Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppussing av kjøkken


marjea
 Share

Recommended Posts

Vet at det er mange flinke hobbysnekkere og andre her, og jeg trenger hjelp!

Jeg skal pusse opp kjøkkenet mitt, sannsynligvis i påsken. På innsiden av kjøkkenet er det en bod som nå skal bli en del av kjøkkenet (delt av med lettvegg). Det er forskjellig gulv på kjøkken og bod, så begge deler må rives og legges nytt.

Kjøkkeninnredningen blir fra ikea, og takket være deres kjøkkenplanlegger har jeg forholdsvis god oversikt over alle kostnader der. MEN, hvor mye må jeg regne med at resterende skal koste?

Det som skal gjøres er altså;
- overflatebehandling av alle vegger (enten glatt tapet eller glatte plater. Noen som har erfaring med det?)

- nytt gulv (tar gjerne imot forslag!)

- legge elektrisitet til en motstående vegg (ca. 2,5 meter unna)

- overflatebehandle taket (siden lettveggen rives)

Med unntak av det elektriske skal alt gjøres selv. Skjønner at man ikke kan gi nøyaktige priser, men omtrent hvor mye må jeg regne med?

edit: gulvflate ca. 8 kvm, og ca. 24 kvm vegg (med mange hjørner og vinkler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nettopp kjøkkenet her selv. Totalt med innredning, rørlegger, elektrikerarbeid, gulv, osv osv kom det på en 150 000 kr ish

Ang gulv ville jeg sett på Pergo og Alloc. Gode holdbare gulv til ok pris :)

Når det gjelder veggene kommer prisen anpå hvilken fremgangsmåte du velger og hvilke materialer. Der må du bestemme deg for hva du ønsker og så se på prisene etterpå. Evt undersøke priser på begge alternativene om det er sluttkostnaden som skal avgjøre.

Iforhold til taket er det sparkel (koster noen hundrelapper og oppover avhengig av hvor mye du trenger) samt malingen.

Iforhold til elektriske kommer det helt anpå hvilket firma du velger :P Erfaringsmessig er elektriker dyrt. :P Bruk gjerne finn.no /mitt anbud til å få inn pristilbud på det elektriske :)

OT men likevel relevant:

Kjøkkenet vårt før oppussing:

10846226_10153261117046677_6712064313938

Etter:

10426754_10153298752921677_8563520226827

10421422_10153298752871677_5128654649441

15502_10153298752676677_8999589336076179

Kjøkkenet er ca 10 kvm. Vi har gjort alt fra scratch. Dvs, rev ned alt og staret på nytt (utenom å rive veggene da)

Selve kjøkkeninnredningen med hvitevarer og tilbehør havnet på 85 000 ca inkl frakt. Rørlegger var 2500, elektriker 35 000. Totalt da er vi oppe i 122 500. Også kommer gulv, underlag til gulv, maling, sparkel, veggplatene osv osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok nettopp kjøkkenet her selv. Totalt med innredning, rørlegger, elektrikerarbeid, gulv, osv osv kom det på en 150 000 kr ish

Ang gulv ville jeg sett på Pergo og Alloc. Gode holdbare gulv til ok pris :)

Når det gjelder veggene kommer prisen anpå hvilken fremgangsmåte du velger og hvilke materialer. Der må du bestemme deg for hva du ønsker og så se på prisene etterpå. Evt undersøke priser på begge alternativene om det er sluttkostnaden som skal avgjøre.

Iforhold til taket er det sparkel (koster noen hundrelapper og oppover avhengig av hvor mye du trenger) samt malingen.

Iforhold til elektriske kommer det helt anpå hvilket firma du velger :P Erfaringsmessig er elektriker dyrt. :P Bruk gjerne finn.no /mitt anbud til å få inn pristilbud på det elektriske :)

Takk! :flowers:

Har sett på pergo-gulv faktisk, godt å høre at det er noe som kan anbefales.

Kan jeg få spørre hvor stor del av kostnadene deres som var knyttet til kjøkkeninnredning (inkl. hvitevarer) og hva som var utenom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :flowers:

Har sett på pergo-gulv faktisk, godt å høre at det er noe som kan anbefales.

