Gå til innhold
Hundesonen.no

burde jeg?


~Marlene~

burde jeg bruker homevital pulver?  

34 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      21
    • Nei
      13


Recommended Posts

Ja, men det blir jo en helt annet sak igjen :icon_redface:

Hvorfor? Sammme produkt. Forskjellen er at Vicky ikke vil bruke det fordi det KAN endre pigmentet, andre bruker det fordi det er bra for hunden.

Om så skulle skje at en utstillingsfeil kunne rettes opp med det samme, er jo det bare en bonus om man ønsker å stille ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Sammme produkt. Forskjellen er at Vicky ikke vil bruke det fordi det KAN endre pigmentet, andre bruker det fordi det er bra for hunden.

Om så skulle skje at en utstillingsfeil kunne rettes opp med det samme, er jo det bare en bonus om man ønsker å stille ut...

Fordi hun KUN vil bruke det pga utstilling og din hund hadde dårlig matlyst, jeg skjønner jo at du brukte det da, særlig når dyrlegen også anbefalte dette.

Vis det er utstilling man er innteresert i hvorfor skaffe seg en hund med utstillingsfeil lurer jeg på da.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun KUN vil bruke det pga utstilling og din hund hadde dårlig matlyst, jeg skjønner jo at du brukte det da, særlig når dyrlegen også anbefalte dette.

Vis det er utstilling man er innteresert i hvorfor skaffe seg en hund med utstillingsfeil lurer jeg på da.. :icon_redface:

For å ta det første først da. Poenget er at dette er noe som er bra for hunden. Hunden kan dra nytte av det på flere måter. Hvorfor er det galt å bruke det bare fordi det kan rette opp i en utstillingsfeil. Noe det slettes ikke er sikkert at det gjør. Men i forsøket vil hunden ha godt av produktet på andre måter. Hva er da galt?

Og det siste sist: Når man kjøper en åtteukers gammel valp er man ikke sikker på om hunden vil bli en utstillingshund eller ikke. Derfor er det anbefalt å kjøpe en voksen hund (unghund) dersom dette er viktig for deg. En valp vokser og utvikler seg hele tiden, og av og til utvikler den seg i andre retninger enn det man hadde håpet og trodd.

I andre tilfeller er det slik at valpekjøperen ikke tenkte utstilling da h*n kjøpte valpen, men fikk interessen senere.

Begge teksempler som kan skje, og skjer ofte.

Jeg vet nå det at om et pulver kunne krympe min Tinka bittelitt, og attpå til vært bra for henne, ville jeg prøvd, så vi kunne fått tak i den der verdammte 2.premien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta det første først da. Poenget er at dette er noe som er bra for hunden. Hunden kan dra nytte av det på flere måter. Hvorfor er det galt å bruke det bare fordi det kan rette opp i en utstillingsfeil. Noe det slettes ikke er sikkert at det gjør. Men i forsøket vil hunden ha godt av produktet på andre måter. Hva er da galt?

Og det siste sist: Når man kjøper en åtteukers gammel valp er man ikke sikker på om hunden vil bli en utstillingshund eller ikke. Derfor er det anbefalt å kjøpe en voksen hund (unghund) dersom dette er viktig for deg. En valp vokser og utvikler seg hele tiden, og av og til utvikler den seg i andre retninger enn det man hadde håpet og trodd.

I andre tilfeller er det slik at valpekjøperen ikke tenkte utstilling da h*n kjøpte valpen, men fikk interessen senere.

Begge teksempler som kan skje, og skjer ofte.

Jeg vet nå det at om et pulver kunne krympe min Tinka bittelitt, og attpå til vært bra for henne, ville jeg prøvd, så vi kunne fått tak i den der verdammte 2.premien :icon_redface:

:):D;) godt skrevet!! Hemovital er som de andre her sier, et rent naturprodukt. Det skader ikke hunden på noen måte, og mange har den erfaringen at det mørkner pigment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo i stad at jeg personlig ikke hadde brukt det, det er da min mening, men vis hun føler for det greit nok. At det virker bra på andre måter er jo et pluss, men nå finnes det også andre rene naturprodukter å da.

Man burde tenke godt gjennom hva man ønsker å bruke hunden til før man får den, sefølgelig kan man skifte mening å, det er ikke det, men siden hun er så innstilt på utstilling regner jeg med at hun har tenkt ut dette før hun fikk sin hund. Å vis man absolutt skal bruke hunden til utstilling, hva med å sjekke litt linjer, få valp etter høyt premierte foreldre, da er vel ikke sjansen så stor for valper med feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo i stad at jeg personlig ikke hadde brukt det, det er da min mening, men vis hun føler for det greit nok. At det virker bra på andre måter er jo et pluss, men nå finnes det også andre rene naturprodukter å da.

Man burde tenke godt gjennom hva man ønsker å bruke hunden til før man får den, sefølgelig kan man skifte mening å, det er ikke det, men siden hun er så innstilt på utstilling regner jeg med at hun har tenkt ut dette før hun fikk sin hund. Å vis man absolutt skal bruke hunden til utstilling, hva med å sjekke litt linjer, få valp etter høyt premierte foreldre, da er vel ikke sjansen så stor for valper med feil?

Les hva som ble skrevet til deg lenger oppe ang utstilling. :icon_redface: Selv om man har to høyt premierte foreldre, er en utstillingsstjerne ikke garantert!! Og om trådstarter kjøpte hund kun til utstilling eller ikke, er ikke tema her...som tidligere nevnt, så går det fint an å få utstillingsinteressen senere, da det er en fin, sosial begivenhet både for hund og eier! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo i stad at jeg personlig ikke hadde brukt det, det er da min mening, men vis hun føler for det greit nok. At det virker bra på andre måter er jo et pluss, men nå finnes det også andre rene naturprodukter å da.

