Gå til innhold
Hundesonen.no

Collie


Red Merle

Recommended Posts

Jeg satt å kikka litt i rase boka mi her i dag. Så kom jeg over Collien, har alltid likt rasen, med aldri så godt at jeg har vurdert kjøp av en. Men det gjør jeg faktisk nå...

Uheldig vi, sto det svært lite om denne rasen i boka mi, det sto egentlig bare at rasen er en gjenter hund, men har lite gjeter innstingt. det sto også at den korthårede varianten er mer skarp enn den laghårede. Jeg mener at detter SVÆRT lite informasjon om rasen.

Egentlig er det jo Aussie jeg brenner for hos gjeterhundene, men Aussien er en veldig krevnede rase, og jeg vet ikke om jeg hadde hatt kapasitet nok til å stimulere aktivitets behovet nok.

Så hvis Collien er slik at den ikke har det fullt så strekt gjeter innstinkt , som f.eks Border collie, kanskje den da er rasen for meg ?! :lol:

Men jeg har jo noen spørsmål også da :)

Sunnhet:

Er Collien noe man kan kalle får en sunn rase?

I og med at den er en hund med størrelse, er dte vel endel HD på dem ..?

Er det typisk med Atopi på collien? kjenner en collie som har det...

Grå stær og andre øyelidelser, opptrer dette ofte ?

Noe annent jeg bør være obs på ?

Mentalt:

I følge pappa er collier "skotsk fårehund" dumme som brød, men dette stemmer vel ikke. Hvor smarte er de egentlig?

Er de nervøse?

Blir de stresset hvis ikke du blir nok stimulert? eller blir de bare daffe?

Er colien en hund, men generellt godt gemytt?

Er den skarp mot andre hunder?

Er det sant at den korthårede varianten er mer skarp enn den laghårede?

Aktivitets behov:

Er dette en aktiv rase med mye energi?

Kan den brukes i agillity, LP og andre hunde sporter?

Krever den mye av eier?

Kommer ikke på flere spørsmål.... :wink:

Håper noen her har litt kjennskap til rasen da :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt å kikka litt i rase boka mi her i dag. Så kom jeg over Collien, har alltid likt rasen, med aldri så godt at jeg har vurdert kjøp av en. Men det gjør jeg faktisk nå...

Uheldig vi, sto det svært lite om denne rasen i boka mi, det sto egentlig bare at rasen er en gjenter hund, men har lite gjeter innstingt. det sto også at den korthårede varianten er mer skarp enn den laghårede. Jeg mener at detter SVÆRT lite informasjon om rasen.

Egentlig er det jo Aussie jeg brenner for hos gjeterhundene, men Aussien er en veldig krevnede rase, og jeg vet ikke om jeg hadde hatt kapasitet nok til å stimulere aktivitets behovet nok.

Så hvis Collien er slik at den ikke har det fullt så strekt gjeter innstinkt , som f.eks Border collie, kanskje den da er rasen for meg ?! :)

Men jeg har jo noen spørsmål også da :lol:

Sunnhet:

Er Collien noe man kan kalle får en sunn rase? Nja, spørs hva du sammenligner den med... Men den er nok ikke den sunneste i verden, heller ikke den værste.

I og med at den er en hund med størrelse, er dte vel endel HD på dem ..? Er noe HD ja

Er det typisk med Atopi på collien? kjenner en collie som har det... Nå vet ikke jeg hva det er, så kan ikke svare deg egentlig.

Grå stær og andre øyelidelser, opptrer dette ofte ? Collien skal øyenlyses som valp og en gang i året om den brukes i avl. Er en øyensykdom som er "vanlig" på Collier.

Noe annent jeg bør være obs på ? Pels, velg linjer etter hva du skal bruke hunden til. Skal du ha en utstillingshund så gå etter velpelsede hunder, skal du ha en allroundhund så kan det være greit å gå for typen med mindre pels.

Mentalt:

I følge pappa er collier "skotsk fårehund" dumme som brød, men dette stemmer vel ikke. Hvor smarte er de egentlig? Smarte nok, tro meg - dette er oppfinsomme og morsomme hunder. Min gjør alt fra å knyte opp knuter til å åpne dører. Du kan ikke trene en Collie som en BC, collien blir lei og går sin vei. Mange repitisjoner gjør at den kjeder seg. Hvertfall de individene jeg har vært borti.