Kan jeg få spørre hvor stor del av kostnadene deres som var knyttet til kjøkkeninnredning (inkl. hvitevarer) og hva som var utenom?

Sjekk edit av forrige post :P

Forøvrig er vi ikke helt ferdig. Mangler dekksider (derfor du ser inn mellom skapene nede :P ) og fuging av benkeplate og veggplatene blant annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk edit av forrige post :P

Forøvrig er vi ikke helt ferdig. Mangler dekksider (derfor du ser inn mellom skapene nede :P ) og fuging av benkeplate og veggplatene blant annet :)

Så flinke dere har vært! Jeg har et mindre kjøkken, så innredning + hvitevarer kommer på ca. 50 000. Røropplegg skal være på samme sted så jeg slipper utgifter til rørlegger, og det er som sagt minimalt hva en elektriker skal gjøre.

Hva slags materiale har dere på veggen over vask og platetopp? Jeg skal ha en åpen vegg med bare vifte og noen hyller, så kunne egentlig ønske å ha "ren" vegg bak, men såvidt jeg kan lese meg frem til så er ikke det anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere har vært! Jeg har et mindre kjøkken, så innredning + hvitevarer kommer på ca. 50 000. Røropplegg skal være på samme sted så jeg slipper utgifter til rørlegger, og det er som sagt minimalt hva en elektriker skal gjøre.

Hva slags materiale har dere på veggen over vask og platetopp? Jeg skal ha en åpen vegg med bare vifte og noen hyller, så kunne egentlig ønske å ha "ren" vegg bak, men såvidt jeg kan lese meg frem til så er ikke det anbefalt?

Du må ha rørlegger til oppkobling av servantbatteriet, men det er en relativt liten kostnad.

Du trenger også elektrikerne til å sette opp/koble til alt av hvitevarer og evt lys.

Vi har en aluminiumsplate fra alloc, kjøpt på megaflis. http://megaflis.no/alloc-kitchen-wall-borstet-aluminium-slett.html

Hva er det du mener ikke er anbefalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusset opp stue + kjøkken ifjor (de er i ett rom). Det kom vel på 300.000kr men da gjorde vi absolutt alt selv.

Vedrørende gulv er jeg kjempe fornøyd med berry alloc (men pergo er nok vel så bra). På veggene prøvde vi ready to paint plater og de var helt fantastiske. Men så rev vi veggene ned til stenderne også da for å få skjult det elektriske. Det geniale med platene var at det bare var å sett opp og male over, slipper tapet, lim, bobler osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pusset opp stue + kjøkken ifjor (de er i ett rom). Det kom vel på 300.000kr men da gjorde vi absolutt alt selv.

Vedrørende gulv er jeg kjempe fornøyd med berry alloc (men pergo er nok vel så bra). På veggene prøvde vi ready to paint plater og de var helt fantastiske. Men så rev vi veggene ned til stenderne også da for å få skjult det elektriske. Det geniale med platene var at det bare var å sett opp og male over, slipper tapet, lim, bobler osv.

Pergo og Alloc er samme kvalitet (har selv berry alloc) og opplever at pergo er lettere å få tak i her på vestlandet, men i oslo er det kanskje like enkelt for begge deler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha rørlegger til oppkobling av servantbatteriet, men det er en relativt liten kostnad.

Du trenger også elektrikerne til å sette opp/koble til alt av hvitevarer og evt lys.

Vi har en aluminiumsplate fra alloc, kjøpt på megaflis. http://megaflis.no/alloc-kitchen-wall-borstet-aluminium-slett.html

Hva er det du mener ikke er anbefalt?

Ser at det var elendig forklart. Men jeg har lyst på helt bar vegg bak, altså tapet/malte plater uten noe ekstra. Ikke fliser, glass, aluminium eller annet.

Trenger man virkelig elektriker for å koble til et kjøleskap?? Det var jeg slettes ikke klar over, så takk for at du sier det.

Vi pusset opp stue + kjøkken ifjor (de er i ett rom). Det kom vel på 300.000kr men da gjorde vi absolutt alt selv.

