Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Sjansen for kreft øker med noen promille, det er altså en minimal økning.

Har du noe dokumentasjon på at det er forbundet med adferdsproblemer? :)

Nå har jeg ganske mye kunnskap om mangt og meget, uten at jeg sitter med linker til dokumentasjon til absolutt alt. Men som Malamuten skriver så handler det om at testikkelen i buken er varmere enn den skal være, noe som fører til økt produksjon av testosteron. Økt testosteron KAN for hunder som er i nedre grense av normalen, ikke nødvendigvis ha noe å si. For hunder som ligger i øvre sjikt kan det tippe over og føre til atferdsproblemer. De problemene vil jo være av en slik art man ser når en hund generelt produserer for mye testosteron, og i de tilfellene vil det hjelpe å kastrere. Men som jeg skrev; det høres jo ikke ut som om den aktuelle hunden er plaget av dette. :) Dog har jeg vært borti hunder som har vært "helt rabiate" og hatt alt for stor "kjønnsdrift", og som har blitt en drøm å ha med å gjøre når de ble kastrert. Slike ting handler om at det har vært for mye testosteron i omløp. Hvis du ønsker å finne dokumentasjon på dette, kan du søke på litteratur som sier noe om hva som skjer når testiklene (eller bare en av de) ligger i for varme omgivelser, og hva som skjer når det produseres for mye testosteron. Det er ikke vagt, men en årsakssammenheng.

• Like 1