Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva smaker hundekjøtt?


Hin

Recommended Posts

:) spise egene barn, nå går det vel litt over stokk & stein her.......? Kan vel ikke sammenlignes så langt...

Eskimoer kutter opp død forfrosene sledehunder å serverte de andre hunder å spiser selv...

Hundene er et nyttedyr for de, akkurat som reinen for samene i norge, å man utnytter alle sider ved den..

Men i norge har vi ikke noen tradisjon for å spise hund, å derfor er det ganske utenkelig egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 117
  • Created
  • Siste svar

En ku har mye personlighet etter min erfaring ved arbeid i fjøs.

Disse dyrene gjør det de kan for å få kontakt,og liker veldig godt kos.

De har evne til å finne utav ting,og kan virke utspekulerte.

Spesielt okser de elsker kos og oppmerksomhet..og du kan lære dem rare ting..har aldri opplevd en sint okse.Kuer er koselige fredelige dyr.

En hest som er temmet og blitt tatt hånd om på en kjærlig måte vil også vise personlighet som kan virke utrolig for folk som ikke tror de har noe mellom ørene.

Folk som bruker hester og kyr om et bruksdyr..

hest på travbanen eller sprang kan ofte ha et fjernt forhold til sitt eget dyr.Faktisk...

Er overassket over å ha sett det opp i gjennom årene da jeg også har jobbet med hester i ulike staller.

Selfølgelig er ikke alle helt fjerne med dyrene sine,men som med kyrne er det vanskelig og ha dem i umiddelbar nærhet hele tiden og studere hva de egentlig gjør hele tiden.

Altså..vi opplever ikke:

Hvordan de oppfører seg og hvem de er.

Hester blir også lett solgt flere ganger og slaktet uten videre gruff.

Fordi man ikke har kontakten med denne dyrearten...?

Man bytter den jo fort ut,med mindre man er 12-14 og hestegal.

Kan spekuleres i det..men de har jo personlighet..hvis vi bare lar dem vise det.

En hund skal man kjøpe og ta ansvar for til den dør.

Det bør man tenke på før man skaffer den,dette gjelder visst kun for hunder..kan det virke som.

En hund har du med deg eller ihvertfall rundt deg ofte nok til å se hvem den er.Trene og leke med.

Det er som alle vet et annet forhold,fordi det er jo enklere og etablere et slikt forhold med en følgesvenn.

En litt mindre dyreart.Sier seg selv.

At kuer og hester er mindre verdt..eller for den del at hunder man ikke kjenner "bare kan bli spist" høres litt rart ut.Ikke at det ble sagt direkte,men det føltes sånn..

Griser er jo forresten kjempeherlige,og ble på mote for en del år siden.Man spiser da fortsatt gris.

Poenget er vel egentlig at jeg synes det virker rart å spise ku og hest,men det er galt å spise hund.

Altså..da skal organisasjoner demonstrere?

Fordi hunden er "vårt"kjæledyr..hellig for mange forsåvidt.

Jeg ville ikke synes det var okei om naboen ville spise sin hund.Ville sikkert også ha sagt at det var litt drøyt og hvordan de klarte det,men kunne ikke ta meg den rett til å dømme naboen pga det.

Fordi vi har forskjellige verdier.Er opptatt av ulike ting rett og slett.

Potedyr/klovdyr er ikke mat for oss står det i bibelen og tror jeg.

Er ikke sikker på om jeg driver vranglære her nå¨..hehe,men jeg syns å ha hørt det.

Off topic dette her..jeg bare tenker litt,og plotter det ned..

Slange ville jeg forresten heller aldri spist.

Vi synes nok det er grusomt å spise dyrene vi elsker/arten fordi vi kjenner våre egne..

Vet så utrolig godt hva som bor i dem,hva de er i stand til og hvor lojale de er.

Hundene som blir spist(produsert til mat) ville virket like dum som en ku fra fjøset..til og med for oss med hund.Det er jeg overbevist om..De er ikke kjæledyr.De vet ikke hva de er.

