Gå til innhold
Hundesonen.no

Alt om ski - tråden


SandraNH
 Share

Recommended Posts

Kan jeg sende deg bilde av bindingen, kanskje du vet hvilken binding det er! Jeg har funnet ut nå at xxl har nokså grei pakkepris på fjellski. Åsnes har to forskjellige beregnet for tur med hunder. Den som er avbildet over her med husky på og den nye som er med engelsk setter på. Vet ikke helt om jeg skjønner forskjellen på de, tror den nye er litt bredere og mer innsving? Den nye koster hvertfal over 1000 kr mer, men som pakkepris med sko og binding (samme sko i begge pakkene) så koster pakken det samme. Så da kanskje jeg bare skal ha den dyreste skien? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg sende deg bilde av bindingen, kanskje du vet hvilken binding det er! Jeg har funnet ut nå at xxl har nokså grei pakkepris på fjellski. Åsnes har to forskjellige beregnet for tur med hunder. Den som er avbildet over her med husky på og den nye som er med engelsk setter på. Vet ikke helt om jeg skjønner forskjellen på de, tror den nye er litt bredere og mer innsving? Den nye koster hvertfal over 1000 kr mer, men som pakkepris med sko og binding (samme sko i begge pakkene) så koster pakken det samme. Så da kanskje jeg bare skal ha den dyreste skien? :P

Jeg er ikke god på bindinger, men det står nok på den hva det er slags :) Vanligste er vel typen NNN :)

Angående fjellski, så håper jeg hun andre kan svare deg - for jeg har aldri eid et par fjellski :P Men har veldig lyst på! Det lureste er vel å gå på xxl, og si hva du skal bruke skia til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg sende deg bilde av bindingen, kanskje du vet hvilken binding det er! Jeg har funnet ut nå at xxl har nokså grei pakkepris på fjellski. Åsnes har to forskjellige beregnet for tur med hunder. Den som er avbildet over her med husky på og den nye som er med engelsk setter på. Vet ikke helt om jeg skjønner forskjellen på de, tror den nye er litt bredere og mer innsving? Den nye koster hvertfal over 1000 kr mer, men som pakkepris med sko og binding (samme sko i begge pakkene) så koster pakken det samme. Så da kanskje jeg bare skal ha den dyreste skien? :P

Har bare prøvd den gamle modellen, men i hvertfall veldig fornøyde med dem, samboer har de også og er like fornøyd. Du kan sende en mail til f.eks fjellsport og høre hva forskjellen er og hva de anbefaler til ditt bruk og nivå :)

Også ikke velg for lange ski, vanskeligere å manøvere med det.

Og du burde absolutt prøve skiskoa før du kjøper.. Mye vonde sko, og da blir skituren fort ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte meg også inn i skiverden, men jeg er ennå der at jeg ikke aner hvilke ski jeg skal kjøpe!

Tror kanskje det egentlig er to par ski jeg skulle hatt.

For først og fremst vil jeg ha noen ski jeg kan bruke på tur, bortoverski som ikke har stålkant for jeg skal gå med hunden. Utenfor løypene. Eneste ski jeg har nå er "nedoverski" med stålkant og vi har vært uheldige med det en gang allerede... I fjor.

Men så har jeg også litt lyst på noen ski til å trimme litt i løypene. Da ser jeg for meg at jeg ikke vil stå i det skisporet som går rett frem men i de preparerte løypene og med håp om at hunden trekker. Skøyteski?

Jeg må først og fremst ha turskiene. Men kan jeg bruke samme sko til de eller trenger jeg to forskjellige sko også?

Smørefri eller ikke smørefri har jeg ikke en gang tenkt på. Jeg kan null og niks om smøring.

