Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassebil; transporter, hiace eller transit?


Mailin
 Share

Recommended Posts

Jepp, ligge på kne i snøen og prøve å få på kjettingene riktig :D Alltid like moro, men veldig effektivt, ja :)

:lol: :lol: Kjempemoro *ler*.

Jeg er såpass rar at jeg setter driftsikkerhet, foran komfort...men det er meg. Jeg har ikke erfaring med Hiace, men jeg har hatt en annen Toyota og var veldig fornøyd med den :)

Det gjør jeg også :). Det hjelper lite å sitte som en dronning om bilen står på verksted liksom :lol:.

Ok - Hi-ace-pushing over :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er håndverker, jobber mye på bygda (dårlige veier, svingete veier osv), og han er veldig fornøyd med HiAce'n. vel og merke med 4wd. Uten det er det en skikkelig møkkabil, rett og slett. Men komfortmessig er den ikke all verdens altså. Den bråker, og er ikke akkurat myk og smidig. Jeg har forøvrig vokst opp med HiAce uten 4wd, og det ble mange lange kalde turer stående bak på støtfangeren for å ha noen sjanse til å komme opp selv de minste bakker. I kombinasjon med sandsekker i bagasjen :P Men den var bedre komfortmessig.

Aldri hatt det problemet med vår 2 hjuls trekk. De bakkene vår bil slet i var bakker de fleste biler slet i. (Hatt som familiebil siden jeg var bitte liten, og den går som en kule enda. Minimalt med vedlikehold. Over 400 000 har den gått). Ved et par anledninger har vi brukt kjetting på fjellet.

Men den bråker ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter en i bakker og på glatta med alle hiace eller er det forskjell på gamle og nye modeller? Her kjører vi fra midten av oktober til i april/mai på vinterføre..

Red: hvor store er de inni? Hvor stor forskjell er det på lang vs kort i både hiace og transporter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Har du 4wd så kommer du fram over alt ☺. Det er vel bare de med bakhjulsdrift som er kjelker på vinterføre ?. De siste par årene har jeg kjørt m piggdekk og 4wd fordi jeg bor 4 km inni skogen med litt ymse vintervedlikehold. Aldri stått fast ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt det problemet med vår 2 hjuls trekk. De bakkene vår bil slet i var bakker de fleste biler slet i. (Hatt som familiebil siden jeg var bitte liten, og den går som en kule enda. Minimalt med vedlikehold. Over 400 000 har den gått). Ved et par anledninger har vi brukt kjetting på fjellet.

Men den bråker ja.

Så bra! Men det er ikke bare en personlig erfaring altså, de er dårlige på vinterføre fordi de er så lette bak og ift. tyngden foran. Det gir veldig dårlig grep når det i tillegg er en bil med bakhjulsdrift. Men at de er driftsikre er det ikke noe å si på!

Neida. Har du 4wd så kommer du fram over alt ☺. Det er vel bare de med bakhjulsdrift som er kjelker på vinterføre . De siste par årene har jeg kjørt m piggdekk og 4wd fordi jeg bor 4 km inni skogen med litt ymse vintervedlikehold. Aldri stått fast