De kommer ikke å legger hodet sitt på låret eller kneet og kikke på deg..fordi de vil ha kos.

Ikke dunker de matkoppen med labben for å demonstrere vannpåfyll heller.

Fordi hunden blir formet av oss mennesker og personligheten til hunden blir utviklet sammen med oss,det er jeg også overbevist om.

En mathund er et uferdig og utilpasset dyr.Som kjæledyr.

Det eneste de kan er sikkert å bjeffe,sirkulere,stresse,føle smerte,drikke,spise og gjøre seg fet.

Forferdelig for meg å tenke på.Jaaa..

Men sånn er det..

I Kina gjør de som de vil.Mishandling er python.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpes meg... På tide og roe ned følelsene litt kanskje? :D Man kan da ikke sammenligne det å spise hundekjøtt med det å spise sett eget barn!! :D

For det første: Hadde man spist sitt eget barn hadde man vært kanibal. Noe som ikke er særlig nutbredt for noe pattedyr. For det andre: Å spise noen som står deg svært nær, det være seg unge, hest, kjæledyr-ku eller hund vil nok for de fleste være vanskelig.

Og jeg antar at det ikke er snakk om å spise sin egen kjæledyrhund.

Forøvrig er alt dette pjattet kun følelser som foregår inne i hodene våre. For dyrets del spiller det da null rolle om vi eter den eller ikke, etter at den er død. Og jeg antar at det er dyrets velferd som er hovedsaken her? Eller er våre følelser viktigere? :D Begyner nesten å lure..

Synes også det er rimelig teit å vise frem bilder av lodne, søte små hunder og si "dakkar liten, kan jo ikke spise denne søte lille bissevovven??".

Er det utsende på dyret som avgjør om vi kan ete det elller ikke??

Er det "bedre" å spise en stor, stygg, møkkete råne enn en søt, lodden liten kylling f.eks?

Bare fordi det tilfeldigvis var hunden som endte opp som høystatusdyr her hos oss vil ikke det si at man er grusom eller kynisk hvis man føler for å spise den.

Synes det blir litt tåpelig når folk kommer med hysteriske, følelsesladde utbrudd pga et lite, uskyldig spørsmål

Er nok ingen som kommer og spiser opp ungene eller bikkjene selvom de spør om dette her :) Lol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skrev at spørsmålet til trådstarter hørte til i kategorien "dumme spørsmål", jeg vil si det var veldig mange dumme svar også.

Selvsagt spiser man ikke sin EGEN hund, det var jo ikke akkurat det trådstarter lurte på da.

I store deler av verden er det helt normalt å spise hund.

Jeg aner ikke hva det smaker, men spør en kineser, så kanskje man får svar. Kan til og med hende det er kjempegodt for alt jeg vet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Produksjonsgriser ser jo ikke akkurat ut som naturlige griser heller da. :D Selvsagt kan man ha en gris i sengen :) Akkurat som man kan ha hest i hus!

bostonchrislt.jpg

expensivelt.jpg

anitakey.jpg

Så kom ikke å si at vi ikke har like fullverdige forhold til disse dyra som dere har til deres hunder.. :D

OT:

Ok..vil ikke se gulvet til dette mennesket! :D Seriøst, selv om hesten mot all formodning IKKE skulle finne på å bæsje inne, så tenk på hvor mye den skader gulvet! :D

tenk om eg skulle hatt gamle fjordingen min inne, hun var feit og tung hun..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det verre å spise hund enn andre dyr, som f.eks hest? mange har like nært forhold til sin hest som mange har til sin hund - og allikevel spiser de hest. Hvorfor er det slik? Jeg kunne aldri ha spist verken hest eller hund eller katt. Men hvorfor jeg klarer (les: klarer. Jeg prøver å unngå kjøtt så ofte jeg kan) å spise gris og sau har jeg aldri tenkt på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Ok..vil ikke se gulvet til dette mennesket! :D Seriøst, selv om hesten mot all formodning IKKE skulle finne på å bæsje inne, så tenk på hvor mye den skader gulvet! :D

tenk om eg skulle hatt gamle fjordingen min inne, hun var feit og tung hun..:)

