Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørgsmål til Lazita og andre.


Tina

Recommended Posts

Vi mødte sådan en Japansk spidshund da vi var på tur i dag. Hundene fik lov at lege og vi ejere snakkede sammen. Ejeren fortalte mig stolt at hun kom på denne mark hver dag en halv time.

Jeg spurgte hvad de ellers lavede sammen med den, og så så hun helt åndsvagt på mig og sagde at de da ikke lavede mere, fordi sådan en japaner ikke havde brug for ret meget motion. Hun mente altså at en halv time på den samme mark hver dag hele året var nok. Da jeg snakkede om træning og sådan, sagde hun at hunden kunne sit og dæk og så så hun ingen grund til at lære den mere.

Ville bare høre om det virkelig kan passe Lazita at japanere er så lidt krævende...hvad siger du til det? Jeg synes det lyder helt hen skoven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: :oops: he he he :oops: :oops:

ja de godtar korte turer, klarer seg fint med det ja :oops:

ble nesten tatt litt på sengen der ja, mine hunder går ikke tur hver dag nei, de luftes for det meste ved at de slippes ut i skogen som vi har på nedsiden av huset, og der får de løpe godt av seg i ulendet tereng. :oops:

vi går tuere med hundene noen ganger i uken og da får de lange turer(alt fra 1-3 timer) løs i skog og mark og på fjell, med tanke på at vi har flere hunder så får de også lekt fra seg og masse mosjon bare med å få løpe fritt.

ellers så går vi turer i bånd når mor orker det her i gatene (har vært veldig lat i det siste og har etter to barnefødsler en bekkenløsning som ikke liker lange asfalt turer :) ), men hundene maser ikke etter å få gå tur. og så går vi jo på treff om tirsdagene da med hundeklubben og da går vi tur i ca 1 time og har litt ringtrening etter på med hundene hvor vi går i ring og hviser tennder og slikt, bare for å vende hundene til å bli tatt i og å gå forbi andre hunder uten å ta helt av. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for svaret Lazita. :)

Det lyder på mig som om du/I da i den grad laver meget mere end den dame jeg mødte gør.

For det første har du flere hunde og de har selskabet af hinanden.

Derudover skriver du at I nogen gange om ugen får længere ture løse og så videre.

Den dame jeg mødte bor i bymæssig bebyggelse, og slipper sin hund løs en gang om dagen på en lille græsmark. Og derudover træner hun aldrig med den.

Der er for mig at se stor forskel.

Men derudover kan det altså godt passe at japanere ikke er dem der kræver allermest motion, eller de affinder sig i hvert fald udmærket uden. Er det sådan det skal forstås... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja da de kan klare seg fint uten mye mosjon, men jeg annbefaler jo at de får lutet seg litt noen ganger for dagen så de i det minste er husrene.

selv så liker vi best å lufte våres hunder på steder hvor de kan få løpe løse for da får de løpt av seg mere enn om de skulle gå i bånd hele dagen.

men som du sa vi har flere hunder og de har selskap i hverandre, de får også treffe mangen andre hunder både i bånd og når de er løse, og vi er jo på utstillinger noen ganger i året så på den måten så får de også noe å bryne seg på en gang i blandt med ekstremt mye folk og hunder rundt seg i forhold til vanlig mosjon. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
    • Han raser opp i vekt han der. I går var vi på miljøtrening med valpekurset, og fikk veid han inne på en dyrebutikk. Nå veier han 10,3 kg 🤯 Kan ikke tro at den lille valpen er så tung allerede! Vi har hatt mange gode dager i det siste, og noen utfordringer. Som gjeterhund så har han altså begynt å reagere på biler, joggere, syklister, folk på sparkesykler. Men vi har jobbet masse med det, og det er allerede blitt mye bedre ☺️ Vi må bare fortsette å jobbe med det tenker jeg. Ellers har han hatt mange dager uten uhell inne, og han er begynt å gi beskjed ved å skrape på enten altandøren eller ytterdøren. Så det er bra! 😄 På tirsdag er siste dagen av valpekurset. Kjedelig! Det har gått så fort. Syns det har vært fint å ha en fast ting i uken å dra på med han, i tillegg til noen som setter øvelser som skal trenes på, slik at vi må trene på de øvelsene til neste kurskveld. Så jeg er litt gira på å lete frem et nytt kurs allerede. Vi får se hva jeg finner. Det er sikkert ingen kurs før etter sommerferien uansett.
    • Du sier at hunden ikke har vist aggresjon, men at den har knurret flere ganger. Og blitt oversett eller irettesatt for det. Her har det kommet så mange advarsler og så mye undertrykking av signalene at det til slutt har tippet over. Hunden trenger en eier som forstår og leser signalene dens, og respekterer grensene. Og det kan ta lang tid å bygge opp igjen den tilliten som er brutt. Hvis eier er villig til å lese seg opp, gå kurs og få veiledning innen språk og adferd, så kan det nok gå. Men de begynner ikke på scratch, men på en ganske dårlig negativ. En dominant hund er ikke stresset og utrygg, og dette har ingenting med det å gjøre. Jeg ville omplassert, med mindre eier OG familie er innstilt på en vesentlig endring og jobb med hunden. Og da til noen som kan og er innstilt på de samme kriteriene. Problemet er nok bare at det er mange nok omplasseringshunder med de problemene og for få folk med kompetansen til at det er realistisk å finne noen.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...