Gå til innhold
Hundesonen.no

Kassebil; transporter, hiace eller transit?


Mailin
 Share

Recommended Posts

Jepp, ligge på kne i snøen og prøve å få på kjettingene riktig :D Alltid like moro, men veldig effektivt, ja :)

:lol: :lol: Kjempemoro *ler*.

Jeg er såpass rar at jeg setter driftsikkerhet, foran komfort...men det er meg. Jeg har ikke erfaring med Hiace, men jeg har hatt en annen Toyota og var veldig fornøyd med den :)

Det gjør jeg også :). Det hjelper lite å sitte som en dronning om bilen står på verksted liksom :lol:.

Ok - Hi-ace-pushing over :aww:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer er håndverker, jobber mye på bygda (dårlige veier, svingete veier osv), og han er veldig fornøyd med HiAce'n. vel og merke med 4wd. Uten det er det en skikkelig møkkabil, rett og slett. Men komfortmessig er den ikke all verdens altså. Den bråker, og er ikke akkurat myk og smidig. Jeg har forøvrig vokst opp med HiAce uten 4wd, og det ble mange lange kalde turer stående bak på støtfangeren for å ha noen sjanse til å komme opp selv de minste bakker. I kombinasjon med sandsekker i bagasjen :P Men den var bedre komfortmessig.

Aldri hatt det problemet med vår 2 hjuls trekk. De bakkene vår bil slet i var bakker de fleste biler slet i. (Hatt som familiebil siden jeg var bitte liten, og den går som en kule enda. Minimalt med vedlikehold. Over 400 000 har den gått). Ved et par anledninger har vi brukt kjetting på fjellet.

Men den bråker ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter en i bakker og på glatta med alle hiace eller er det forskjell på gamle og nye modeller? Her kjører vi fra midten av oktober til i april/mai på vinterføre..

Red: hvor store er de inni? Hvor stor forskjell er det på lang vs kort i både hiace og transporter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida. Har du 4wd så kommer du fram over alt ☺. Det er vel bare de med bakhjulsdrift som er kjelker på vinterføre ?. De siste par årene har jeg kjørt m piggdekk og 4wd fordi jeg bor 4 km inni skogen med litt ymse vintervedlikehold. Aldri stått fast ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hatt det problemet med vår 2 hjuls trekk. De bakkene vår bil slet i var bakker de fleste biler slet i. (Hatt som familiebil siden jeg var bitte liten, og den går som en kule enda. Minimalt med vedlikehold. Over 400 000 har den gått). Ved et par anledninger har vi brukt kjetting på fjellet.

Men den bråker ja.

Så bra! Men det er ikke bare en personlig erfaring altså, de er dårlige på vinterføre fordi de er så lette bak og ift. tyngden foran. Det gir veldig dårlig grep når det i tillegg er en bil med bakhjulsdrift. Men at de er driftsikre er det ikke noe å si på!

Neida. Har du 4wd så kommer du fram over alt ☺. Det er vel bare de med bakhjulsdrift som er kjelker på vinterføre . De siste par årene har jeg kjørt m piggdekk og 4wd fordi jeg bor 4 km inni skogen med litt ymse vintervedlikehold. Aldri stått fast

Samme her. Vi bor jo skikkelig på landet, og har ELENDIGE kjøreforhold mye av vinteren - men han har aldri noen sinne hatt problemer med hiacen. Nå skal det sies at hvis han hadde valgt selv ville han hatt en ny transporter da, men de er jo dyre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen erfaring med de forskjellige varebilspesialistene "rundt" Oslo? Tenker på varebilspesialisten, Oslo varebilspesialist og Østfold varebilspesialist. Send meg Gjerne PM om noen ikke vil skrive det offentlig. Jeg bor så langt øst en kommer i landet og får ikke sjekket noe selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Life's a beach, og når det er kaldt og surt og blåser, så har vi den for oss selv, så det var ikke så ille, men det var ikke så vel heller, for Ede har ikke store radiusen (0-2m) eller masse interesse for å utforske omgivelsene selvstendig, så aktivitet begrenser seg mest til mutterns fremdriftstempo og kastearm. Det som er dårlig med det er det samme som er bra med det. Borrelås klengete er dog veldig å foretrekke over selvstendig på vift i sin egen verden. Bonus for egen helse å måtte løpe litt og være mer aktiv for å gi Ede mer av aktiviteten han trenger.  Virkelig ikke så mye å melde fra en stadig mer rutinepreget hverdag sammen. This is it nå, liksom.  Ede har begynt gå på turbusser helt selvstendig, flink opp trappen og går rett til plassen sin på midten. Trenger finne en smart måte å trene på å rygge i vinkel, for å komme inn mellom seter. Mestrer vi ikke det, så må vi stå over en buss om det er barnevogner og bagasje på den plassen der.  Å gå ned trappene på tur ut av bussen ligger lenger frem i tid. Han har gått ned bare sju trappetrinn i sitt liv så langt, og de var av normal bratthet. De tre veldig bratte trinnene på turbussen vil han fortsatt bæres ned. Nærmer seg antakelig 150 kg valpevekt nå, slik det føles i armene mine. Trenger derfor begynne lære gå de tre bratte trappetrinnene ned på egenhånd også, ellers vil han finne veien ned der på den harde måten, fordi jeg er evig optimist og vil at some point overvurdere min egen evne til å bære ham ned der. Seriøst, han begynner bli tung å bære i armene. Fordi jeg er idiot har vi KUN løftet med hodet til høyre side, hele livet, og dermed mesteparten av vekten hans på den svakeste armen min. Å snu for å bære motsatt vei er et alvorlig avvik i prosedyre som må rapporteres og meldes og klages på og ankes i flere runder før vi etter en lang godkjenningsprosess kan vurdere prøve på den måten.  Å bli bært på såkalt påssarygg (trønder, sjø) har vi begynt få litt dreisen på. Ede synes det var skummelt i starten, men har begynt like å leke ryggsekk nå. Aberet er at jeg har utnyttet jukkeangrep bakfra for å shape det inn. Usikker på om han tør gjøre det der foran et publikum på bussen. Han er jo i den alderen. Å vise affeksjon for foreldre er veldig pinlig. Mulig han heller vil reise med buss til evig tid enn å ta den flausen der for å komme seg ned trappen.  Vi får se. Det finnes antakelig en viss mengde NomNoms som i bunnen av den trappen der vil vekke den nødvendige motivasjonen til å klare komme seg ned de trappetrinnene selvstendig i en fei. 
    • Dette handler mer om uenighet. Jeg håper du sier nei til dette. Om du hadde visst at hunden skulle brukes til å produsere blandingskull hadde du ikke skrevet under. 
    • Uff, det er vanskelig med oppdrettere man ikke er enig med, dessverre. Du sier det står i kontrakten at avl skal følge NKKs retningslinjer, men hva står i kontrakten om brudd? Det hjelper jo ingenting med en kontrakt dersom ikke betingelsene ved brudd er beskrevet. Juridisk sett står oppdretter som eier, og om hun ikke vil la deg kjøpe ut hunden til full pris så er det dessverre opp til deg å heve kjøpet på grunnlag av kontraktsbrudd. Dette er veldig vanskelig når det er snakk om et levende dyr og ikke en faktisk vare. Du kan jo også eventuelt kontakte NKK for råd.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...