Gå til innhold
Hundesonen.no

Søren ikke rart hunder biter enkelte ganger!!


MarieR

Recommended Posts

Må bare få ut litt frustrasjon!

Har tenkt mye på det med biting,hvorfor, hvem sin skyld osv i det siste. Men når jeg ser på feks, unger som ikke er så vant til hunder, og broren min for den saks skyld, enkelte av dem klenger seg rundt hunden og slipper ikke, om hunden knurrer, altså advarer, noe som BØR skremme en unge ( og andre! ), og den enda ikke slipper, hvilken annen mulighet har hunden da?

Ask bet broren min i helgen i gitt situasjon. Ask knurret to ganger, han siste utvei fra den truende situasjonen: bitt. Resten av dagen var han vrak i nerheten av broren min. Han bet ikke hull, men han bet. Heldigvis vet pappa hvordan kenneth er, Så her fikk ikke hunden skylden. Broren min fikk den verste skjenneprekenen ever, aldri har han blitt så grundig satt på plass. Nå får han heller ikke være alene med hunden. rettferdigheten seiret denne gange. synd enkelte er så trangsynte at de mener et bitt er et bitt og avliving neste :)

Det som skremmer meg mest, er at dette ikke er første gangen ask knurrer til kenneth. Han har sagt fra så mange ganger, nå ble han lei, og bet. flink gutt ask sier nå jeg..! om jeg ber broren min slutte og holde på med hunden fordi den knurrer til han, sier han: neida, han liker det, vi bare leker. Til og med han bør høre forskjell på en leken knurring og en knurring ment som en siste advarsel.

Så det er søren ikke rart hunder biter! Enkelte vet så lite om dem at det er skummelt. :D mange,mange hunder har måtte bøte med livet på grunn av bitt i det hunden så på som en truende situasjon. kjempetrist..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette har du veldig rett i..Det er synd når enkelte mener at hunder skal tåle absolutt alt -uansett..

Sånn sett tror jeg hunder hadde på mange måter mer respekt før, da var det opplest og godtatt at hunder kunne bite, nå er det fy fy at en hund sier i fra.

men vi får nok ikke tilbake den tiden, nå som så mye er farlig og en må finne en syndebukk for alt det gale som skjer.. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillebroren min er sånn med kali også. Enten så skremmer han henne med å plutselig begynne å hoppe rundt og lage lyder rett foran henne, ellers så holder han henne fast. Det er lenge siden han har holdt henne fast på den måten, jeg hadde sagt til han mange ganger at han ikke skulle gjøre, men han gjorde det likevel, og Kali beit han. Da var hun valp og følte seg veldig truet av situasjonen. Men han fikk en skikkelig støkk og har aldri gjort det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg sørget for at broren min ikke kom i nærheten av hunden, for hunder liker ikke å bite, og de trives ikke med situasjoner som er truende for dem, så da å utsette hunden for dette - det er ikke særlig snilt. La hunden få være på ett eget sted når broren din er til stede.

Bor dere sammen alle sammen, så ville jeg sørget for at broren min oppførte seg eller omplassert hunden slik at den slippe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg sørget for at broren min ikke kom i nærheten av hunden, for hunder liker ikke å bite, og de trives ikke med situasjoner som er truende for dem, så da å utsette hunden for dette - det er ikke særlig snilt. La hunden få være på ett eget sted når broren din er til stede.

Bor dere sammen alle sammen, så ville jeg sørget for at broren min oppførte seg eller omplassert hunden slik at den slippe slikt.

som sagt får han ikke være alene med hunden mer, og det tar nok en stund før han holder ask fast igjenn. er ellers klar over at hunden slett ikke biter med mindre den er nødt og at den ikke liker slike situasjoner :) omplasering kommer enda ikke på tale. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at broren din ikke skjønner hunder. Er hverken godt for den som blir bitt eller den som biter i dette tilfellet tror jeg. Da dette var siste utvei for hunden din, har jeg full forståelse for at den gjorde som den gjorde.

