Gå til innhold
Hundesonen.no

Dominering,løfting og bading!


Martesofie
 Share

Recommended Posts

Hei:)
Jeg har en liten dvergpinscher/JRT mix på 4 mnd.Han har møtt noen hunder nå, og han leker og er snill mot alle, men jeg har tre spm :)

Han skal hele tiden legge seg oppå ryggen til dem han møter, nesten humpe dem, dette har noe med dominans? Hva skal jeg gjøre når det skjer? Jeg har pleid å dra han vekk, men hva ellers kan jeg gjøre?

De leker og alt, også legger han seg oppå den andre hunden. :icon_confused:

spm to:

Han glefser/lager sinna lyder når vi skal ta han opp, og vil gjerne ikke bli tatt opp. Når det har vært nødvendig må vi narre med godteri etc, han liker heller ikke hvis jeg holder han og gir han til f.eks en annen person?.. Han har ikke opplevd noe traumatisk med løfting, som vi vet om, vi vet ikke så mye om før vi fikk han (9,5 uker).

spm tre:

Her om dagen var det veldiiig varmt og jeg tok ut en liten balje han kunne bade i, for han måtte uansett ha badet for han hadde gravd i blomsterbeddet og så ikke akkuratt skinnende ren ut :P Jeg satte han oppi med litt vann, han ville hoppe opp og lot bare to bein stå der, og så så ulykkelig ut :icon_redface: Jeg tok litt vann på magen hans,brystet,halsen og potene for å avkjøle og vaske.. Han likte ikke dette, skal jeg fortsette med vaskinga og badinga? selvom han ikke liker det? :icon_confused:

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm 1: Nei det er antagelig stress. Ta en timeout når han begynner og vent til han er rolig. Og kanskje forsøk å gjør litt andre aktiviteter med andre hunder, feks gå en liten runde i bånd eller bare ligge på plena sammen uten å leke, slik at han lærer seg også å være rolig og ikke bare stresse. Edit: om dere har mye "leketreff" hvor dere står i ro, forsøk heller å gå litt rundt slik at hundene må bevege seg litt mer og må følge med litt på dere også, ikke bare være oppslukt i den andre hunden.

Spm 2: Vet ikke om jeg skjønner spm? Ikke alle hunder liker å bli løftet, og hvorfor skulle de like det? Det er jo ikke naturlig. La vær å løft han når du ikke må, la vær å gi han til andre når du løfter han (la han heller gå bort selv) og når du må løfte han av en eller annen grunn så ber du han kutte ut om han begynner å tulle også kan du rose/gi godbit om han er flink.

Spm 3: Bad han viss det er nødvendig, viss det ikke er nødvendig og han ikke synes det er gøy så er det vel bedre å la det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spm 1: Nei det er antagelig stress. Ta en timeout når han begynner og vent til han er rolig. Og kanskje forsøk å gjør litt andre aktiviteter med andre hunder, feks gå en liten runde i bånd eller bare ligge på plena sammen uten å leke, slik at han lærer seg også å være rolig og ikke bare stresse.

Spm 2: Vet ikke om jeg skjønner spm? Ikke alle hunder liker å bli løftet, og hvorfor skulle de like det? Det er jo ikke naturlig. La vær å løft han når du ikke må, la vær å gi han til andre når du løfter han (la han heller gå bort selv) og når du må løfte han av en eller annen grunn så ber du han kutte ut om han begynner å tulle også kan du rose/gi godbit om han er flink.

Spm 3: Bad han viss det er nødvendig, viss det ikke er nødvendig og han ikke synes det er gøy så er det vel bedre å la det være.

Vi har pleid å ta en timeout :) Å gitt begge hundene kommando om å ligge, de gir seg da en stund men min vil det igjen..

Grunnen til løfting er f.eks at han her ikke klarer å gå opp den største trappa hjemme.. og ikke ned den heller. og da må han selfølgelig bæres. Vi har også pleid å bære han ned trappa som går ut, og trappa som går inn.Han klarer heller ikke alltid hoppe opp i soffan når han vil, etc. Så han trenger løftingen en liten stund til, derfor vi vil at det skal bli en bra ting og ikke en dum ting.

