Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva Om En Hund Biter?

*-Hege&Bella-*

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen her som vet svaret på dette?

jeg har lurt på det skikkelig lenge.

Hvis ja, f.eks min hund står ute i løpesnora si, og en person går gjennom VÅR eiendom.

Hvordan er "reglene" da, hvis f.eks Bella hadde bitt denne personen, og h*n hadde krevd henne avlivet?

Har de lov til det når de er på VÅR eiendom?

Jeg bare lurer litt på hvordan dette egentlig er og fåregår.

Bella er ofte ute i løpesnora, og vi har veldig mange som bare tar seg den frihet og går gjennom eiendommen vår. Hvis hun skulle bite dem av en eller annen rar grunn, har de da lov til og kreve henne avlivet?

Er en skummel tanke, siden dette kan skje absolutt ALLE med hunder i dag..

er det noen som er politi her som vet hva som er "lov"

vil vi ha rett eller den som gikk gjennom eiendommen?!

:) litt rart spørsål, men har tenkt på dette i mange år.. :)

Skrevet

De kan kreve hunden avlivet..

Det har vist kommet ganske strenge(nye) lover om akurat dette..Nå sriver jeg noe som jeg ikke er helt sikker på.Men jeg vil huske at i den nye hundeloven er det ganske lav terskel for og få avlivet hunden..Skrammer og sånt på et barn feks.Men akkurat hvordan reglene er er det nåkk andre hær inne som har et bedre svar på..

Noen som har link til den siden ang hundeloven?

Skrevet

desverre kan de kreve henne avlivet ja :)

men hvorfor det?

de er jo på vår eiendom, og alle vet jo at hunder beskytter sitt territorium for inntrengere.. Spesielt når det gjelder vakthunder. og om de som evt. da ble bitt har terga hunden skikkelig lenge, så er det jo ingen som vet svaret på akkurat dette.. annet enn den som ble bitt.. næi fysj,

synes det er en TEIT regel :)

min hund ska ikke ut uten mine øyne klistra i henne.. :D

Skrevet

Som nevnt, de kan kreve at den blir avvlivet.

Hunden til envenninne av meg bet avisbudet til blods en gang han kom inn på eindommen. Personen turte ikke å fortelle det til sjefen sin, for da hadde h*n krevet at den skulle bli avlivet. Det var bare flaks for de, hadde "offeret" meldt fra, hadde hunden sikkert blitt avlivet..

Skrevet

Ja, de kan kreve henne avlivet, og da har du fint lite du skulle sagt. :)

Det smarteste er å la hunden slippe å stå i bånd ute. Lag heller en hundegård til henne. Det er mye sikrere både for hunden og folkene.

Skrevet

Hundeloven i sin helhet finner du der.

Skal du slippe å få krav om avliving tror jeg man er pålagt å ha merket eiendommen med at man har hund i tillegg til at den må stå innelåst i hundegård uten tilgang for almennheten, aller helst skal vel nettingen være dekket også så ingen kan stikke fingrene inn......

Skrevet

Hunder skal ikke bite noen, uansett!! punktum finale...

DET er samfunnets syn på hunder. Om det er på egen tomt, inne i eget hus, eller i bilen - ja, det spiller ingen rolle. BITER hunden en fremmend - så er den betegnet som farlig, og skal avlives.

Ja, hvis man blir overfalt - og hunden glefser til - så vil nok rettsvesenet gi en viss "godt gjort!" til hunden, og den kanskje overlever - men det er IKKE noe man kan regne med, dessverre.

Så selv på egen tomt, snille hunder, egen hundegård - unger som plager hundene og så slipper dem ut og en av hundene "klyper til" en av plageåndene - JA, det kan koste hunden livet!

Urettferdig - ja, selvsagt!

Men likefult er det vårt ansvar som hundeeiere å ALDRI, ALDRI og aldri sette våre hunder i en slik situasjon at hundene føler de må bite for å komme unna situasjonen. Det er alltid vårt ansvar, og hvis vi vil beholde våre hunder i livet så setter man dem aldri fast uten at man har oppsikt over dem.

Susanne

Skrevet

Siterer SusanneL:Så selv på egen tomt, snille hunder, egen hundegård - unger som plager hundene og så slipper dem ut og en av hundene "klyper til" en av plageåndene - JA, det kan koste hunden livet!

Urettferdig - ja, selvsagt!

Men likefult er det vårt ansvar som hundeeiere å ALDRI, ALDRI og aldri sette våre hunder i en slik situasjon at hundene føler de må bite for å komme unna situasjonen. Det er alltid vårt ansvar, og hvis vi vil beholde våre hunder i livet så setter man dem aldri fast uten at man har oppsikt over dem.Sitat slutt

Helt enig..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...