten bør du absolutt snakke med oppdrettere nå, de fleste gode kennelene har flere mnd ventetid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg en fòrvert avtale, siden du selv sier at du ikke har fullt så mye penger nå. Da kan du få deg en hund av den rasen du selv vil ha, f.eks en tispe. Avtalen varierer fra oppdretter til oppdretter, hos noen får du hunden gratis, og den er i praksis din, men ikke fullt ut din i papirene før oppdretter har fått f.eks to kull. Dette varierer, altså. Jeg vil anbefale deg en aussie hvis du vil ha masse hund og jobbe med. Ellers er Laps Vallhund en herlig hund, samme med korthårscollie. Vil fråråde deg BC, belger, bruksschäfer. Lykke til!

P.S skal du ha valp til høsten bør du absolutt snakke med oppdrettere nå, de fleste gode kennelene har flere mnd ventetid..

Dersom du vil være forvert må du muligens belage deg på enda lenger ventetid, ettersom du må vente til oppdretter skal sette ut en på for. Hos oss er det hvertfall slik at vi er veldig nøye med hvem som lov å bli forverter. De skal helst bo i rimelig avstand, vi stiller krav om forsikring og kurs, og vi skal jo helst gå overens med folka, ettersom vi er anhengig av ett godt amarbeid med dem.

Dersom du skal være aktiv innen en hundesport bør du tenke over om du er villig til å legge ned treningen for perioder hvor hunden skal ha valper osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan absolutt annbefale Sheltie eller hva med en Japansk Spisshund?

Kjenner 1 av begge raser og begge to er virkelig herlige!

Og den Japanske Spisshunden tror jeg ikke det er mye pelsstell, hun som eier "Balder" har iallefall ikke noe mye stell med den`s pels B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aussie høres bra ut! Eller finsk lapphund som noen har foreslått.

Trodde Tollern var litt var på ting jeg. Og trengte mye stimuli. Men har jo ingen erfaring der jeg, er bare det jeg har lest og hørt :P

Du sier toller trenger mye stimuli, jeg har fått det inntrykket at det gjør aussien også??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er veldig viktig og tenke på, er at en aussie trenger utrolig mulig. Aussie er ingen lett rase.

En aussie må du være aktiv med, ellers så får du en understimulert hund. Det er ingen sofa hund overhode.

Og det koster og være medlem av en hundeklubb, og hunde kurs koster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at det er viktig og ha penger til og ha hund, det er overhode ikke gratis.

Når man skaffer en valp, så skal den ha opptil 2 vaksiner kommer på oppunder 1000 kr

Man skal ha markekur, en ekse med markekur koster fra 150 +

Valpe for, en sekk med sikkelig hunde for koster ca 500 kr.

Man må kjøpe inn leker, matskåler til valpen., + halsbånd og kobel.

Bur kan være veldig lurt og ha om man stiller ut eller driver med konkuranse, til en stor,mellom stor rase så koster det ca 900 kr.

Det kan dukke opp ting underveis med valper, tisper blant annet kan fort få urinveisinfeksjon, ørebetennelser ol

Og det koster og gå til vetrinær, og det må man jo ha penger til, er ikke forsvarlig og la en hund gå rundt og ha vondt.

Og melde seg inn en hundeklubb koster ca 350 kr, og kursene koster fra 500 - 2000.

Så hvist man har lite penger så syntes jeg man skal tenke godt igjenom om man faktisk har råd til hund.

Du har jo garantert tenkt på dette, vile bare skrive ut ett innlegg at det er ikke bare valpesummen man trenger penger til det kommer en del itilegg til valpeprisen.

Mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si meg enig med zorbas om at boxer høres ut som hunden for deg (hvit eller ikke). Jeg kan love deg at de ikke er skumle i det hele tatt! Selv har jeg boxer, og etter hva jeg har hørt fra andre med boxer, så har jeg ikke vært ekstremt heldig med han: det ligger til rasen å ha så flott gemytt! Se forbi det "skumle" ansiktet, sg du ser en hund som er helt fantastisk trygg + veldig aktiv, men rolig inne.

Denne er da ikke skummel? :P

demondoggy.jpg

Hehe, neida. Men jeg kan si som eksempel at når boxeren vår var valp (halv-voksen) lå han og sov, og da snek nevøen min på litt over året seg bort til han da ingen så på, og klatret opp å satt seg på han! Da vi oppdaget dette så boxeren vår litt forrvirret ut, men han lå bare stille og lot gutten gjøre hva han ville. Nevøen min fikk også muligheten til å stikke fingern i nesen på han, og han bare snudde seg unna. Da var han bare valp, og han har om mulig blitt snillere med årene.

Jeg tror ikke du skal bekymre deg for at hunden skal bli nervøs rundt broren din hvis du velger boxer, men uansett hvilken rase du velger, anbefaler jeg deg å forklare situasjonen til oppdretter. Da kan du få hjelp til å finne den rette valpen. :P

Helt ærlig, synes du dette ser ut som en skummel hund? Dette er sånn en boxer ser ut når ikke blitzen ødelegger bildet :P

Photo0016.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye å velge imellom gitt :P:P hehe...

Klart jeg vet at det er dyrt å ha hund, har jo hund nå, og merker at det kan svi sikkelig i lommeboka!

Problemet mitt er å kjøpe hund ikke å ha en. Fordi jeg må kjøpe den fra egen lomme(nesten i allefall)! Mamma (som egentlig lovet meg en valp etter Geisha) har sagt at hu kan hjelpe meg hvis jeg skulle ha penge mangel eller noe sånt :P Et løpfte er det løfte, det har hu altid ment og alltid holdt.

Hvem har fått deg til å tro at jeg ikke vet at det koster å ha hund ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal så klart ha den bedste rasen som finnes SCHÆFEREN :P:wub:

Nei men vet ikke helt der er jo utallige dejlige raser og velge imellem. Kanskje du skulle låne et hundeleksikon og se igennem alle raser og lese om dem :P

Er glad jeg ikke står og skal velge en rase, for det er sikkert ikke helt let :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vurdert schipperce? :wub: nydelige, kvikke svarte hunder. :P mini-belger, bare ikke så lett-nervøs :P sies jo at den er en av groenendaelens forfedre.

de oppfyller alle dine krav. :P

Er rasen skrevet riktig?? Jeg finner ingen Schipperce når jeg Googler på det... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...