Gå til innhold
Hundesonen.no

Utgangsstilling

charlotte

Recommended Posts

På lydighetsprøve; skal hunden gå rundt fører og sette seg på venstre side, eller kan den sette seg direkte inntil på venstre side? Hva er reglene for dette? Finnes det regler for det?

Lisa setter seg direkte på venstre uten og gå rundt, synes det er raskere og mer effektivt i jakttrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge er lov... :D Finner ikke noe regler på det eller noe sånt' date=' men har sett begge deler bli brukt i lydighetskonkuranser, og man får ikke noe poeng trekk for det..[/quote']

Da ser jeg egentlig ikke noen grunn til å gjøre noe mer ut av det. Det mest praktiske er jo at hun setter seg rett inn istedet for å gå rundt. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg ser mange som foretrekker den varianten. Hvis man har en rask hund som kan rette seg rett er det den mest raske varianten :D selv foretrekker jeg å bruke den med å gå rundt fordi jeg har en veldig tradisjonell trener, og jeg har selv blitt veldig tradisjonell der. Bruk det du og Lisa liker best :D Ingen av variantene er bedre eller dårlige. :D

Lykke til med Lydigheten forresten! Blir spennende å se dere kanskje i lydighets ringen en gang i fremtiden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Vicky' date=' det er nok en stund til Lisa lager konkurranse i LP ringen :D[/quote']

er ikke så sikker på det :D kan hende det går fortere enn du tror. Dere har et godt sammarbeid har jeg inntrykk av, og da går de fleste lydighetsøvelsene som smurt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel helst på mine skuldre, jeg må få ræva mi inn i en klubb og trene organisert. Men jeg veit ikke hvor lenge jeg blir boende her i Oslo, så jeg nøler litt med å bli aktiv i en klubb her for så å forlate den igjen. Takk for tiltroen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir hjem til Andebu (indre Vestfold) i så fall, hvor det er hveteåkere så langt du kan se. Og små trolske badevann som enhver får gåsehund av. For ikke å snakke om bekker, diker, daler og eng. Har litt hjemlengsel ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lydighetsprøve; skal hunden gå rundt fører og sette seg på venstre side, eller kan den sette seg direkte inntil på venstre side? Hva er reglene for dette? Finnes det regler for det?

Lisa setter seg direkte på venstre uten og gå rundt, synes det er raskere og mer effektivt i jakttrening.

Som Astrid alt har sagt, det finnes ingen regler for slikt. Det som teller er om hunden sitter rett og ikke klenger.

Det er enda en, sitte i front og så inn i utgangstilling.

Grunnen til at mange nå velger innsitt direkte på venstre side, er fordi du mister kontakt med hunden bak og at du ofte mister litt hurtighet fordi hunden tar en for stor bue, de fleste dommere liker tett kontakt, men ikke klenging. Der bak kan den finne på mye rart, stikke av til dommerteltet er en slager, eller ta seg en seiersrunde med apporten. Klart dette kan du trene på, men i en konkuranse hvor nervene er høyrer enn normalt kan hunden gjøre slikt fordi stresset ligger litt høyt, og da er det lett å finne på tullball. Dette gjelder såvist ikke alle, jeg snakker noen hunder. Derfor liker jeg å ha dem rett inntil på venstre side, da har jeg en sjangs til å komme med en dobbelkomando om jeg ser at tullball er på vei. Heller tape 2p. enn å få en smultring.

Er du skikkelig heldig så kan hunden lære seg settingen: dommertelt, ringtau, skriver og dommer, ai, det betyr morro for de utenfor klapper og/eller ler.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...