Gå til innhold
Hundesonen.no

Mitsubishi Grandi som hundebil?

Recommended Posts

Skrevet

Noen som har erfaring med disse bilene? 
Vurderer sterk en slik når dagen kommer at jeg skal ha egen bil. De har ok plass, fornuftig drivstoff forbruk og prisen for en brukt en er ikke skyhøy. 
Kjenner dog til 2 søstre som har denne typen bil, den ene bilen er knall, går og går og går. Har dratt islandshest i liten henger på små strekker osv. Den andre derimot er omtrent mer på verksted enn på veien. så blir litt skeptisk alikevell. :P 

Skrevet

Jeg har en sånn og jeg eeelsker den :D Har to-seter og fått spesiallaget hel-sveisede grinder som er skrudd godt fast som hundebur. God plass til tre-fire skrangleverk inni der samt god plass til bagasje, eller flere hunder, helt bak. Mine siste biler har vært Mitsu og min neste blir nok også det. Alle mine har gått til de har dødd av seg selv, så har de gått litt til. Har hatt lite tull med dem og har det vært noe har verkstedet mitt stilt opp hver gang og fikset.

• Like 1
Skrevet
11 minutter siden, Tøfflus skrev:

Jeg har en sånn og jeg eeelsker den :D Har to-seter og fått spesiallaget hel-sveisede grinder som er skrudd godt fast som hundebur. God plass til tre-fire skrangleverk inni der samt god plass til bagasje, eller flere hunder, helt bak. Mine siste biler har vært Mitsu og min neste blir nok også det. Alle mine har gått til de har dødd av seg selv, så har de gått litt til. Har hatt lite tull med dem og har det vært noe har verkstedet mitt stilt opp hver gang og fikset.

Høres bra ut! :D Hvordan synes du drivstoff forbruket er i hverdagen ifht langtur? Jeg var på sverigetur med en gjeng i romjula og ble imponert over hvor lite bilen deres faktisk brukte. Tror gjengen i grandien bare tanket fult opp 1 gang og knapt nok brukte opp den tanken på hele turen tur-retur. 

Skrevet
1 time siden, Rocket skrev:

Høres bra ut! :D Hvordan synes du drivstoff forbruket er i hverdagen ifht langtur? Jeg var på sverigetur med en gjeng i romjula og ble imponert over hvor lite bilen deres faktisk brukte. Tror gjengen i grandien bare tanket fult opp 1 gang og knapt nok brukte opp den tanken på hele turen tur-retur. 

Jeg vet egentlig ikke. Tanker liksom hver uke jeg, uansett hvor mye jeg kjører. Bruker mindre på langkjøring enn bykjøring, men det gjør vel de fleste biler? Kjørte tur-retur Oslo-Nyköping nå nylig, brukte kanskje 1 1/2 tank?

• Like 1
Skrevet

Vi hadde Grandis i noen år da de kom på markedet.

Var egentlig veldig fornøyd, og bilen hadde lite feil.

Lettkjørt bil som ga en trygg følelse.

Trakk dobbel hestehenger med den, men det var ikke all verden av kraft om man ikke fikk hentet fart i oppoverbakkene.

Dette var en med automatgir.

I forhold til bilen vi hadde før Grandisen, så var den ikke voldsomt billig i drift mener jeg å huske.

• Like 1
Skrevet

Det kommer nok litt ann på hva man sammenligner med ja. Tror han jeg kjenner som kjørte grandi til sverige sa den brukte 0,6 på mila eller noe. Kan det stemme? 
Hvilken bil hadde dere før?

Jeg tror nok Grandi er det sikreste valget mitt ifht hva jeg vurderer pr idag. Alternativene jeg har sett på til nå som jeg kunne tenkt meg er VW Touran, Toyota Rav4 og Suzuki Grand Vitara. Blir jo ikke noen ny bil, men håper å kunne bruke rundt 80.000 til 100.000,- om jeg får inn nok fra hyttesalg og får spart opp litt frem til lappen er i boks. 
Ikke at jeg har hest, henger eller lappen, eller stor hund helt enda, men men. :lol: Hest låner jeg, henger får jeg lånt, hengerlappen snakker søs om å ta, men hun har ikke bil som har sjangs å dra noe. Hund kommer garantert om ikke så altfor mange år. Og lappen er første på lista som blir gjort iløpet av 2016. 

EDIT: Og hadde dere Bensin eller Diesel bil @Tøfflus og @Hampus

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk! Vi har vurdert Toller, Flatcoated Retriever og husky faktisk! Synes selv at huskyer er så fantastiske, men ville ha noe litt mer førerorientert. Tror selv at en flat og belgisk fårehund blir for mye hund igjen. Men tusen takk for gode tips! Og når det kommer til røyting har vi tatt dette i betraktning ja! Fordelen med husky er jo at de har røyte perioder! Så satser på at robotstøvsugeren vår får kjørt seg!
    • Tydeligvis. Har snakket med mange som har blitt "tvunget" til å kjøpe hund.  Personlig så ble jeg paff, og skuffet- fra en seriøs oppdretter som kydde så og vær så imøtekommende til skikkelig skarp sur stemme...    
    • Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...