Innimellom savner jeg en grunnleggende opplæring for barn (og voksne for den saks skyld) om hunder og andre husdyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn er kusina mi og... og jeg IRRITERER meg sånn over det...

samme hvor mye man snakker til henne så går det ikke inn i den lille klumpen mellom øra...

vet ikke helt hva man skal gjøre med sånne unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom savner jeg en grunnleggende opplæring for barn (og voksne for den saks skyld) om hunder og andre husdyr.

Man kan jo som hundeeier tilby seg å holde "foredrag" for barn på skole og i barnehager. Ta kontakt med de lokale skolene og spørre om man får ta en time med barna, fortelle litt om hunder og hvordan man skal forholde se til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i barnehage som assisten hadde vi samlingsstunder som gikk på dyr. Bl.a ikke gå bort til fremmede hunder, spør alltid eier før du klapper en hund, hvis en hund knurrer så gå unna. Slike ting + mye mer. Vi fikk kjempepositive tilbakemeldinger fra foreldre på dette.

Jeg er snart ferdig utdannet førskolelærer og kommer nok til å ta med meg opplegget videre til den barnehagen jeg vil jobbe i.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i barnehage som assisten hadde vi samlingsstunder som gikk på dyr. Bl.a ikke gå bort til fremmede hunder, spør alltid eier før du klapper en hund, hvis en hund knurrer så gå unna. Slike ting + mye mer. Vi fikk kjempepositive tilbakemeldinger fra foreldre på dette.

Jeg er snart ferdig utdannet førskolelærer og kommer nok til å ta med meg opplegget videre til den barnehagen jeg vil jobbe i.

:)

KJempe flott. Viktig å lære barn at man ikke skal gå bort til fremmede hunder, at man ikke skal stirre dem i øynene osv. Det er jo supert at du vil ta med deg dette videre. :D

Lykke til med utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå at en hund som bitt bør avlives jeg da, selv om det ikke er hundens skyld - med unntak av få tilfeller. Hunder lærer jo noe av slike situasjoner, at det fungerer å bite. Ask fikk det som han ville når han bet broren din, han slapp unna mennesket som plaget han. Hva hindrer ham i å gjøre det igjen? Med hvilket som helst klengete menneske? Nå vet han jo at det funker å bite, han fikk noe igjen for det han gjorde.

Håper dere finner ut av det på en måte som gagner hunden og dere selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Charlotte her. Er jo på samme måten vi lærer hunden til å sitte, det å la den vite at den oppnår noe ved å sitte. Den oppnår en godbit og/eller ros.

Det er vel dette som er basis i læring av hunder generelt, det å la hunden vite at den oppnår noe ved å gjøre noe. Det er vel også derfor at når en hund først har foretatt et bitt på et menneske og derav vunnet en situasjon, så er det klart hunden vil gjøre det igjen. Den har jo "lært sitt" da.

Det å la en hund vite at den har overtaket gjør den til utrygg hund, noe som ligger i dens natur. Ikke vi mennesker kan noe for. Det er vel derfor vi også har hatt prinsippet om å avlive hunder som tyr til bitt på mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i barnehage som assisten hadde vi samlingsstunder som gikk på dyr. Bl.a ikke gå bort til fremmede hunder, spør alltid eier før du klapper en hund, hvis en hund knurrer så gå unna. Slike ting + mye mer. Vi fikk kjempepositive tilbakemeldinger fra foreldre på dette.  

Jeg er snart ferdig utdannet førskolelærer og kommer nok til å ta med meg opplegget videre til den barnehagen jeg vil jobbe i.  

:)

Veldig bra at dere gjør det!!! =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt enig her jeg da men...

mener man bør se helheten i det... hva som faktisk var årsaken t at hunden bet...

etter hva dere mener, skulle ikke jeg hatt toya, i og med at hu har nappa eller bitt meg uten at det gikk i mellom vel og merke ( vet ikke helt hva dere mener med bitt)

Men jeg tok vertfall bikkja med en gang, slang henne på rygg beit henne under armen, etter det har hu ikke prøvd på det samme igjen...

