Gå til innhold
Hundesonen.no

Impuls kjøp av cavalier king charles...

Ane_

Recommended Posts

Ei på jobben har nå gått til innkjøp av en liten cavalier tispe på 8 uker. Mannen er nå i Stavanger for å hente henne. De bestemte seg på ganske kort tid, og min kollega er litt spent på hvordan dette skal gå. Jeg tror dette kommer til å gå kjempe bra. De er en familie på 4 og alle er innstilt på å hjelpe til. Mannen er hjemme for øyeblikket, så han kan være hjemme med valpen. Men de har aldri hatt hund før og vet nok ikke helt hvordan de skal gjøre det. Jeg har gitt henne noen råd, men lurer på om dere har noe mer tips om hva jeg kan råde de til å gjøre..?

Det eneste jeg har sagt så langt er at

- bruk mye tid på valpen. vær tolmodige.

- ikke lek så mye. ikke dra leker, kaste pinne/ball etc... stress leker

- ikke la datter på 12 år ha med seg masse venninner hjem som får herje med valpen.

- gi den mye kjærlighet og ro.

- gå på kurs, etterhvert. Både valpekurs/grunnkurs og kanskje etterhvert lydighet/agility, noe som kan gjøre at nettopp datter (som var den som ønsket seg denne hunden mest) får mere annsvarsfølelse og ikke blir lei.. At de får bedre kontakt og at det blir "morsomere" å ha hund.

De gå 10000 kr for denne lille. Er det vanlig pris for dem?

Noen som vet om noen oppdrettere i Stavanger området? Hjemmeside? Litt nysgjerrig på hvilken oppdretter dette er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går fint da. :)

Vet du hvilken farge de får?

Chili ligger i stavanger iallefall: http://home.online.no/~mag-goa/

Og ja, 10 000 er anbefalt valpepris på Cavalier nå. :)

Takk for svar. De får brun og hvit.

Er det noe du mener de bør tenke på? Noe som er viktig å tenke på i forhold til rasen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, de får vel vite det meste hos oppdretteren da. Men pass på å vask rundt øynene hver dag, de har lett for å bli missfarget om pusset blir liggende. Og det er så og si umulig å få bort missfargingen..

I begynnelsen må de begynne med korte turer på 5 minutter ca og øke sakte, men det gjelder vel de fleste raser da.

Ikke la valpen leke til den blir sliten, de må avbryte leken, en valp kjenner ikke selv at den er sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...