Er de nervøse? Tja, endel av de samme fobiene du "ofte" finner på BC. Tenker da på lydfobi, glatte gulv osv. Men en normal collie skal ikke være nervøs.

Blir de stresset hvis ikke du blir nok stimulert? eller blir de bare daffe? Min blir stresset - regner med dette er individuelt.

Er colien en hund, men generellt godt gemytt? Collien var en tid kjent for dårlig gemytt, dette har begynt å ta seg opp igjen. Min er glad hele tiden han, kanskje litt for glad... :wink:

Er den skarp mot andre hunder? Nei, det man ofte ser på collien er at de "fryser" når de blir redde, dette gjelder somregel også om den er redd andre hunder. Sjelden man ser utagerende collier. De er "feige". men selvsagt, den er hva man gjør den til der.

Er det sant at den korthårede varianten er mer skarp enn den laghårede? Den korthårede har ikke blitt avlet sønder og sammen slik som den langhårede har. Den korthårede har mer av de opprinnelige egenskapene. Dvs mer gjeterinstinkt osv. Om den er skarpere, det tror jeg ikke.

Aktivitets behov:

Er dette en aktiv rase med mye energi? Virker som dette er veldig individuelt. Min sprudler over konstant den omtrent... Men vet om collier som trives veldig godt som kun kose og sofahunder.

Kan den brukes i agillity, LP og andre hunde sporter? Ja, men ikke regn med å bli verdensmester med den

Krever den mye av eier? Ja. De krever endel sosialisering for å ikke utvikle diverse fobier. Men hvor mye den krever generelt kommer helt an på hva du sammenligner med. Forhold til en BCså vil jeg si den nok er enkelere, forhold til en cavalier (min hvertfall) er den veldig krevende.

Kommer ikke på flere spørsmål.... :wink:

Håper noen her har litt kjennskap til rasen da :oops:

Fylte inn svara - etter det jeg vet da, er ingen raseekspert, men litt snapper man opp når man har rasen :) Jeg kan sikkert skrive side opp og side ned om mine erfaringer. Det som kan være verdt å vite er at i forhold til pelsemengde krever pelsen utrolig lite stell. Jeg børster min når jeg gidder, men han har lite pels. Andre jeg har snakke med børster gjennom pelsen en gang i uka. Unntaket er selvsagt røyteperiodene.

Ellers kan det sies at colliene ofte er sene i utviklingen, de er valp lenge. Ganske enkle sjeler stort sett (dog, han smarter ut meg med gjevne mellomrom... som herre som hund? :oops: )

Ender du opp med Collie så vær _nøye_ på linjer du kjøper fra. Folk som aventerer med "lassiehunder til salgs" ville jeg holdt meg langt unna. Det er sykdommer på collien som på alle andre raser. Sjekk HDstatus, øyenlysning og forhør deg om hjertefeil og buksyttkjertelfeil på foreldrenes linjer. Og vær obs på at Collier ikke skal ha alle typer ormekurer og medisiner.

Ellers vil jeg si at etter å ha hatt pelsen min i hus i ca 1,5 år - så har jeg stortrivdes med han både som individ og rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Takk ble klokere nå :) . Det høres litt ut som en hund for meg.

Hovedsaklig, ska den fungere som familehund og turkammerat, men jeg vil også bruke den som allround hund, agillity og LP for det meste. Har også litt lyst til å prøve med utstilling også :oops: Har ingen planer om å bli verdensmester;) vil bare trene med den for morro skyld :lol:

Jeg liker den krothårede varianten best, har nemlig hørt at den lanhårede er litt hærpa etter all ' Lassie-avlen'

Men den korthåra varianten har vel ike så strekt innstingt til å gjetre som en BC ? tror ikke jeg orker å ha en hund som fyker etter biler, barn og andre ting(akkurat nå sammenlikner jeg med BC).

Hva er den vanlige valpeprisen på en Collie, er det foskjellige priser på korthårede og langhårede ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke svare deg så mye på det med den korthåra jeg, har ingen annen erfaring enn at jeg har sett dem på stevner. Men min har litt gjeterinstinkter i behold. Så noe må du regne med. Men de korthåra er flotte hunder :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis har det kommet oppdrettere på banen i Norge som vil tilbake til en god brukshund. Gode resultater har hun også oppnådd. Men her snakker vi mer om de som er interesserte i dugelige bruks/gjeterhunder, og slik jeg forstår deg er ikke du ute etter det.