( det som skjedde i forkant var at hu dro sykt på vei ned fra treningshytta, og jeg nappa henne i halerotsaken, og hu snudde seg og beit eller nappa)..

så dere mener jeg skulle ha avliva hunden min for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt enig her jeg da men...

mener man bør se helheten i det... hva som faktisk var årsaken t at hunden bet...

etter hva dere mener, skulle ikke jeg hatt toya, i og med at hu har nappa eller bitt meg uten at det gikk i mellom vel og merke ( vet ikke helt hva dere mener med bitt)

Men jeg tok vertfall bikkja med en gang, slang henne på rygg beit henne under armen, etter det har hu ikke prøvd på det samme igjen...

( det som skjedde i forkant var at hu dro sykt på vei ned fra treningshytta, og jeg nappa henne i halerotsaken, og hu snudde seg og beit eller nappa)..

så dere mener jeg skulle ha avliva hunden min for det?

Du beit hunden din? På treningsområdet? Hvordan liker hun seg der nå i etterkant...? Her var det etter min oppfatning din egen feil at hunden beit, MEN hunder skal tåle å skvette og å bli tatt i uten å bite, selv en schæfer skal tåle det. Selv om det var du som trigget situasjonen så har fortsatt hunden lært noe av det. Neste gang må den gå hardere til verks, det hjalp ikke bare å nappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beit hunden din? På treningsområdet? Hvordan liker hun seg der nå i etterkant...? Her var det etter min oppfatning din egen feil at hunden beit, MEN hunder skal tåle å skvette og å bli tatt i uten å bite, selv en schæfer skal tåle det. Selv om det var du som trigget situasjonen så har fortsatt hunden lært noe av det. Neste gang må den gå hardere til verks, det hjalp ikke bare å nappe.

Ikke på trenings området, var på veien ned derfra, var snø ekkelt og glatt...

hu er vant med at jeg tar henne i hale rota når jeg ska ha hu t å slakke speeden sin. så hu hadde ingen grunn t å nappe..

kan motbevise at du tar feil akkuratt der, toya har ikke prøvd seg på det i det hele tatt etter jeg gjorde det..

og hu trives på trening, og blir helt vill når hu skjønner vi skal dit...

så...

så hu fikk ingen sånne negative tanker om trenings stedet hvis det var det du trudde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hu er vant med at jeg tar henne i hale rota når jeg ska ha hu t å slakke speeden sin. så hu hadde ingen grunn t å nappe..

Beklager at jeg hopper litt utenfor tema nå, men hvorfor tar du henne i halerota når du vil hun skal roe seg? Hvis du må gjøre dette til stadighet så er det jo tydelig at det ikke fungerer, og at det gjør hunden din frustrert. Og når det går så langt som at hun snapper etter deg (etterfulgt av at hun blir bitt selv) så er det kanskje på tide å finne på noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg hopper litt utenfor tema nå, men hvorfor tar du henne i halerota når du vil hun skal roe seg? Hvis du må gjøre dette til stadighet så er det jo tydelig at det ikke fungerer, og at det gjør hunden din frustrert. Og når det går så langt som at hun snapper etter deg (etterfulgt av at hun blir bitt selv) så er det kanskje på tide å finne på noe annet?

er ikke alltid jeg gjør det...

er variert... men hu har ikke gjort det mer sier jeg jo...

og hvis hu drar er der det stedet jeg rekker fra t først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke helt enig her jeg da men...

mener man bør se helheten i det... hva som faktisk var årsaken t at hunden bet...

etter hva dere mener, skulle ikke jeg hatt toya, i og med at hu har nappa eller bitt meg uten at det gikk i mellom vel og merke ( vet ikke helt hva dere mener med bitt)

Men jeg tok vertfall bikkja med en gang, slang henne på rygg beit henne under armen, etter det har hu ikke prøvd på det samme igjen...

( det som skjedde i forkant var at hu dro sykt på vei ned fra treningshytta, og jeg nappa henne i halerotsaken, og hu snudde seg og beit eller nappa)..

så dere mener jeg skulle ha avliva hunden min for det?