Skal du ha fjellski uten stålkant er det enkleste å velge en av Åsnes sine to modeller, eller så har også andre produsenter fjellski uten stålkant, men de er ikke så vanlige i butikkene. Forskjellen på Åsnes sine to er bredden på de. Breidablikk har målene 84 62 74, mens Kongsvold er bredere, med målene 96 66 85. Det vil si at Kongsvoldskiet bærer bedre i løssnø, den har litt mer innsving enn Breidablikk så den er litt enklere å svinge, men i praksis tror jeg ikke du merker stor forskjell på svinginga. Med en bredere ski får du også en tyngre ski, så dersom du ikke skal gå mye i løssnø ville jeg ha gått for Breidablikk.

Jeg skjønner veldig godt tankegangen med at man ikke vil ha stålkant hvis man går med hund, men man bør også være oppmerksom på ulempene med å ikke ha stålkant. Dersom hunden ikke går klint oppi deg og du har litt kontroll på både ski og hund, er det ikke noe stort problem å gå på tur med stålkanter heller. Største problemet er da i masse løssnø hvor bikkja velger å gå i sporene etter deg pga framkommelighet. Men hardt føre, is og bakker uten stålkanter er noe drit... Så da må man nesten velge.

Når det gjelder langrennski får man masse helt ok pakker i sportsbutikkene til en rimelig penge, hvis målet bare er å lufte seg sjøl og bikkja litt. Er ikke noe problem å gå på skøyteski med trekkende hund, men kan være greit å ikke ha for kort bånd, for man bruker på en måte større plass når man skøyter enn når man går klassisk og havner derfor lettere oppi bikkja. Så vil du ha skøyteski, kjøp det. Da vil jeg absolutt anbefale skøytesko evt. kombiski skal du ha fullt utnytte av skia, og da er det ikke optimalt å bruke samme skoparet på fjellskia.

Jeg ville vel i utgangspunktet uansett ha kjøpt to par sko, men dersom du vil ha kun et, er det fullt mulig å få et som passer til både fjellski og klassisk ski. Men da må du velge en "mellomløsning", slik at skoen egentlig blir litt for kraftig og for "mye" til å gå i løypene også litt spak til å gå med fjellskia. Men det er fullt mulig, og er du bare på en tur i ny og ne er det overhodet ikke noe problem :)

Og jeg ville ikke gått for smørefrie, selv om jeg vet mange liker det... Men jeg personlig synes det er noe dritt :P

Og hvis hunden din skulle finne på å trekke og du synes det går litt fort, er det fullt mulig å gå ut av sporet og ploge litt, evt. lære inn en bak-kommando. Den kan være meget kjekk uansett, synes jeg. :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest bikkje1

Kombiski er ikke lurt.

I klassisk ski skal spennet være såpass "mykt" at man trår ned (får feste), men stiv nok til at festet ikke treffer bakken når du fordeler vekten på begge skiene (staking, nedoverbakke). Skøyteski skal derimot har et mye hardere spenn.

Hvis du velger kombiski får du som regel ski som er litt kortere enn klassiske (og lavere tupp), men som er elendige å skøyte med. Du får altså et par som er ok til begge stilartene, istedenfor ett par ski som er supre i klassisk/skøyting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombiski er ikke lurt.

I klassisk ski skal spennet være såpass "mykt" at man trår ned (får feste), men stiv nok til at festet ikke treffer bakken når du fordeler vekten på begge skiene (staking, nedoverbakke). Skøyteski skal derimot har et mye hardere spenn.

Hvis du velger kombiski får du som regel ski som er litt kortere enn klassiske (og lavere tupp), men som er elendige å skøyte med. Du får altså et par som er ok til begge stilartene, istedenfor ett par ski som er supre i klassisk/skøyting. :)

Så nå at jeg hadde skrevet kombiski, men det mente jeg ikke i det hele tatt :) Mente kombisko! Helt enig med deg at kombiski må da være noe drit, har ikke hørt om det før en gang, men kan overhodet ikke skjønne at det er god løsning på noe som helst :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen skal ha nye ski så kan jeg tipse om at Fjellsport.no har 30% på ski og binding med koden "skipakke" fikk nettop mail om det :)

Takk for tipset! De hadde desverre ikke breidablikk-skien på lager.

