Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva Slags Hund Bør Jeg Ha?


annette

Recommended Posts

hei!trenge litt hjelp, vil ha ein liten honn som ikkje kreve for mye stell eller mosjon,ikkje ein som gneldre for mye, e søt og koselig(teddybjørn:P), e allegivennlig, venne seg lett t nye mennesker og plasser, e gla, ikkje ett stort temperamang...oav oav. skjønne teiningen?!:( sitt litt på den blandinghunden, den som va på tv for litt siden men vett ikkje ka an hette. blanding av puddel og ein ting t...någen som vett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har noen fine på Ikea...

Og hvis du mot all formodning skulle ville ha en virkelig hund (av kjøtt og blod, med hjerne og egne meninger), så kommer disse som regel ikke ferdig trent, og de blir hva du gjør dem til (med hensyn til deres individuelle personlighet og særpreg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke at jeg er noen ekspert i å tyde merkelig dialekt, men utifra hva jeg kunne forstå høres det ut som en dvergpuddel ville passe deg ?

det hadde vi når jeg var liten.men måtte gi den fra oss for den glefsa sånn etter søsteren min. og jeg har dårlig erfaring med den type hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det hadde vi når jeg var liten.men måtte gi den fra oss for den glefsa sånn etter søsteren min. og jeg har dårlig erfaring med den type hund.

Det kan jo godt hende at den hunden var syk på noen måte! :(

For som rimfrosthuldra sier, så høres det ut som rasen for deg! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blandingshundene som ble nevnt på tv het cockerpoo og labradoodle. Ellers så kunne kanskje en bichon frise vært noe??? Er en del pelsstell, men ellers en koselig selskapshund.

tusen takk:) ja, har lest litt dom bichon frisé og bichon havanais. virket som en slik hund jeg kunne hatt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk:) ja, har lest litt dom bichon frisé og bichon havanais. virket som en slik hund jeg kunne hatt meg.

Etter det du sa at du ikke ville ha mye pelstell osv passer ihvertfall ikke en Bichon havanais til deg! Vi har kun en nå, og vi bruker MANGE timer i uken på pelstell, den tover seg lett, alt henger igjen, pelsen må vaskes, fønes osv osv... Jeg vil IKKE annbefale deg det da, har ikke erfaring med Bichon Frise, men regner med at det er mye pellstell der også, OG hvis du sier da "det er bare å klippe h*n ned" så hva er pointe med den slags hund? de krever faktisk morsjon de og, vet om flere som ønsket seg så inderlig en Bichon Havanais og måtte gi den fra seg etter 1-3 måneder(Og da var den bare valp) pga at de ikke hadde regna med så mye styr.

Etter hva du beskriver så vil jeg annbefale deg og vente litt med å skaffe deg hund.

Og at en dvergpuddel glefset etter søsteren din betyr langt ifra at alle gjør det, vet dere hvorfor den gjorde det? tok dere med den til en adferdspesialist? kanskje søsteren din gjorde

noe? Vet at dvergpuddel er utrolig skjønn rase.

Vil annbefale deg og lese litt mer, kanskje dra på utstillinger, snakke med forskjellig oppdretter av raser osv, da åpner du kanskje øynene litt mer og skjønner hvor mye jobb det ligger i en fin hund som du ser på bilder.

(( Husk at hunder er faktisk ikke teddybjørner, og at den "perfekte" hunden finnes DU må også tilpasse deg etter den))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke fing sagt,hehe...ønsker meg virkelig en hund...

Det du da bør tenke gjennom er hva du har å tilby en hund, deretter kan du finne ut hvilken hund som passer for deg. Hvor mye tid har du tenkt å bruke på hunden? Hva vil du bruke den til? Hvorfor vil du egentlig ha hund?

