Rapporter
-
Hvem er aktive 0 medlemmer
- Ingen innloggede medlemmer aktive
-
Nye innlegg
-
Av imagetoimageai · Skrevet
Tråden er noen år gammel, men spørsmålet er like aktuelt i dag, så jeg tar med en oppsummering av hvordan landskapet ser ut nå for den som leter etter alternativer til Adobe-abonnementet. For RAW-fremkalling er darktable og RawTherapee fortsatt de to store gratisalternativene til Lightroom. Darktable har fått et mye ryddigere grensesnitt de siste versjonene, med «scene-referred»-arbeidsflyt (filmic/sigmoid) som håndterer høylys godt – nyttig når man fotograferer mørke hunder mot snø eller lys himmel, der kontrasten fort blir for stor. RawTherapee er litt mer teknisk, men har svært god støyreduksjon og skarphet, noe som hjelper på actionbilder tatt med høy ISO i dårlig lys. Til retusjering og lagbasert redigering er GIMP fortsatt gratis og har blitt bedre med versjon 3, med ikke-destruktive filtre. Et rimelig betalt alternativ er Affinity Photo, som nå er gratis å bruke etter at Canva kjøpte det, og som føles mest som Photoshop i arbeidsflyten. Photopea er også verdt å nevne: det kjører rett i nettleseren og åpner til og med PSD-filer. I tillegg har det kommet en del nettleserbaserte AI-verktøy som kan være nyttige for spesifikke oppgaver, for eksempel å bytte ut en rotete bakgrunn bak hunden, utvide et bilde som er beskåret for tett, eller restaurere gamle, falmede bilder av hunder man har hatt tidligere. Et eksempel er image to image ai der man laster opp et bilde og skriver en kort instruks, og verktøyet beholder positur, komposisjon og lys mens det endrer stil eller bakgrunn. Det erstatter ikke vanlig fremkalling, men kan være et supplement når man vil gjøre noe kreativt med et bilde. Mitt råd ville være å starte med darktable for selve fremkallingen, og heller ta i bruk de andre verktøyene etter behov. Det viktigste for gode hundebilder er uansett lyset og øyekontakten – redigeringen er bare prikken over i-en. -
Zelda røyter å vi trenger en børste. Jeg kommer ikke på hva vi har brukt før. Det er kun for å få av litt hår nå under røyting, ellers får pelsen greie seg selv her i gården. For øyeblikket virker det som det er mest dekkhår type pels hun har.
-
Enig, "gamle erfaringer" er vanskelig å bli kvitt. Skal ikke mye til hos oss heller før gammelt grums flyter opp. Bra hun får oppfølging av fagfolk, som sikkert hjelper med å holde fokus på hunden som ER og ikke hunder som VAR🌸
-
Håper på det. Behandler er iallefall positiv, jeg blir litt negativ merker jeg basert på tidligere erfaring. Men det er positivt at hun ikke halter eller noe sånt og tilsynelatende bygger fin og jevn muskulatur og ifølge behandler er myk og fin med god bevegelsesfrihet i ledd.
-
Artig med rykk-og-napp-voksing😬 Håper vondt'er er forbigående🤞
-