Skal du ha fjellski uten stålkant er det enkleste å velge en av Åsnes sine to modeller, eller så har også andre produsenter fjellski uten stålkant, men de er ikke så vanlige i butikkene. Forskjellen på Åsnes sine to er bredden på de. Breidablikk har målene 84 62 74, mens Kongsvold er bredere, med målene 96 66 85. Det vil si at Kongsvoldskiet bærer bedre i løssnø, den har litt mer innsving enn Breidablikk så den er litt enklere å svinge, men i praksis tror jeg ikke du merker stor forskjell på svinginga. Med en bredere ski får du også en tyngre ski, så dersom du ikke skal gå mye i løssnø ville jeg ha gått for Breidablikk.

Jeg skjønner veldig godt tankegangen med at man ikke vil ha stålkant hvis man går med hund, men man bør også være oppmerksom på ulempene med å ikke ha stålkant. Dersom hunden ikke går klint oppi deg og du har litt kontroll på både ski og hund, er det ikke noe stort problem å gå på tur med stålkanter heller. Største problemet er da i masse løssnø hvor bikkja velger å gå i sporene etter deg pga framkommelighet. Men hardt føre, is og bakker uten stålkanter er noe drit... Så da må man nesten velge.

Når det gjelder langrennski får man masse helt ok pakker i sportsbutikkene til en rimelig penge, hvis målet bare er å lufte seg sjøl og bikkja litt. Er ikke noe problem å gå på skøyteski med trekkende hund, men kan være greit å ikke ha for kort bånd, for man bruker på en måte større plass når man skøyter enn når man går klassisk og havner derfor lettere oppi bikkja. Så vil du ha skøyteski, kjøp det. Da vil jeg absolutt anbefale skøytesko evt. kombiski skal du ha fullt utnytte av skia, og da er det ikke optimalt å bruke samme skoparet på fjellskia.

Jeg ville vel i utgangspunktet uansett ha kjøpt to par sko, men dersom du vil ha kun et, er det fullt mulig å få et som passer til både fjellski og klassisk ski. Men da må du velge en "mellomløsning", slik at skoen egentlig blir litt for kraftig og for "mye" til å gå i løypene også litt spak til å gå med fjellskia. Men det er fullt mulig, og er du bare på en tur i ny og ne er det overhodet ikke noe problem :)

Og jeg ville ikke gått for smørefrie, selv om jeg vet mange liker det... Men jeg personlig synes det er noe dritt :P

Og hvis hunden din skulle finne på å trekke og du synes det går litt fort, er det fullt mulig å gå ut av sporet og ploge litt, evt. lære inn en bak-kommando. Den kan være meget kjekk uansett, synes jeg. :ahappy:

Takk for gode tips alle sammen! Jeg vil helt klart ha en ski uten stålkant, har stått en del på frikjøringski sammen med henne og hun er helt idiot så har allerede klart å kutte henne i foten en gang. Vil ha en ski hvor jeg kan komme meg på tur uten å være redd for dette.

Tror nok jeg skal kjøpe sko for fjellski og satse på dert først, og se senere om jeg får lyst og råd til egne skøyteski da. Evt kan jeg kanskje bruke morfars gamle i løypa og se hvordan det går. Det er vanlige langrennski.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modell og pris? :) Er spesielt bukse jeg er ute etter. Må jo kunne brukes i opp til -15, men blir jo å være i bevegelse. Må være vindtett :) Ser at www.sportamore.no har fri frakt, så kanskje eg finn nåkka der :)

Winner pants til dame, kjøpte min på xxl - pris 599. Vil tro at med ullundertøy under og i bevegelse er -15 ikke noe problem. Den er vind- og vannavvisende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...