Har du tenkt over at det kan være måten søsteren din behandlet hunden deres på som fikk den til å begynne å glefse? Er du klar for å sette deg inn i hundens språk og gjøre det du kan for å gi hunden et godt liv? Eller vil du bare ha hund for å ha noen å kose med?

Jeg mener ikke å være frekk eller noe, men kjøper du deg hund, så tar du faktisk på deg ansvaret for et annet liv. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om du har tid eller lyst nok på hund. Det er veldig bra du kjenner dine begrensninger, men de går ikke alltid overens med hundehold.

ALLE raser krever noe. Sånn som jeg ser det, så krever faktisk alle raser MYE av i allefall en ting. Noen er veldig aktive, noen trenger mye pelsstell, noen trenger mye trening, noen mye erfaring, noen mye tid og oppmerksomhet. Tenk deg godt om.

Forresten, "bamse-hunder" har som regel mye pels og trenger da også mye pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ikke ut som om du har tid eller lyst nok på hund. Det er veldig bra du kjenner dine begrensninger, men de går ikke alltid overens med hundehold.

ALLE raser krever noe. Sånn som jeg ser det, så krever faktisk alle raser MYE av i allefall en ting. Noen er veldig aktive, noen trenger mye pelsstell, noen trenger mye trening, noen mye erfaring, noen mye tid og oppmerksomhet. Tenk deg godt om.

Forresten, "bamse-hunder" har som regel mye pels og trenger da også mye pelsstell.

[/qu

jeg vet alt dette,men føler at jeg ikke trenger å skrive det. har vurdert ny hund i 2 år nå. først tenkte jeg at jeg sikkert kom til å legge det fra meg men det gjorde jeg ikke. dyr har alltid betydd mye for meg. jeg liker veldig godt det å ha ansvar og sørge for at et annet liv enn mitt eget blir bra. har prøvd å finne en måte å dekke det behovet på med å starte i frivillige organisasjoner, har jobbet meg opp som leder, jobbet mye å tatt en del ansvar der osv osv. orker ikke å nevne alle tingene.har to katter der hvor moren min bor men der bor jeg ikke lenger. det er ikke samme ansvaret men krever sitt det og:) men ikke nok.stellte pelsen hver dag,vasker den en gang i uken osv osv.men nå gjør søsteren min det.derfor føler jeg at eg kunne tatt det ansvaret med en hund.men det eneste som hindrer meg er allergien min,men er jo slike forskjellige midler man kan vaske dem med, og det hjelper hører jeg. men har du noen forslag til andre hunder. vil helst ha en liten en pga jeg skal flytte i leilighet.men den ligger i første etg da, valgte den etg med tanke på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG hvis du sier da "det er bare å klippe h*n ned" så hva er pointe med den slags hund?

Pointet er selvfølgelig at som allegiker har man ikke så mange lettstelte raser å velge mellom. Jeg har selv to kortklipte havanaiser og hovedpoenget for meg er gemyttet. Men selv om de er kortklipte krever de likevel mer pelsstell enn veldig mange andre raser.

OG er selvfølgelig helt enig i at også havanaiser krever sitt! Hunder blir ikke kosebamser av seg selv. Hvis man vil ha en snill og grei hund som ikke gneldrer og som er trygg på sine omgivelser, krever det at man gjør en innsats for å få hunden slik. Det er klart at det finnes mange særere og mer krevende raser enn havanais, men det kommer likevel ikke gratis.

Noe som er viktig å tenke på når man skal skaffe seg en kosehund er at en liten hund er kanskje ikke like krevende fysisk som en større hund, men man må bruke like mye tid på en liten hund som på en stor.

Anette, det virker ikke som om du er spesielt uansvarlig, da. Syns bare det er "obligatorisk" å få fram disse tingene også :-) Lykke til med rasevalget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korthåret dach :D Di er en deilig rase små kosebamser som kan være med over alt. Alergivenlig er den og :)

Er korthåret dachs allergivennlige?(kommer kanskje an på hva slags allergi man har?)