Som du ser har de ikke sko på, og det er ikke sånn at de er inne hver dag. Hehe.. De har altså ikke gjort nevneverdig skade på gulvet. Og de har heller ikke bæsja inne :) Men de har derimot lært seg å åpne verandadøren selv :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det verre å spise hund enn andre dyr, som f.eks hest? mange har like nært forhold til sin hest som mange har til sin hund - og allikevel spiser de hest. Hvorfor er det slik? Jeg kunne aldri ha spist verken hest eller hund eller katt. Men hvorfor jeg klarer (les: klarer. Jeg prøver å unngå kjøtt så ofte jeg kan) å spise gris og sau har jeg aldri tenkt på

Min erfaring er heller sånn at de fleste "hestejenter" ikke spiser hest, det er også det vi nå har sett her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er heller sånn at de fleste "hestejenter" ikke spiser hest, det er også det vi nå har sett her inne.

Ja, det skjønner jeg. Men hvorfor spiser vi andre dyr da..? Som om de ikke er mer verdt? Eller er det kun de dyrene som står oss nærmest vi ikke vil spise? Eller er det individene som står oss nærmest vi ikke vil spise? Eller avhenger det av hva dyrets "hensikt" er (f.eks hund er noe de fleste har som kjæledyr, en nær venn. Men om en bonde får kuer for å seinere slakte de er det helt ok?)? Hadde det vært anderledes å spise en ku som har stått noen nær (bonden måtte slakte sin kjære ku pga en brukket fot)?

(vet egentlig ikke helt hva jeg vil frem til med dette, men..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har (selvfølgelig) ikke smakt hundekjøtt, og skal aldri gjøre det heller. Ok, det er rart at man spiser andre dyr, som om de er mindre verdt, men det har liksom alltid vært sånn. Jeg misliker å spise dyr i det hele tatt, så for min del er det helt utenkelig å spise hund. Fatter det ikke dersom noen avler hunder for å spise dem! (eller har tenkt å gjøre det)

Dette ble egentlig et ganske meningsløst innlegg gitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist hund og det er som alt annet kjøtt. Smakte egentlig ikke noe spesielt - var mørt og greit. Kamuflert med en litt sterk saus så kom det egentlig ikke noe spesiell smak fram her. Minnet meg litt om konsistensen på elgkjøttet jeg bruker i grytekjøtt men litt mørkere i fargen. Det var mest for å prøve det som med alt annet jeg kommer over når jeg er ute på tur. Har spist mange andre ting som jeg har følt mer ekkelt enn hund. Bl.a nedgravd egg - egg som graves ned i bakken og ligger der i mange år og når de tas opp er de helt svarte. Gusj.. det var kvalmt det. Eller apehjerner - heller ikke spesielt delikalt.

Men dette er tradisjoner og vaner hos mange mennesker i andre land. De skal overleve og bruker selvfølgelig det de har for hånden for å skaffe seg proviant og menneskeføde. Hunder blir sett på som samme måte som andre dyr og ikke som vi i den vestlige verden.

Hva er det vi gjør? Jo vi pynter og steller med dyra våre - putter på de rosa halsbånd og diller med de. Sier ikke at det er feil utfra vår levesetting. Men forstå mennesker som skal overlve i en annen verden neste gang du tar på pelsen det fjonge båndet du kjøpte for Kr. 499.- og send en tanke til de som strever i livet og kun tenker på å få foret familien sin.

Og egentlig burde vi alle bli vegetarianere for verden vil nok ikke overleve om alle skal gå på Maccern og spise burger - det går det nemlig med store mengder areal for å fore disse kuene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg. Men hvorfor spiser vi andre dyr da..? Som om de ikke er mer verdt? Eller er det kun de dyrene som står oss nærmest vi ikke vil spise? Eller er det individene som står oss nærmest vi ikke vil spise? Eller avhenger det av hva dyrets "hensikt" er (f.eks hund er noe de fleste har som kjæledyr, en nær venn. Men om en bonde får kuer for å seinere slakte de er det helt ok?)? Hadde det vært anderledes å spise en ku som har stått noen nær (bonden måtte slakte sin kjære ku pga en brukket fot)?

