Gå til innhold
Hundesonen.no

Facebook-sider til støtte for hunder som har blitt offer for hundeloven


Gjest
 Share

Recommended Posts

Samler noen sider/grupper i denne tråden så forhåpentligvis flere ser dem.

"Med å ha denne siden, ønsker vi å få fokus på behovet for en endring av Hundeloven – som Bamse er et offer for. Bamses sak angår kanskje ikke deg som leser, men vi ber deg likevel om å bry deg. Om du har hund, så kan det være deg og din venn neste gang, for Hundeloven gir politiet rett til å avlive eller omplassere hunder på SVÆRT tynt grunnlag. Politiets praksis er svært tilfeldig, og vi vil forsøke å belyse dette. Med det håper vi flere her hjemme i Norge blir oppmerksomme på hvor lite som skal til før en risikerer å miste sin beste venn. Når det kommer tilsvarende saker om andre hunder, vil vi poste om dette her på siden, men dessverre er det mange tilsvarende saker som aldri når offentligheten, og vi får aldri vite om de mange skjebnene der ute.
Kort sammendrag: I august 2013 ble Bamse URIKTIG ANKLAGET (dokumentert!) for å ha angrepet og bitt en tysk hytteturist som bor i Norge noen mnd i året, og han ble begjært avlivet av politiet noen dager etter hendelsen. Skaden var en overfladisk rift på 5 cm på mannens arm, men mannen selv hevdet at han kjempet for livet, og at Bamse rev opp underarmen hans slik at «kjøttfillene hang og beinet var synlig». Vedtaket om avlivning ble anket, men avslått, og saken kom opp i Tingretten i 2014. Mannens forklaring om hva som skjedde var ikke i tråd med fakta, for riften oppsto ikke som følge av et bitt, noe Tingretten også tilbakeviste, men de opprettholdt likevel begjæringen om avlivning.

Mannens versjon av hva han mente skjedde, kan leses i Bamses bildemappe « Bamse i media» -link under.
Politiet forlangte at Bamse ble satt på kennel i påvente av at ankesaken skulle komme opp, men Bamses eiere etterkom ikke dette kravet umiddelbart, da de var redde for at politiet ville avlive Bamse. De etterkom imidlertid kravet om å plassere han på kennel i november 2014.
Ankesaken kom opp i Lagmannsretten i 2015, og dommerne her konkluderte også med at riftet ikke var som følge av et bitt, fordi det ikke var samsvar mellom anklagers forklaring og legejournal. Skaden har sannsynligvis oppstått som følge av streif fra en klo eller en tann da Bamse hoppet mot mannen som oppførte seg truende.
Men på tross av at Bamse beviselig ikke har bitt, begjærte Lagmannsretten Bamse til omplassering. Den tyske hytteturisten og en annen fastboende nabos «følelse av redsel» var en avgjørende faktor dommerne la vekt på ved å dømme Bamse til å bli omplassert. Han fikk ikke komme hjem igjen, men POD sitt krav om avlivning ble altså erklært ugyldig. Bamses eiere kunne ikke anke dommen, da denne opphevet POD sin begjæring om avlivning.

Bamse ble plassert på Skogstad Dyrehotell i Førde den 18.november 2014. Der fikk Bamses eiere besøke han så ofte de ville.
22. januar ble Bamse uten varsel flyttet derfra av lensmannen til ukjent sted.
Eierne til Bamse fikk ikke vite hvor Bamse var før august 2015, og de fikk aldri en eneste rapport fra politiet om hvordan Bamse hadde det. De fikk selvsagt ikke møte han heller.
Bamse sonet en straff på 340 dager i politiets varetekt på 2 ulike kenneler –fra 18.11.2014 til 24.10.2015. Politiet krevde at kennelutgifter ble dekket av eiere, men Bamsevenner har stått for regningene! Bamse sto på kennel i politiets varetekt i nesten ett år.

Dommen fra Lagmannsretten ble rettskraftig den 09. oktober, og 24. oktober 2015 ble Bamse løslatt, og overlevert ny eier. Politiet har fortsatt ikke informert Bamses rettmessige eiere om at han er omplassert, de har fått denne infoen om fra annet hold."

https://www.facebook.com/RettferdighetForBamse/?fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd Loke:

"Her er en foreløpig oppdatering på saken om hunden Loke, og hvorfor vi kjemper for å unngå avliving!

I August greide Loke å slite seg fra sin kjetting å kom i et møte med en person med en annen hund, Den andre hunden var ut fra informasjon vi har fått, ca 10 måneder gammel,
Når jeg skriver dette er det ut i fra vitners beskrivelse av hendelsen.