Vedrørende gulv er jeg kjempe fornøyd med berry alloc (men pergo er nok vel så bra). På veggene prøvde vi ready to paint plater og de var helt fantastiske. Men så rev vi veggene ned til stenderne også da for å få skjult det elektriske. Det geniale med platene var at det bare var å sett opp og male over, slipper tapet, lim, bobler osv.

Hvor kjøpte dere de platene? Er de glatte eller profilerte? Jeg lurer på om ikke jeg skal pusse opp stua til sommeren, og da tenker jeg at det ville være enklest med slike plater - men jeg vil ikke ha profilerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det var elendig forklart. Men jeg har lyst på helt bar vegg bak, altså tapet/malte plater uten noe ekstra. Ikke fliser, glass, aluminium eller annet.

Trenger man virkelig elektriker for å koble til et kjøleskap?? Det var jeg slettes ikke klar over, så takk for at du sier det.

Hvor kjøpte dere de platene? Er de glatte eller profilerte? Jeg lurer på om ikke jeg skal pusse opp stua til sommeren, og da tenker jeg at det ville være enklest med slike plater - men jeg vil ikke ha profilerte.

Da skjønner jeg hva du mener. Så lenge du har en overflate som tåler et kjøkken så er det ikke noe problem med bar vegg :) Bare pass på at malingen du bruker er anbefalt for kjøkken :)

Ja, man må ha elektriker for alt elektrisk, på samme måte som man må ha rørlegger for alt som går på det. Så, når du skal koble til vasken, blandebatteri osv til rørsystemet så må du ha en rørlegger til å gjøre dette. Kommer kjøleskapet med ferdig stikkontakt så trenger du ikke elektriker, da den bare plugges i kontakten. Men mange hvitevarer kommer uten denne delen og må kobles sammen av elektriker. Så sjekk hvitevarene dine når de kommer. Vi kjøpte alt på ikea, kjøleskap og frys kom med ferdig stikkontakt, men ikke resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kjøpte dere de platene? Er de glatte eller profilerte? Jeg lurer på om ikke jeg skal pusse opp stua til sommeren, og da tenker jeg at det ville være enklest med slike plater - men jeg vil ikke ha profilerte. 

Ganske sikker på at vi kjøpte på Bauhaus. Men skal dobbeltsjekke med mannfolket når han kommer hjem. Det er litt som vanlig treplater, men ferdig tapetsert.

Trengte bare grunning og to strøk med farge.

Ville dog hatt en form for plate/fliser bak vaskr og stekeplater. Selvom vi har klart oss 6 mnd uten (bare utsatt og utsatt det, men planen er aluminiumsplate)

Pergo og Alloc er samme kvalitet (har selv berry alloc) og opplever at pergo er lettere å få tak i her på vestlandet, men i oslo er det kanskje like enkelt for begge deler? 

Var ihvertfall veldig lett å få tak i Berry alloc, hadde tilogmed riktig farge inne på Maxbo når vi kjøpte.

Men det beste er jo å gå for det man får lettest tak i, og begge har vel litt forskjellig utvalg av kvaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skjønner jeg hva du mener. Så lenge du har en overflate som tåler et kjøkken så er det ikke noe problem med bar vegg :) Bare pass på at malingen du bruker er anbefalt for kjøkken :)

Ja, man må ha elektriker for alt elektrisk, på samme måte som man må ha rørlegger for alt som går på det. Så, når du skal koble til vasken, blandebatteri osv til rørsystemet så må du ha en rørlegger til å gjøre dette. Kommer kjøleskapet med ferdig stikkontakt så trenger du ikke elektriker, da den bare plugges i kontakten. Men mange hvitevarer kommer uten denne delen og må kobles sammen av elektriker. Så sjekk hvitevarene dine når de kommer. Vi kjøpte alt på ikea, kjøleskap og frys kom med ferdig stikkontakt, men ikke resten.

Aha, da skjønner jeg. Trodde alle hvitevarer kom ferdig med stikkontakt, og kunne ikke skjønne hvorfor man måtte ha et fagbrev for å koble det til.. ;)

Ganske sikker på at vi kjøpte på Bauhaus. Men skal dobbeltsjekke med mannfolket når han kommer hjem. Det er litt som vanlig treplater, men ferdig tapetsert.