(vet egentlig ikke helt hva jeg vil frem til med dette, men..)

Det er jo dette jeg har sagt i hele tråden, så du får heller be noen andre svare, hehe. Jeg skjønner det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist hund og det er som alt annet kjøtt. Smakte egentlig ikke noe spesielt - var mørt og greit. Kamuflert med en litt sterk saus så kom det egentlig ikke noe spesiell smak fram her. Minnet meg litt om konsistensen på elgkjøttet jeg bruker i grytekjøtt men litt mørkere i fargen. Det var mest for å prøve det som med alt annet jeg kommer over når jeg er ute på tur. Har spist mange andre ting som jeg har følt mer ekkelt enn hund. Bl.a nedgravd egg - egg som graves ned i bakken og ligger der i mange år og når de tas opp er de helt svarte. Gusj.. det var kvalmt det. Eller apehjerner - heller ikke spesielt delikalt.

Men dette er tradisjoner og vaner hos mange mennesker i andre land. De skal overleve og bruker selvfølgelig det de har for hånden for å skaffe seg proviant og menneskeføde. Hunder blir sett på som samme måte som andre dyr og ikke som vi i den vestlige verden.

Hva er det vi gjør? Jo vi pynter og steller med dyra våre - putter på de rosa halsbånd og diller med de. Sier ikke at det er feil utfra vår levesetting. Men forstå mennesker som skal overlve i en annen verden neste gang du tar på pelsen det fjonge båndet du kjøpte for Kr. 499.- og send en tanke til de som strever i livet og kun tenker på å få foret familien sin.

Og egentlig burde vi alle bli vegetarianere for verden vil nok ikke overleve om alle skal gå på Maccern og spise burger - det går det nemlig med store mengder areal for å fore disse kuene..

:)

Så spennende! Selv om jeg nok ikke ville spist alle de greiene selv, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<klippet>Har spist mange andre ting som jeg har følt mer ekkelt enn hund. Bl.a nedgravd egg - egg som graves ned i bakken og ligger der i mange år og når de tas opp er de helt svarte. Gusj.. det var kvalmt det. <klippet>

Usssj...nå kom jeg på en smak jeg ikke ville huske!! :)

Har spist haikjøtt på island - det er en sånn rar gammel tradisjonsrett de lurer "alle" turister til å spise - haikjøtt de graver ned på stranda, lar ligge til råtning i lang lang lang tid, for så å servere det kaldt og rått. Det var helt sinnsykt ille smak på det - selv den islandske "heimbrenten" svartadaudir var "god" å skylle vekk smaken med - den smaker også fy&hårgèle men sammenlignet med råtten hai smakte det fioler...

*skylle vekk stygge smaksminner med cola* :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usssj...nå kom jeg på en smak jeg ikke ville huske!! :)

Har spist haikjøtt på island - det er en sånn rar gammel tradisjonsrett de lurer "alle" turister til å spise - haikjøtt de graver ned på stranda, lar ligge til råtning i lang lang lang tid, for så å servere det kaldt og rått. Det var helt sinnsykt ille smak på det - selv den islandske "heimbrenten" svartadaudir var "god" å skylle vekk smaken med - den smaker også fy&hårgèle men sammenlignet med råtten hai smakte det fioler...

*skylle vekk stygge smaksminner med cola* :)

Blir vel som når vi skal nordmenn skal spise den dissete, ekle og fæle saken de kaller lutefisk. Men er jo så godt med alt tilbehør; bacon, fet og ertetuimg + masse med akevitt. Ja.. akevitt døyver hele saken den og etterhvert spiser du whatsoever. Blir vel litt som haikjøtt og svaredaudir dette :D

Har vært på Island men ikke fått med meg haikjøtt - hm,hm.. må tilbake dit da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...