Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvinne fratatt 25 hunder


Fillerya

Recommended Posts

Bak veldig mange av dyretragediene, ligger det store personlige tragedier. De færreste ønsker å vanskjøtte dyrene sine, de blir uskyldig lidende fordi nettverket rundt eieren svikter fullstendig.

Det er veldig merkelig at noen kan eie så mange hunder, og ikke klare å ta seg av de på en skikkelig måte, uten at noen reagerer før det har gått så langt som det har gjort i denne saken. Dette er tross alt ikke resultatet av bare en uke med for dårlig stell.

Hvor er familie? Venner? Naboer? Og det offentlige?

Her er det svikt i ganske mange ledd etter min mening. Både venner, familie og naboer som faktisk ikke bryr seg så veldig akkurat, til det offentlige til å gripe alt for seint inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samma her hvem kan behandle sine hunder på den måten? eg hadde fått skikelig dårlig samvitighet!

Hvem sier hun ikke har dårlig samvittighet? Antakelig har hun vært totalt ute av stand til å ta fatt i noe grunnet psykisk sykdom.

Som Nirm sier, her er det mange ledd som har sviktet på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tenke meg at damen er/har vært psykisk syk. Som tidligere nevnt, er det desverre ofte sånn at "samlere" er psykisk syke...

Sier ikke at man MÅ være syk om man har 25 hunder og div. andre dyr, men i dette tilfellet er det sånn.

Har man en alvorlig depresjon, er det ikke sånn at man klarer å "ta seg sammen".

Synes synd på hundene og de andre dyra og blir trist over at folk kan ha et så dårlig nettverk at dette kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det faktisk mulig at en person alene kan ta være på 25 hunder, 2 hester og en katt selv? At det er lov for en person å ha alle disse dyrene alene? Da sier det jo på en måte at det ikke kan gå bra.. Herregud, det bør jo være en lov som sier at en ikke kan ha ansvaret for så mange dyr alene :-o

Stakkars dyrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff! :)

Må si meg enig med de som påpeker at her er det ikke bare dyrene som lider.Tror ikke jeg hadde klart å leve med meg selv etter noe sånt og du skal ikke se bort i fra at damen er oppriktig glad i dyr.At man ikke klarer å ta vare på de betyr ikke at man ikke er glad i de..Her er det mange ting som har sviktet ja...veldig mange.

Forøvrig må jeg innrømme at loke sannsynligvis ville sett ut som den hunden på bildet hvis jeg barberte han.Han spiser ikke skikkelig og legger ikke på seg slik jeg ønsker (tror han har litt anorexia for tiden..).Men han blir tatt godt vare på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mm..

Når jeg leste om dette for nesten ett år siden nå.. va en større sak om det, akkurat når det skjedde. Så skrev de at den hårløse hunden på bildet var en shæfer :D

schæfer`?????? :D :-o :-o

du tuller nå håper jeg?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker saken i fjor.

Dette er ikke annet enn en personlig tragedie for både eiere og dyr.

Det er vel overhodet ikke tvil om at eieren er VEDLIG SYK.

Burde være nok å se på bilde av den hunden, SAMT hvordan leiligheten ser ut.

Jeg skal absolutt ikke forsvare vannskjøtsel av dyr, men når hun var så syk som hun faktisk var når dette ble oppdaget, klarte hun overhodet ikke å passe på seg selv, og da langt mindre en haug med dyr.

Har man skikkelige depresjoner/psykiske lidelser, så er det ikke bare å "ta seg sammen" som noe skrev over. Da er det bare behandling som hjelper.

Synes å huske at kvinnen ble lagt rett inn på sykehus etter dette.

Hun skulle vært under behandling for lenge - lenge siden, men klart... Om hun ikke har vært i "systemt" før, er det ingen til å plukke opp slike tilfeller.

Ser at ingen har komentert det som står seinere i stykket. Nemlig at den enen hunden ble bitt ihjel etter at mattilsynet & co. var og hentet hundene...

Skulle jo tro at dyrene hadde opplvevd nok i sitt liv, om ikke slikt skulle skje dem ETTER at de "liksom er blitt reddet"...

Kanskje en vekker for oss alle dette?

Det er stor forskjell på å bry seg om og bry seg med.