:-o Du skal være sabla glad du ikke har belger!Hadde jeg begynnt å lugge Loke i halerota uten grunn(for hunden er det uten grunn,de har ikke hjerne til å tenke :glatt-bratt-bånd-farlig hvis jeg trekker)såhadde jeg fått svar på tiltale rimelig kjapt.Og hadde jeg da begynnt å slenge han på rygg og bite han så kunne jeg enten ha levert han pent tilbake til oppdretter på flekken eller geleidet han pent til vetrinæren med en gang.

Helt ærlig:hadde jeg sett deg gjøre det der så hadde jeg reagert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt enig med deg her Annette. Hvordan skal Toya forstå sammenhengen med at det er bratt, glatt og hun trekker med et napp i halerota? Høres ut som du har en ganske stabil hund, og det er bra- min hund ville nok ikke reagert på samme måte.. Og hadde jeg lagt Puma i bakken og bitt han- veeel, da hadde jeg i "beste" fall fått en hund som alltid skulte usikkert på meg, og som jeg aldri igjen kunne fått noe kontakt med, og i "værste fall" så hadde han bitt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sånn er ikke toya, ingen andre som så det reagerte, men det er nordenstam folk da..

men oppnådde værtfall det jeg ville, bikkja gjør ikke det en gang til...

ja hu er stabil, men ikke redd for meg nei.

hu er så snill atte.

er belgere mer ustabile enn schæfere? da lærte jeg noe nytt i dag og da visst...

poenget mitt var bare at jeg viste hunden at jeg bestemte, (noe hu for øvrig er fullt klar over), fikk faktisk skryt av ei der og jeg, så hvordan man skal trene og sette seg i respekt er sikkert forskjellig fra person til person. har alltid nappa henne i halerota for å få henne t å roe farta jeg, så det var ikke noe nytt signal for bikkja...

men var bare det at noen mente at en hund som bet skulle rett t vet`n. skulle bare presisere at det ikke er tilfelle.. toya beit ikke igjennom, hadde hu aldri i verden turt heller for å si det på den måten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kenny har glefsa flere ganger. da jeg fikk kenny hadde jeg ikke peiling på hundens reaksjoner... hvis han knurra kjefta vi på ham.. DET ER FEIL! [-X en hund som knurrer sier bare ifra at han ikke liker situasjonen. etterhvert som han fant ut at knurring ikke fungerte, begynte han å glefse når han var i situasjoner der han følte seg truet. jeg sier ikke at men skal løpe fra hunden med en gang han knurrer( da har jo han hele kontrollen), men ikke kjefte slik vi fikk fortalt at vi skulle. det er det som er så irriterenda når det gjelder hunde oppdragelse! det er så mange forskjellige treningsmetoder... når man ikke har noe erfaring med å trene/oppdra en hund, hører vi på alle! ikke alltid at vi får hørt det som er riktig.

kenny har bete noen ganger. jeg vet hva jeg gjorde feil, men vet ikke hva jeg skal gjøre for å rette det opp igjen.. tenkte kanskje dere hadde noe svar..? jeg vil så gjerne begynne på lydighets trening, men jeg må til stavanger da.. det tar 1 time å komme dit! å jeg har ingen andre som vil være med! :D han er jo 6 år nå.. men han er ikke så lydig.. han er sjefen avoss to... :D

jeg holder han borte fra barn jeg ikke kjenner... han er usikker og vil beskytte seg og flokken sin.. jeg trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i barnehage som assisten hadde vi samlingsstunder som gikk på dyr. Bl.a ikke gå bort til fremmede hunder, spør alltid eier før du klapper en hund, hvis en hund knurrer så gå unna. Slike ting + mye mer. Vi fikk kjempepositive tilbakemeldinger fra foreldre på dette.  

Jeg er snart ferdig utdannet førskolelærer og kommer nok til å ta med meg opplegget videre til den barnehagen jeg vil jobbe i.  

:D

Veldig bra =D> Skulle vært sånn ï flere skoler/barnehager..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.  

er belgere mer ustabile enn schæfere? da lærte jeg noe nytt i dag og da visst...

Nei,jeg vil ikke si de er mer ustabile.Jeg vil heller si at de er mer førermyke og har et høyere forsvar.Les:de finner seg ikke i sånt:

hadde hu aldri i verden turt heller for å si det på den måten...

