Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva Om En Hund Biter?


*-Hege&Bella-*

Recommended Posts

Er det noen her som vet svaret på dette?

jeg har lurt på det skikkelig lenge.

Hvis ja, f.eks min hund står ute i løpesnora si, og en person går gjennom VÅR eiendom.

Hvordan er "reglene" da, hvis f.eks Bella hadde bitt denne personen, og h*n hadde krevd henne avlivet?

Har de lov til det når de er på VÅR eiendom?

Jeg bare lurer litt på hvordan dette egentlig er og fåregår.

Bella er ofte ute i løpesnora, og vi har veldig mange som bare tar seg den frihet og går gjennom eiendommen vår. Hvis hun skulle bite dem av en eller annen rar grunn, har de da lov til og kreve henne avlivet?

Er en skummel tanke, siden dette kan skje absolutt ALLE med hunder i dag..

er det noen som er politi her som vet hva som er "lov"

vil vi ha rett eller den som gikk gjennom eiendommen?!

:) litt rart spørsål, men har tenkt på dette i mange år.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan kreve hunden avlivet..

Det har vist kommet ganske strenge(nye) lover om akurat dette..Nå sriver jeg noe som jeg ikke er helt sikker på.Men jeg vil huske at i den nye hundeloven er det ganske lav terskel for og få avlivet hunden..Skrammer og sånt på et barn feks.Men akkurat hvordan reglene er er det nåkk andre hær inne som har et bedre svar på..

Noen som har link til den siden ang hundeloven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

desverre kan de kreve henne avlivet ja :)

men hvorfor det?

de er jo på vår eiendom, og alle vet jo at hunder beskytter sitt territorium for inntrengere.. Spesielt når det gjelder vakthunder. og om de som evt. da ble bitt har terga hunden skikkelig lenge, så er det jo ingen som vet svaret på akkurat dette.. annet enn den som ble bitt.. næi fysj,

synes det er en TEIT regel :)

min hund ska ikke ut uten mine øyne klistra i henne.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt, de kan kreve at den blir avvlivet.

Hunden til envenninne av meg bet avisbudet til blods en gang han kom inn på eindommen. Personen turte ikke å fortelle det til sjefen sin, for da hadde h*n krevet at den skulle bli avlivet. Det var bare flaks for de, hadde "offeret" meldt fra, hadde hunden sikkert blitt avlivet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kan kreve henne avlivet, og da har du fint lite du skulle sagt. :)

Det smarteste er å la hunden slippe å stå i bånd ute. Lag heller en hundegård til henne. Det er mye sikrere både for hunden og folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundeloven i sin helhet finner du der.

Skal du slippe å få krav om avliving tror jeg man er pålagt å ha merket eiendommen med at man har hund i tillegg til at den må stå innelåst i hundegård uten tilgang for almennheten, aller helst skal vel nettingen være dekket også så ingen kan stikke fingrene inn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder skal ikke bite noen, uansett!! punktum finale...

DET er samfunnets syn på hunder. Om det er på egen tomt, inne i eget hus, eller i bilen - ja, det spiller ingen rolle. BITER hunden en fremmend - så er den betegnet som farlig, og skal avlives.

Ja, hvis man blir overfalt - og hunden glefser til - så vil nok rettsvesenet gi en viss "godt gjort!" til hunden, og den kanskje overlever - men det er IKKE noe man kan regne med, dessverre.

Så selv på egen tomt, snille hunder, egen hundegård - unger som plager hundene og så slipper dem ut og en av hundene "klyper til" en av plageåndene - JA, det kan koste hunden livet!

Urettferdig - ja, selvsagt!

Men likefult er det vårt ansvar som hundeeiere å ALDRI, ALDRI og aldri sette våre hunder i en slik situasjon at hundene føler de må bite for å komme unna situasjonen. Det er alltid vårt ansvar, og hvis vi vil beholde våre hunder i livet så setter man dem aldri fast uten at man har oppsikt over dem.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer SusanneL:Så selv på egen tomt, snille hunder, egen hundegård - unger som plager hundene og så slipper dem ut og en av hundene "klyper til" en av plageåndene - JA, det kan koste hunden livet!

Urettferdig - ja, selvsagt!

Men likefult er det vårt ansvar som hundeeiere å ALDRI, ALDRI og aldri sette våre hunder i en slik situasjon at hundene føler de må bite for å komme unna situasjonen. Det er alltid vårt ansvar, og hvis vi vil beholde våre hunder i livet så setter man dem aldri fast uten at man har oppsikt over dem.Sitat slutt

Helt enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...