Man burde tenke godt gjennom hva man ønsker å bruke hunden til før man får den, sefølgelig kan man skifte mening å, det er ikke det, men siden hun er så innstilt på utstilling regner jeg med at hun har tenkt ut dette før hun fikk sin hund. Å vis man absolutt skal bruke hunden til utstilling, hva med å sjekke litt linjer, få valp etter høyt premierte foreldre, da er vel ikke sjansen så stor for valper med feil?

Da kommenterer jeg bare det siste ettersom det første føler jeg at blir bare repetisjon om jeg skal terpe videre på, men svar er notert :icon_redface:

Hadde ingen planer om stille Frisbee. Han skulle være agilityhund. Det, og bare det skulle han. så jeg vet selv hvor lett man kan bli interessert i noe som ikke var planen. Agility er fortsatt førsteprioritet, men i løpet av hans første halvår, fant jeg av en eller annen grunn ut at jeg ville stille litt også. Fort gjort.

Og joda, eksteriørfeil kan komme selv på flotte linjer og høyt premierte foreldre. Kan jo bare nevne Tnka. Hun har godt premierte foreldre, og fine linjer. Men der ble det altså en produksjonsfeil... Hehe... Tinkas kullsøsken er helt fine.

Så sånt er det ingen garanti mot når man kjøper en liten valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo i stad at jeg personlig ikke hadde brukt det, det er da min mening, men vis hun føler for det greit nok. At det virker bra på andre måter er jo et pluss, men nå finnes det også andre rene naturprodukter å da.

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener er galt med Hemovital. Bare fordi at det KAN forbedre pigmentet på en hund med dårlig pigment, så mener du at man burde holde seg langt unna det? Selvsagt finnes det andre alternativer, det gjør det alltid, men da Hemovital er ett av de bedre, så skjønner jeg ikke hvorfor man skulle ville bruke et annet. De fleste dyrebutikker selger Hemovital, og det er ofte også det eneste de har til den slags bruk (for pels, hud og den slags), unntatt diverse oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg kan bruke Hemovital for å få bedre pigment rundt nesa og øynene til Mona så gjør jeg det uten tvil. Hvorfor ikke prøve en boks for å se? Var på utstilling i helgen - fikk ikke trekk fordi hun har de lyse områdene, kanskje det var grei dommer, kanskje ikke.. Men uansett tar hunden ikke skade av dette pulveret, og da ser jeg ikke problemet med å prøve en boks eller to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså jeg er ikke imot å fore hunden med et sunt produkt. Men jeg syns det blir for dumt å endre pigmenteringen for eksteriøret! Hvis det farger på noen måte vil det jo ikke ligge genetisk, så det vil være juks eller male over genene for å¨si det sånn. Jeg ville aldri forandret min hunds pigmentering. Den er akkurat sånn den skal være, og det er nok for meg. Om den hadde hatt rosa eller blå nese hadde ikke spilt noen rolle så lenge det ikke skader. Og det finnes da sikkert produkter som er sunne som ikke forandrer pigmenteringen? I mine øyne blir det litt juks å "male over" det egentlige. For hvis den gir mørkere nese forandrer den jo noe som egentlig ikke var sånn opprinnelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du mener er galt med Hemovital. Bare fordi at det KAN forbedre pigmentet på en hund med dårlig pigment, så mener du at man burde holde seg langt unna det? Selvsagt finnes det andre alternativer, det gjør det alltid, men da Hemovital er ett av de bedre, så skjønner jeg ikke hvorfor man skulle ville bruke et annet. De fleste dyrebutikker selger Hemovital, og det er ofte også det eneste de har til den slags bruk (for pels, hud og den slags), unntatt diverse oljer.

Ja jeg vet at det KAN forbedre pigment, hvorfor henge dere opp i min mening? Har jeg sagt at man burde holde seg langt unna det, tror ikke det. Har sagt at jeg ikke ville brukt det bare pga utstilling, enkelt og greit. Jeg har heller ikke sagt at det er noe galt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså jeg er ikke imot å fore hunden med et sunt produkt. Men jeg syns det blir for dumt å endre pigmenteringen for eksteriøret! Hvis det farger på noen måte vil det jo ikke ligge genetisk, så det vil være juks eller male over genene for å¨si det sånn. Jeg ville aldri forandret min hunds pigmentering. Den er akkurat sånn den skal være, og det er nok for meg. Om den hadde hatt rosa eller blå nese hadde ikke spilt noen rolle så lenge det ikke skader. Og det finnes da sikkert produkter som er sunne som ikke forandrer pigmenteringen? I mine øyne blir det litt juks å "male over" det egentlige. For hvis den gir mørkere nese forandrer den jo noe som egentlig ikke var sånn opprinnelig!

Endelig, noen som sa det :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes helt klart du skal prøve det. Selvfølgelig finnes det andre produkter som er like bra og som ikke forandrer pigmentet, men nå var jo faktisk hovedgrunnen at det skulle forandre pigmentet og da hjelper det lite med et annet like bra produkt. Jeg kan ikke finne en eneste god grunn til at du ikke skal prøve det.

Male over genene? Hun vet da hvilken farge på snuten hunden egentlig har så da spiller det ingen rolle om hun maler den rød, gul eller grønn.. Blir det snakk om avl så vet hun at hunden hovedsaklig har dårlig pigment. Hvis det var på den måten du mente det da, kan hende jeg har misforstått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si meg enig i at det er galt å late som om en pigmentfeil aldri har vært, hvis den har blitt borte ved hjelp av et eller annet produkt. For så å avle videre på en hund som opprinnelig hadde pigmentfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...