Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt usikker...

Miko

Recommended Posts

En venninne av mamma skal kjøpe seg valp.

Det er en lhasa apso gutt på 9 uker.

De skal kjøpe han uten noen papirer, altså ingen stamtavle, ikke id-chippa, å de er ikke sikre om den har fått den første vaksina.

De får heller ikke med noe annet som f.eks valpepakke..

Er da 5000 kr for den dyrt?

De er litt usikre selv, å lurte på om jeg kunne høre med andre.... :)

(sorry hvis dette er feilposta)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil ligger lhasa apso i samme prisklasse som shih tzu,8.500 kr?

Da synes jeg ikke dette er dyrt. På sett og vis blir det som og kjøpe en blanding(siden hunden ikke har papirer) for den kan jo da ikke brukes i avl,utstilling e.l..

5000 er ikke dyrt for en hund,papirer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke tar feil ligger lhasa apso i samme prisklasse som shih tzu,8.500 kr?

Da synes jeg ikke dette er dyrt. På sett og vis blir det som og kjøpe en blanding(siden hunden ikke har papirer) for den kan jo da ikke brukes i avl,utstilling e.l..

5000 er ikke dyrt for en hund,papirer eller ikke.

Oki :)

Har sett på noen annonser på nette å de ligger på 9.500 kr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm.. synes det høres litt suspekt ut jeg. Hvorfor er den ikke vaksinert? Hvorfor er det ikke papirer på den? Hva slags helse har foreldredyrene og linjene bak?

Å kjøpe en hund som eventuelt får helseproblemer pga dårlig avl, er å kjøpe seg til hjertesorg i mine øyne! (Hadde en gang en deilig blandingshund med masse sykdommer.. jeg hadde ikke sjekket det med foreldrene og fikk angre bittert på det.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm.. synes det høres litt suspekt ut jeg. Hvorfor er den ikke vaksinert? Hvorfor er det ikke papirer på den? Hva slags helse har foreldredyrene og linjene bak?

Å kjøpe en hund som eventuelt får helseproblemer pga dårlig avl, er å kjøpe seg til hjertesorg i mine øyne! (Hadde en gang en deilig blandingshund med masse sykdommer.. jeg hadde ikke sjekket det med foreldrene og fikk angre bittert på det.)

De kan få papirer, men da skal de ha 9000 kr.

Men de skal ikke på utstilling eller noe sånt så de behøvde ikke det.

Jeg har sagt at de burde få skjekket helsen til hundene bakover...

For de har ikke hadde ikke tenkt noe særlig på det.

Jeg leste på en sie at lhasa apso er utsatt for PRA.

Hmm, vet ikke helt hva jeg synes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan få papirer, men da skal de ha 9000 kr.

Men de skal ikke på utstilling eller noe sånt så de behøvde ikke det.

Jeg har sagt at de burde få skjekket helsen til hundene bakover...

For de har ikke hadde ikke tenkt noe særlig på det.

Jeg leste på en sie at lhasa apso er utsatt for PRA.

Hmm, vet ikke helt hva jeg synes...

Vel, denne oppdretteren her er i hvert fall ikke seriøs!!! Hadde ikke kjøpt valp av denne oppdretteren her, for det h*n gjør er faktisk ikke tillatt i fra Norsk Kennel Klub's side. Her skal ALLE valper som er levedyktige etter 3 eller 5? uker registreres. Når oppdretteren velger å selge en valp som ikke er blitt helseundersøkt og vaksinert, så hadde jeg holdt meg langt unna denne oppdretteren. Dette har ingenting med at kjøpere skal være med på utstilling eller ei, man vet ikke om at denne valpen her er frisk eller ei?

At oppdretter selger denne valpen her "under bordet" tyder på at ikke alt står bra til! Og for all del, be dem ikke betal 5000 kroner for en valp som kanskje er en blanding eller som er syk.... [-X

Jeg hadde holdt meg langt unna denne oppdretteren her og heller undersøkt andre steder. Det finnes andre alternativer om man ikke har anledning til å kjøpe en hund til full pris. Hva med halvfôr? Da kjøper man hunden for halv pris mot at oppdretter får ha et kull på henne.. Ellers er man tålmodig, så finner man hunder som skal omplasseres til en billig penge pga. pelsfeil (farge, struktur), hengeører (for hunder som har ståører) og bittfeil eller andre "småfeil" som ikke går utover hunden. Man har mange, mange flere muligheter enn å gå til et skritt å kjøpe valp av en oppdretter som selger valper under bordet!! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...