Selv ville jeg ikke anbefale dachs hvis man ikke har så mye erfaring med hund, de kan være veldig egenrådige og kanskje litt vriene i blant. Hun ville heller ikke ha en hund som gneldrer for mye og da er vel ikke dachsen å anbefale :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitt litt på den blandinghunden, den som va på tv for litt siden men vett ikkje ka an hette. blanding av puddel og ein ting t...någen som vett?

Husk at en puddelblanding ikke nødvendigvis er mer allergivennlig enn rasen den blandes med. Den kan få puddelpels, men den kan også få pelsen til den andre rasen (og alt i mellom). Dessuten er puddelblandinger i skuddet for tiden, og det er mye useriøs avl ute og går på det området. Ville heller satset på en renraset hund som er kjent for å være allergivennlig, hvis jeg var deg.

Ellers er det ikke sikkert at man tåler de allergivennlige rasene heller. Vil anbefale deg å tilbringe så mye tid som mulig sammen med hunder av den aktuelle rasen før du skaffer deg en selv.

Blant de små allergivennlige rasene som ikke krever fullt så mye pelsstell er det flere terrierraser og dverg schnauzer (må riktignok nappes/klippes med jevne mellomrom), men disse har gjerne et heftigere temperament enn bichonrasene. Malteser er en bichonrase, men den har likevel et mer terrierlignende gemytt. Har også truffet flere bichon frisé-hanner med litt "krutt" i (selv om mange av dem også er snille som lam). Bichon havanais og bolognese er muligens litt mildere, og havanaisen er mer sosial og utadvendt enn bolognesen. (Coton de tulear (enda en bichon) kjenner jeg ikke så mye til).

Vet ikke hvilke planer du har lagt, men uansett er det en god idé å spandere tid og penger på et valpekurs. Selv om hundene er små, er de like mye hund i hodet som en hvilken som helst annen hund. De trenger oppdragelse, grensesetting og stimulans. Mange av de små "gneldrebikkjene" rundt omrking mangler nettopp dette (du har kanskje sett på SOS-hundehjelpen?). Bichoner er utrolig smarte hunder og de liker godt å få mentale utfordringer (lære triks, lydighetstrening, agility eller søk f.eks). En hund som får tilstrekkelig med både fysisk morsjon og hjernetrim vil være en mer harmonisk hund og en enklere hund å ha med å gjøre.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er korthåret dachs allergivennlige?(kommer kanskje an på hva slags allergi man har?)

ja korthåret dach er alergivenlig. Samboeren min har veldig høy alergi men han kjenner ingen ting på vår (han kan såvidt være i nærheten av noe dyr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja korthåret dach er alergivenlig. Samboeren min har veldig høy alergi men han kjenner ingen ting på vår (han kan såvidt være i nærheten av noe dyr)

Dachs regnes som regel ikke som allergivennlig. Men siden det er individuelt hva forskjellige allergikere reagerer på, finnes det sikkert noen allergikere som tåler dachs også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakenhund var det første som slo meg. Enten Chinse Crested, eller Chinese Crested Powder puff. Dog, disse hundene krever en del sosialisering. Men men tanke på pelsen var den det første som slo meg inn.

Men om du svarer på noen spørsmål angående dine ønsker er det lettere å hjelpe deg.. :(

Svar på disse spm:

- Hva skal du bruke hunden til? Noen hundesport?

-Hva slags temperament ønsker du? En livlig rase? En med "mindre futt?

-Hva slags mennesker skal hunden omgås? Barn?

-Hvor mye tid er du villig til å bruke på pelsstell?

-Hvor mye penger vil du betale for en hund?

-Ønsker du en rase med/uten spesielle egenskaper? Noen vokter, noen gjeter, hvis du skjønner hva jeg mener.

-Hvor mye mosjon kan du gi hunden daglig?

-Kunnskapsnivå og erfaring?

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...