Trengte bare grunning og to strøk med farge.

Ville dog hatt en form for plate/fliser bak vaskr og stekeplater. Selvom vi har klart oss 6 mnd uten (bare utsatt og utsatt det, men planen er aluminiumsplate)

Var ihvertfall veldig lett å få tak i Berry alloc, hadde tilogmed riktig farge inne på Maxbo når vi kjøpte.

Men det beste er jo å gå for det man får lettest tak i, og begge har vel litt forskjellig utvalg av kvaliteter.

Trengte dere ikke engang sparkle skruehullene? Eller skjøtene?

På det nåværende kjøkkenet har jeg komfyren stående i et hjørne, og kun baksiden av komfyren har fliser på veggen. På siden av komfyren er det vanlig malt tapet, og selv om den er litt vanskeligere å holde ren så syns jeg liksom at det går helt greit.

Hadde det ikke vært for at det skal være helt åpent over benken så hadde jeg gjerne satt opp noe, men har ikke funnet noe jeg synes er ordentlig fint ennå.. Må sjekke rundt, og høre hva fagfolk har å si - om de har noen gode alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan plexiglass være et alternativ?

Jeg har sett på det, men som sagt så gjelder det en hel vegg, så da utgår det. Rett og slett fordi jeg synes glass er så vanskelig å få fint uten å vaske hele, og jeg gidder ikke vaske hele veggen bare fordi jeg har stekt meg ei pølse.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengte dere ikke engang sparkle skruehullene? Eller skjøtene?

Vi sparklet skjøtene, men ser nå i etterkant at det hadde nok blitt enda penere å bare ta et grunningsstrøk med pensel over skjøten, og så rulle på grunnen over hele overflaten etterpå. Deretter to strøk med farge.

Skruehullene er på innsiden av skjøtene, så de syntes ikke :)

Etter nærmere sjekk for jeg de het Walls2Paint

http://www.forestia.no/produkter/veggplater-klargjort-for-maling/

EDIT:

@marjea det er nok de ja :) korrigerte navnet ovenfor her i innlegget

EDIT2:

Trenger bare en liten kant med plexi eller lignende.

Sånn som f.eks. her

kjokkenpanel-alloc-kitchen-wall.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparklet skjøtene, men ser nå i etterkant at det hadde nok blitt enda penere å bare ta et grunningsstrøk med pensel over skjøten, og så rulle på grunnen over hele overflaten etterpå. Deretter to strøk med farge.

Skruehullene er på innsiden av skjøtene, så de syntes ikke :)

Etter nærmere sjekk for jeg de het Walls2Paint

http://www.forestia.no/produkter/veggplater-klargjort-for-maling/

EDIT:

@marjea det er nok de ja :) korrigerte navnet ovenfor her i innlegget

Se der ja. Genialt! Og takk for gode tips! :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sparklet skjøtene, men ser nå i etterkant at det hadde nok blitt enda penere å bare ta et grunningsstrøk med pensel over skjøten, og så rulle på grunnen over hele overflaten etterpå. Deretter to strøk med farge.

Skruehullene er på innsiden av skjøtene, så de syntes ikke :)

 

Etter nærmere sjekk for jeg de het Walls2Paint 

http://www.forestia.no/produkter/veggplater-klargjort-for-maling/

 

EDIT:

@marjea det er nok de ja :) korrigerte navnet ovenfor her i innlegget 

 

 

EDIT2:

Trenger bare en liten kant med plexi eller lignende.

Sånn som f.eks. her 

Postet bilde

De platene er sånne vi har :) stilige, lett overflate å vaske også :)
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min søster og dem har bare kant med plexiglass, ikke hele veggen. Det er pent og nøytralt. :)

Edit: Tror jeg skjønte hva du mente nå :P De har hele veggstykket bortover ja, sånn 60 cm høyde. Aldri tenkt over at de må vaske hele glasset for at det skal bli pent.

Kan også bare ha et stykke bak vasken. Det skal vi ha, bare for å beskytte veggen for sprut.

Da blir det ikke så mye å vaske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...