Samme her. Vi bor jo skikkelig på landet, og har ELENDIGE kjøreforhold mye av vinteren - men han har aldri noen sinne hatt problemer med hiacen. Nå skal det sies at hvis han hadde valgt selv ville han hatt en ny transporter da, men de er jo dyre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med de forskjellige varebilspesialistene "rundt" Oslo? Tenker på varebilspesialisten, Oslo varebilspesialist og Østfold varebilspesialist. Send meg Gjerne PM om noen ikke vil skrive det offentlig. Jeg bor så langt øst en kommer i landet og får ikke sjekket noe selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hvis det ikke er snakk om import av hund og du krysser grensen med bil så kan en kjøre på grønt så lenge alle papirer og vaksiner er i orden. Kommer du med båt eller fly så skal du kjøre/gå på rødt.
    • Du skal i prinsippet alltid gå/kjøre på rødt inn til Norge.
    • De kjører via Sverige, og har rabies og ormebehandling. Men trenger de å kjøre på rødt ved grenseovergangen til Norge på tilbakereisen?? Finnes det også skjema en kan fylle ut når en reiser med hund mellom EU/EØS land? Finner ingenting på Mattilsynet sine sider.    Takk for hjelp
    • Og så en helt ok dag. Var forberedt på det verste, gitt erfaringer fra stedet vi var på. Fikk fineste adferden tilbudt uten krav. Innfridde samtlige forespørsler. .. lenge. Så skjedde tydligvis noe med ham jeg ikke aner årsaken til, og han begynte stresse og sluttet oppføre seg pent, uten å bli veldig vanskelig heller. La seg pent ned på matten sin for å slappe av i 30 minutter på bussholdeplassen, og begynte ikke flippe før de siste 10, da han ble ufyselig vokal mot to huskyer på andre siden av gaten, nyankomne ventende til holdeplassen og livet og universet og alt. 30 min venting akkurat der, rett oppi en travelt trafikkert vei med mye støy fra tungtransport ble å tøye strikken for mye, altså. Han holdt ut fint i 20 min før han fikk eksistensiell angst av å vente så mye lenger enn han er vant med fra før.  Ikke på sitt mest avslappede, men muttern har gått på skole og lært om former og vinkler og komposisjon og sånn derre der, så vi velger heller det bildet som føles mer behagelig å se på, enn det klønete og keitete som viser hvor flink gutt han kan være, men som ikke lar seg beskjære pent:
    • Ups and DOWNS. Helvetes ***** spoiled brætt drittunge av en byksefaen prepubertal ***** dritt har kommet dit at omgivelsene er mer interessante enn både leker og mat, og han krangler tilbake mot disiplinering. Synes ingenting om å bli avkrevd å holde kontakten og gå ved min side, og enda mindre om å bli straffet med time outs fordi han ikke hører etter. Aggressivt vokal i sure protester mot tyrannen som begrenser hans frie utfoldelse.  Han skal få for at han etter femogtredve *SITT* til slutt setter seg lydig ned og er oppmerksom i noen sekunder uten at det er nødvendig å ty til mer maktbruk, men **** for en håndfull av en forbanna dritt han kan være. Vimser og BYKSER og er MANISK på å gå FORAN meg.  Det hjelper IKKE å mosjonere ham mer. For å få ham sliten må en nemlig gå langt over hva som er anbefalt mtp kroppens utvikling, og det blir også en ond sirkel, hvor han bare krever mer og mer for å føle seg vel.  I dag er første gangen lek ikke har vært mer interessant enn omgivelsene. Godis ville han ha, men han ville ikke oppføre seg pent for å få det, så det ble også en konflikt. Forbanna mareritt av en forbanna kontak-nekt byksebikkje. Vi måtte rekke this and that, så han slapp i for stor grad unna med alt også. Fikk fremdrift på tross av den fullstendig uakseptable adferden.  Mamsen kan trenge valium for å komme seg emosjonelt uberørt gjennom dette, tror jeg. Synd fastlegen antakelig er uenig i at trening av hund er en legit reason for å skrive ut en resept -_- Vel, i morgen har vi ikke noe vi trenger å rekke, så den ***** drittbikkja skal få samme turen som i dag, uten en centimeter fremdrift på FEIL adferd. Han skal få holde KONTAKT og han skal få holde seg på siden av meg, og om den jævelungen BYKSER en gang til etter advarsel, så binder jeg ham i en stolpe og ***** går fra ham - for alltid! ..eller til den lille dritten ***** samler seg og slapper for i ******* av.  Jeg er så lei. Jeg gleder meg så intenst til han er voksen og har mer impulskontroll.  *Aaarrgh* Her legges frem klær og utstyr for en lang dag i drittvær, med kakao og boller og powerbank til mobilen. Den lille rotta skal få lære at å bykse og vimse og ikke høre etter meg når jeg ikke har noe jeg trenger komme tidsnok til - det får dørgende kjedelige konsekvenser for ham.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...