Hunder biter for å forsvare seg.(blandt annet)Så å si at hun ikke hadde turt blir litt feil :wink:

Forøvrig er jeg helt enig i at man må kunne skille på å bite og å bite.Og hvorfor hunden biter -uten at jeg mener at alle skal "reddes" for enhver pris..Men dette er en lang diskusjon som jeg ikke orker å ta nå.

Ellers så har jeg også nær familie som trener Nordenstam og hun er ikke for å slenge hunder på rygg og bite dem.Vi er ikke enig i alt jeg og tante ,men der er vi det faktisk.Men hver man sin hund..Bare ikke prøv den der på en belger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Noen som har hund med Cushings sykdom? Får alle pelsløse flekker? 
    • Vell valpen, selvfølgelig. Kan du fortelle meg hvilken forskning som dette baseres på? For jeg kan bla opp med ganske så mange som beviser at valper skal sove mye og hvorfor dette er så viktig for en voksende valp. Hvorfor tror du babyer sover så mye? Bare for at foreldrene skal få litt pause? Så fint at du har fått minimale med skader, hjemme her er de på null. Å ha en grind er et viktig verktøy for mange for å beskytte valpen, ikke møblene sine. Veldig uheldig om en overtrøtt og overstimulert valp får i seg noe skummelt.  Ja friske valper har mye energi og det skal de få utløp for ila en dag, men det finnes en balanse. For heftig med turer og for mye aktivitet kan ha betydelige skader på både kropp og sinn for resten av livet. Og om vi skal leke med tanken din om at en valp har masse energi den må få ut og ikke burde stenges inne, tror du ikke en valp bare ville blitt destruktiv og sytete om den ble det? Men nei, de legger seg og sover fordi de er trøtt. Ro må hos mange valper læres og det er ikke alle som er like flink til det, og om man ikke lar de sove nokk går det over i uønsket atferd. Uansett ser ikke dette ut som noe vi blir enige om, så vi kan bare la det ligge  
    • Uenig har du selvsagt all rett til å være men hvem tror du det gagner mest at hvalpen sover mye? Eier eller hund? Jeg har en sterk mistanke om at det er førstnevnte som finner det praktisk at hvalpen skal sove mesteparten av døgnet.. For klart er det både praktisk og enkelt at hvalpen ‘sover’ mesteparten av døgnet ( denne ‘sovingen’ er gjerne et resultat av at hvalpen ikke har noe annet valg, innestengt som den er i bur eller binge).   Jeg har ennå tilgode å oppleve en valp som sover mesteparten av døgnet og jeg har hverken bur, binge eller andre stengsler i bruk. Skadene på innboet er etter overs 40 års hundehold aldeles minimale. Faktisk har kattene stått for mye mer ødeleggelser og de var aldri mer enn tre. (dette var katter som var frittgående). Friske hvalper har masse energi og da bør man som god eier  la de få utfolde energien på en for hvalpen god måte.ikke bruke ulike former for tvangsroing. Det gavner ikke hunden at man ‘elsker den helt ekstremt’ om man ikke omsetter denne ‘elskingen’ i for hvalpen/hunden meningsfylt tilværelse.. 
    • Jeg blir stadig overrasket over at så mange anbefaler hvalpekurs  til ‘alle’ uten å ha peiling på hva man egentlig sender valp/eier avgårde til.. Jeg nekter å tro at flesteparten av de som ivrer så for hvalpekurs, har fullstendig oversikt over alle disse ‘instruktørene’ fra Jæren   til Alta..og hva slags metoder de utsetter valp/eier for. 
    • Hei! Har tidligere hatt irsk setter fra oppdretter i Sandnes med fokus på jaktlinjer. Elsker rasen og synes det er en fantastisk familiehund og turkamerat både hjemme og på fjellet. Nå er jeg mer interessert i en "show dog" setter som er større, mørkere og med lenger pels. Er det noen her som kjenner til oppdrettere i Norden eller England som avler mer i show dog retning fremfor jaktretning?     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...