Mulig at hun bor langt unna folk, men man ser jo litt den tendensen at folk har mer enn nok med seg selv, og vil ikke blandes opp i noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid tragisk når folk utvikler en psykisk lidelse og blir ute av stand til å leve et normalt liv og ta vare på seg selv.

Dette blir enda mer tragisk hvis det tilfeldigvis har seg sånn at denne personen har dyr å ta seg av. Hun gjorde nok ikke dette av ondskap eller vond vilje, men saken blir selvfølgelig mye mer tragisk på grunn av de uheldige sammenfallende omstendighetene som dessverre førte til at uskyldige dyr måtte lide for det.

Blir trist og lei meg for dyrene som har lidd og for kvinnen som må lide for det hun har gjort senere i livet når hun kanskje blir frisk igjen.

Tror jeg hadde hatt problemer med å leve med noe sånt uansett hvor syk jeg var "i gjerningsøyeblikket"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge verdens ledende ekspert på slike dyresamlere, så er deres tilstand heller beslektet med tvangslidelser enn andre ting.

http://www.tufts.edu/vet/cfa/hoarding/abthoard.htm#A1

(her er databasen om dyresamling som det anerkjente Tufts-veterinæruniversitetet har laget)

Slike folk samler hauger og spann av dyr, har et fullstendig ekstremt dyrehold, de kan vasse i halvdøde eller døde dyr og likevel hevde at "bare jeg kan passe på disse dyrene" og "bare hos meg har de det godt". Derfor vil de for enhver pris motsette seg omplassering.

http://www.metroactive.com/papers/metro/07...imals-9627.html (les mer her, er på engelsk)

Tilfeldighetene vil om de har et "godt" dyrehold eller et dårlig, altså hvor dyr vanrøktes - økonomi, bosted etc.

De er i en annen kategori enn for eksempel gårdbrukere som får en depresjon, og som blir ute av stand til å følge opp husdyrbesetningen sin - slik at dyrne sulter ihjel i bås eller binge.

Begge deler er dyremishandling. Men en depresjon kan være forbigående, og dyremishandlingen skjer som følge av en sykdom.

Mens en tvangslidelse, vel, den som lider av den må hjelpes til å innrømme problemet sitt, få behandling. Og samtidig også nektes muligheten for mer dyrehold, fordi de antagelig bare vil gjenta greia: Her er dyresamlingen og den manglende selvkontrollen hovedproblemet. De vil ifølge ekspertene også BENEKTE vanskjøtselen, slik det virker som om kvinnen gjør - og prøve å skylde på andre...

Det ENESTE som vil hjelpe, er en form for nasjonal database der alle som får både dommer og OGSÅ anmeldelser for vanskjøtsel, dyremishandling el.l. blir lagt inn - og at man følger opp med en varslingsmelding til de lokale offentlige etater (sosialkontor/dyrevernsnemnd etc) dersom de flytter til en ny kommune.

For det er det slike som henne gjør: De mister alle dyrene et sted slik det skjedde her, og drar rett videre til et nytt sted og skaffer seg like mange nye - uten at noen vet om det, fordi ingen underrettes.

Hvem som står som eier av dyrene spiller ingen rolle, etterrettelig blir det heller ikke fordi det ikke er registreringsplikt på blandingshunder. Så lenge det ikke er noe allment hundeeierregister, som alle hunder og eiere må være registrert i, så får offentlige dyrevernmyndigheter ta stilling til dyrene i HUSHOLDET/som bor i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Synes det er utrolig synd at noen mennesker behandler dyrene sine på denne måten.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=138489

Jeg er helt enig - men ikke glem at denne kvinnen var i sterk mental ubalanse, noe som betyr at hun ikke evner å tenke rasjonelt. "Gale" mennesker vet ikke selv at de er "gale" (er jo nettopp det som gjør de så "gale"). Prøver selvfølgelig ikke å rettferdiggjøre det som har skjedd - det er jo en tragedie! Prøver bare å si at denne kvinnen neppe med viten og vilje påførte de stakkars dyrene disse lidelsene. "Normale" mennesker som opptrer slik, derimot, burde sperres inne! (I den grad det er mulig å være "normal" om man gjør slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...