Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk lapphund

millemonk

Recommended Posts

Er det noen som vil fortelle meg litt om denne rasen?

Jeg traff nylig et eksemplar, og falt pladask. Ikke fordi jeg skal ha meg ny hund med det første (min er bare unghund ;) ), men det hadde vært gøy å vite litt mer. Kanskje neste hund?

Jeg er interessert i alt, men spesielt bruksområder og temperament.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er lit imfo som eg fant fra en bok:

Over hele Nordkalotten brukte samene hunder for å drive de halvtamme reinflokkene sine.Etter hvert som interessen for de innfødte hunderasene økte, gjorde både svensker og finner krav på lapphunden som sin.

For å unngå problemer ble to raser godkjent: svensk lapp og finsk lapphund.I findland har selektiv alv sørget for at rasens gjeteregenskaper ikke er gått tapt, mens rasen i andre land stort sett brukes som selskapshund. Finsk lapphund er solid bygd og har en praktfull, tett,isolerende dobbel pels. Selv om rasen forsatt er en gjeterhund, er instinktet blitt noe svakere fordi den også er blitt avlet fram på pels og farge, ikke bare for sine bruksegenskaper. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg! En utrolig vakker rase. Men har mest sans for den som er mørkebrun/svart med lysebrune tegninger i ansiktet og på brystet. Prøvde å komme inn på sidene til norsk lapphundklubb men de er visst nedlagt??

Neida, siden fungerer den! Hvis du går inn på den linken jeg la ut så kommer du ihvertfall inn. Anbefaler å lese under "rasene" og "mer om rasene", der ligger det en artikkel om forskjellene på de tre rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...