Loke ble før møtet med anmelder i saken, stoppet å tatt hånd om av en kvinne og 2 gutter i 10-12 års alderen. Når anmelder kom greide ikke kvinnen å holde Loke, hvorpå Loke løp mot den andre hunden.
Vitnene sier at anmelder kastet seg over Loke å holdt han i bakken mens anmelders hund bet bakparti og hale til Loke.
Under basketaket, og for å komme løs bet Loke anmelder og når anmelder slapp basketaket så sprang Loke hjem,

Noen dager senere blir eier av Loke oppsøkt av politiet å tatt inn til avhør med beskjed om at enten skrives det under på at politi får Loke eller så skulle Loke bli avlivet på stedet.
Så hørte vi ikke mer på mange uker før etter mange forsøk på å få svar. På både tlf og andre henvisninger var det bestemt avliving uten at det var informert om til eier,

Vi fikk en uke på oss til å klage på saken. Det ble igangsatt underskriftkampanje der 65 naboer, bekjente, sykehjemansatte (Loke har vært besøkshund på sykehjemmet) og NOAH ble satt inn i saken.

Første avlivning ble stoppet og så gikk det ukevis uten å høre noe igjen.

Vi ville få en mentaltest av Loke gjennomført.

Det svaret vi fikk tilbake var dette:
"Det er helt greit med atferdstest av hunden, men det er ikke hundens atferd som er årsaken til at hunden er holdt tilbake av politiet. Bakgrunnen for at hunden begjæres avlivet/omplassert er kombinasjonen hundeeier/hund. Dette er til og med en hund vi vurderer å omplassere fremfor å avlive, så en atferdstest vil ikke endre vår beslutning.
Vi har ikke hørt noe negativt om hunden etter at den ble overtatt av Viking.
Med bakgrunn i at dette drar ut i tid, vil personer fra vår økonomiavdeling ta kontakt med deg slik at vi sikrer oss betaling for oppbevaring av hunden fra Wangbergs side."

I går kom avslaget på klagen, og at avliving var vedtatt og avgjort så å anke saken var eneste mulighet videre og vi har en uke på oss.

Det har gått fra å være en hendelse med kamp og bitt, der Loke var en fare for samfunnet til at saken ikke lenger handler om Lokes adferd men hund/eier forhold.

At de vurderte omplassering var på en måte positivt, men de er gått helt bort i fra det nå på grunn av omfattende skader på anklager og fare for at det skal skje igjen ikke er mulig å omplassere Loke.

Det har i etterkant dukket opp noen anonyme i saken som sier de selv har opplevd slike situasjoner med Loke, noe ingen av oss kjenner til.
Det er å sagt at en nabo med barn ikke turte å la ungene gå ute alene, men det er ingen naboer med barn rundt der Loke bor, og alle naboer har skrevet under på kampanjen om at Loke ikke er en farlig hund.

Anklager fra politi er forandret fra første vedtak til nå det siste, så det blir bare værre å værre for hver gang vi sender motklage.

Vi får lite informasjon og ingen konkrete bevis på hverken hendelse eller skadeomfang. Så nå må vi bare stole på vitneutsagn å håpe og tro at det vi har fått høre er den reelle saken, og ikke alt som har kommet i etterkant

Dette er iallefall en kortfattet versjon av det som har skjedd så langt."

https://www.facebook.com/Redd-Loke-1614520452145225/?fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden Bob:

"Nå trenger vi din hjelp!

Vi kan ikke sitte stille å godta at Bob blir avlivet på grunn av en situasjon som med litt uflaks nesten enhver hundeeier i Norge kunne havnet i. Denne saken MÅ tas til retten. Det trenger vi din hjelp til, og mange mange andres, fordi det er umoralsk dyrt å føre en slik sak for retten. Men skal vi på sikt få endret en hundelov som er bygget på fordommer og frykt, så må “hele hunde-Norge” nå reise seg og si at nok er nok. Derfor er både Bamse-saken som mange kjenner til og denne saken til Bob viktige. Forhåpentligvis vil begge sakene komme mange hunder og hundeeiere til gode på lang sikt.

Jeg som skriver dette heter Jørn Aass, og jobber som frivillig med hundesaker for NOAH. Jeg vitnet blant annet i lagmannsretten i saken om Bamse. Jeg har tidligere vært styremedlem i Foreningen for Omplassering av Dyr. De som ønsker kan ringe meg privat på telefonnummer 22672822 om Bobs sak, eller kontakte NOAH for å få det jeg skriver her bekreftet.