Har hun hjemmeside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er disse gulvfobiene jeg leser om?

Skjønner såpass at det har med tekstur å gjøre, men kan noen utdype?

Finnes de i alle former og varianter, og hvordan utarter deg seg?

Noen med erfaring som vil fortelle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vær forsiktig ved valg av oppdretter!det er masse sykdommer og du MÅ ha en øyenanalyse på hunden før du kjøper den. det er veldig viktig. min forrige collie ble blin i en alder av 7 år og d vil du ikke oppleve..

men foruten om d er det værdens herligste hunderase :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay- tusen takk... Liker de ikke parkett gulv? hehe, blie nok lite collie på meg da, siden vi har mye pakett gulv her i huset. men gulvet.. blir ikke det bare en vanesak ?

har bestemt meg for at hvos jeg ska ha collie, vil jeg ha en korthåret en :)

Har laminat og fliser i hele leiligheten jeg - min spinner litt i svingene noe han syns der dødskult. Han har ikke vist tegn på å være redd gulv uansett hvor vi er. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er veldig store forskjeller på Collien idag. Det er mange Collier som er gulvredde, selv har jeg aldri hatt det. Det er også mange med dårlig mentalitet. Og det meste av dette stammer fra alt den søpla Engelsmennene avler som blir importert hit. I tillegg ser de snart ut som store Sheltier (de Engelske linjene). Selv blander jeg inn Amerikanere i mitt oppdrett. Amerikanerane har mye bedre mentalitet, de er mye større enn her og har fantastiske bevegelser. Pelsen til Collien er en av de letteste langhårspelsene. De er møkk og vannavtøtende. Holder lenge med en god gjennombørsting 1 gang i uka. Korthårs Collie er "mye mer hund" Jeg har også Doberman og kortisen tror jeg man kan sammenligne med den. Masse motor i forhold til langhår. Det er noe hd på Collien, men ikke et stort problem. Alle oppdrettere jeg kjenner til øyelyser valpene sine før levering og det er sjelden det er noe alvorlige defekter. Epelepsi er det ikke så mange tilfeller av, men det er på enkelte linjer som av en eller annen grunn fortsatt går i avl. :evil: De burde vært tatt ut hele slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, hørtes interssagt ut med de amerikanske linjene du snakket om.

Hva er forskjellen på engelske og amerikanske ?

Har bestemt meg for å kjøpe fra en oppdretter som avler etter mentalitet og helse, ikke skjønnhet. Mulig jeg bestemmer meg for en langhåret, forskjellen er vel ikke så ekstremt stor. Det som er viktig, er at jeg får en hund jeg kan leve med hver dag og x- antall år fremover

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er amerikanske linjer i min. Har ikke papirer på han og gamle eier gir f. i om bikkja lever eller dør, så jeg kan aldri vite sikkert. Men han er for høy i forhold til "engelsk" standard (64+ i manken) han er også mer kvadratisk bygget enn mange andre collier. Består av 90% bein (føles hvertfall sånn) og har et ypperlig gemytt. Min er også veldig smal, om det har med feilernæring i den største delen av vekstperioden, linjer eller om han bare er slik, vet jeg ikke. Pleier å tulle med at det er mynde i han for han er helt ekstremt spretten og bare elsker å løpe. Skal jeg ha collie igjen skal jeg ha etter samme type foreldre som han er. Jeg kan ikke gå over til en dvask "sofacollie" etter å hatt han her, hadde kjeda meg ihjel :)

Men altså, collie anbefales om du orker jobben med å lete etter en oppdretter som er seriøs og har slike collier som du ønsker deg. Du må og påberegne litt ekstra tid til sosialisering når det kommer til lyder og gulv. Det er langt fra alle som reagerer, men noen gjør det - så det er greit å ta det med i beregningen. Kjøper du kortis slipper du unna mye av det jeg opplever med min; barn tar omtrent løpefart og kaster seg rundt halsen på han og foreldra står i bakgrunnen og gliser... Når vi tar tog bryr ikke foreldra seg om unga ramler oppå han, det er jo "lassie jo". #-o Heldigvis er han snill som dagen er lang og bare titter på unga når de klatrer på han, men alle collier er ikke slik.

Lykke til med valget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...