Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mye krever en BC?


Guest Klematis
 Share

Recommended Posts

Guest Klematis

Jeg spør, for jeg vurderer om jeg skal ta på meg å passe en BC fra tid til annen om ca et halvt års tid.

BC'en er i familien, det er en veldig trivelig og stødig herremann på 3 år.

Nå er han gårdshund, og litt i overkant mye alene synes jeg, og siden ungdommen som eier han drar for å gå på skole til høsten og han vil da være enda mer alene, utendørs, så har jeg tenkt litt på om jeg kanskje kunne hatt han her litt, innimellom.

Han eier ikke oppdragelse, men er snill som et lam. Han og Timmy kommer godt overens.

Han blir ikke gått så veldig mye tur med p.t, han går for det meste løs på gården, og er vant til å leke mye med eieren sin.

Hvor mye krever en slik herremann egentlig for at han ikke skal bli helt sprø i toppetasjen?

Han er ikke vant til å være inne. Her kan han ikke gå løs utenfor huset.

Jeg har jo to stk å ta meg av fra før, så jeg prøver å finne ut av om det kommer til å bli for krevende og bare mas, eller om han kanskje kan trives sammen med disse to jeg har, i perioder.

Det er ikke snakk om å overta han, men å ha han her iblandt. Eventuelt.

Har ikke nevnt noe om det til slekta, men jeg vet at det ville blitt satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, slikt er jo veldig individuelt. De fleste hunder krever ikke supermye for å ikke bli sprø i toppetasjen, det som raskt kan bli mer krevende enn rase er jo det du nevner om uoppdragenhet, ikke vant til å være inne, ikke kan gå løs osv, for det vil kanskje kreve mer av deg siden det kanskje blir vanskeligere å gå med alle samtidig (dobelt opp), ødelegger hus (kanskje?), urolig inne(?) og andre ting som kan komme av det du nevner. Også kommer det jo an på tidsperspektiv, en dag eller to så holder det sikkert med et helt minimum uansett, lengre så krever det antagelig mer, men sånn ifht rase så klarer de seg ofte med moderat aktivitet, selv om de gjerne jobber om de får, og helst fortjener litt mer, ihvertfall på fast basis..

Edit: Og en hund som ikke er vant til å være inne og ikke er vant til å gå så mye tur så blir han antagelig ganske raskt "fornøyd" på aktiviseringsbiten. Mye nytt å forholde seg til og utfordringer å bryne seg på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Takk for gode innspill:-) Dette kan nok bli et prosjekt,spesielt det med å være rolig inne,som er viktig. Han kan ikke gå pent i bånd,og går alltid med trekksele på tur. Min mor går noe turer med han,og det går greit etterhvert om man er litt streng med han. Han er jo større og sterkere enn jeg er vant med,hopper på folk og er litt voldsom fordi han er så glad når det kommer noen,men han er alltid blid,og jeg har veldig sans for han. Han er en god gutt som fortjener å få være en del av familien. Det er fristende å prøve for å se. Jeg har den gamle hundegården hans,den er ikke så stor,men han kan ligge der og se på livet iblant,selv om han ikke kan gå løs utenfor huset hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...