Til de som har tvilt så kan jeg forsikre at saken til Bob er høyst reell. Jeg har sett alle papirer i saken og snakket med de berørte personer samt et vitne til den hendelsen som ligger til grunn for at Bob er vedtatt avlivet. Enhver hundeeier i Norge bør være klar over at vi har en hundelov som praktiseres slik at risikoen er betydelig for å havne i samme situasjon som Bobs eier; der politiet tar hunden din i forvaring og plasserer den på ukjent sted samtidig som avlivingsvedtak på hunden dumper ned i postkassen. Så begynner det å tikke inn regninger på kennelopphold for hunden din på opp mot 250 kroner per døgn med korte betalingsfrister i påvente av at politiet eller Politidirektoratet kan bruke flere måneder på å behandle klagen eller anken din. Ofte til ingen nytte.

Det er dette som er tilfelle i saken til Bob, og nå er det som nevnt bare domstolen som kan omgjøre avlivingsvedtaket. Advokatkostnader, rettsgebyrer, løpende kennelkostnader og adferds-test av Bob vil helt sikkert beløpe seg til minst 150.000 kroner. Uten økonomisk hjelp fra dere dyrevenner blir det dessverre svært vanskelig å få gjennomført en rettssak. Jeg kan også bekrefte at i akkurat denne saken så er det en svært god grunn til at Bobs eier ber om økonomisk støtte.

Jeg lover også personlig å følge opp at hver eneste krone som dere gir i bidrag blir redegjort for. Hvis vi ikke klarer å samle inn tilstrekkelig til å ta Bobs sak til retten, eller dere gir mer enn det Bobs sak vil koste, så vil hver enste krone bli gitt til NOAHs planlagte Bamse-fond, og dermed komme andre hunder og lignende saker til gode på et senere tidspunkt. Jeg oppfordrer derfor alle som leser dette om å gi et bidrag og dele denne oppfordringen med alle hunde- og dyrevenner dere kjenner. Bobs kontonummer er 1208 36 32338."

https://www.facebook.com/hjelphundenbob/?fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettferdighet for Balder og Odin

"Hundene Balder og Odin ble avlivet av politiet på en svært inhuman måte søndag 16.06.13. Det ble igangsatt kronerulling for å finansiere obduksjon av hundene for å dokumentere skadene. Deretter fortsatte kronerullingen for å fremskaffe midler til advokat og andre utgifter forbundet med å anmelde politiet og evt. føre saken for retten.

Vi påstår ingenting om hvilken tilstand hundene var i når de ble funnet av politiet, da hundene på dette tidspunktet hadde vært «på rømmen» i 12 timer.

Dette handler ikke om hvorvidt hundene var aggressive, dette handler om
- avlivingsmetoden som ble valgt
- valg av våpen på et slikt oppdrag
- ble allmennhetens trygghet, både ifht det at det ble avfyrt skudd, og faren for skadeskutte hund(er) på avveie
- prosedyre generelt rundt løse hunder

Vi ønsker heller ikke å henge ut hverken disse to betjentene, eller politiet som etat.

Jeg håper at dette var oppklarende."

https://www.facebook.com/groups/170826253093221/?fref=ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg syns det er helt forferdelig, har en stor hun selv som sikkert kan finne på å hoppe på folk, og som både knurrer og bjeffer (som jo hunder ofte gjør), og tanken på at dette er nok til å faktisk få en hund avlivet...det er visst nok at èn politibetjent oppfatter hunden som "farlig" for å vedta avlivning.

I tillegg til dårlig funderte vedtak i disse sakene gjør politiet det vanskelig for folk å få endret vedtaket, da de haler ut sakene mens hunden er på dyrt kennelopphold, og advokat koster jo også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg gjerne feig, men slike saker er en meget tungtveiende grunn til at jeg ikke kommer til å skaffe meg den rottweileren jeg egentlig alltid ha ønsket meg. Selv om sjansen jo er relativt liten for å havne i en sånn situasjon, så er ikke det noe som bare "skjer alle andre". Jeg tør rett og slett ikke.

Selv om man jo skal kjempe for de hundene, og de eierne, som blir behandlet urettferdig, og gjerne hjelpe til økonomisk (skulle gjerne har bidratt både til den ene og den andre, men vi er skrapa for penger), så bør fokuset ligge på hvordan man kan få endringer. Det hjelper ikke å redde den ene hunden når neste sak står rett rundt svingen. Jeg er sikker på at flere enn meg tenker at de gjerne skulle ha bidratt mer på sikt, men vet ikke hvordan. Det er mer nyttig å komme med tips og spesifikke ting vi vanlig, dødelige og utenforstående til enkeltsakene kan bidra med, slik at vi faktisk får gjort noe av varig betydning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...