Han elsker å leke i jord, og han blir veldig raskt møkkete.. så han må jo vaskes. Han liker jo vann med mindre han må bades :P Lurte bare på hvordan tilvenning jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder ser ut som om det er dommedag hver gang jeg ber dem om å inn i dusjen. Men altså, det er fort gjort, og så har jeg to rene og pene hunder etterpå. Jeg bare hiver dem i dusjen og vasker i vei, og så får de selvsagt ros når de er flinke og står stille. Har aldri gjort noe stort nummer ut av det, det er jo bare en av de tingene de må finne seg i. Er ikke alle barn som liker å bade heller, men må man så må man. :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder ser ut som om det er dommedag hver gang jeg ber dem om å inn i dusjen. Men altså, det er fort gjort, og så har jeg to rene og pene hunder etterpå. Jeg bare hiver dem i dusjen og vasker i vei, og så får de selvsagt ros når de er flinke og står stille. Har aldri gjort noe stort nummer ut av det, det er jo bare en av de tingene de må finne seg i. Er ikke alle barn som liker å bade heller, men må man så må man. :aww:

photo131_zps94d251bf.jpg

Hehe ja :D heldig enig. Han ser omtrent sånn ut i ansiktet som vår når han bader, veldig misfornøyd ut :P Men veldig vakker hund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæring, belønn å gjør det positivt, og unngå bæring der dere ikke må.

Bading, jeg har bare gjennomført det, ingen av mine hunder har likt å bli dusjet, selv om de er glade i å bade utendørs, men de har heller ikke hatt noe problem med det, de står i ro, stresser ikke, bare ser litt missfornøyd ut også er det ferdig. Du kan jo selvsagt armere deg med godbiter eller noe, personlig ville jeg bare gjort det og blitt ferdig med det.

Lek, finn på andre ting en stund om hunden bli for stresset av å leke. Gjør aktiviteter hvor han kan se og være sammen med andre hunder, men uten lek og herjing. De må lære seg det også. Så får du bare se an, frislipp er ikke for alle, noen er feks mer lettstresset enn andre, men jo mer ro dere får lært inn nå jo større sjanse for at han blir bedre. Jo mer han får stresse nå, jo større sjanse for at stress og forventninger fester seg og blir med i bagasjen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bæring, belønn å gjør det positivt, og unngå bæring der dere ikke må.

Bading, jeg har bare gjennomført det, ingen av mine hunder har likt å bli dusjet, selv om de er glade i å bade utendørs, men de har heller ikke hatt noe problem med det, de står i ro, stresser ikke, bare ser litt missfornøyd ut også er det ferdig. Du kan jo selvsagt armere deg med godbiter eller noe, personlig ville jeg bare gjort det og blitt ferdig med det.

Lek, finn på andre ting en stund om hunden bli for stresset av å leke. Gjør aktiviteter hvor han kan se og være sammen med andre hunder, men uten lek og herjing. De må lære seg det også. Så får du bare se an, frislipp er ikke for alle, noen er feks mer lettstresset enn andre, men jo mer ro dere får lært inn nå jo større sjanse for at han blir bedre. Jo mer han får stresse nå, jo større sjanse for at stress og forventninger fester seg og blir med i bagasjen.

Da skal vi prøve dette fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. er nok stress som nevnt, slet med det vi også, timeout er gull!

2. Om han må løftes ville jeg enten ignorert eller bedt ham kutte ut. Belønn når det går bra. :)

3. Min hund har samme reaksjon i dusjen/badekaret, på bordet hos veteinæren, når han ser kloklipperen, under sårsjekk/rens, generelt under sjekk hvor han troooooor at noe unbehagelig kanskje kan skje. Omtrent akkurat slik som på bildet over her. Halen henger og så dytter han hodet inn i magen min/under armen og står å "henger" og står på stive bein, å sitte er helt uaktuelt. (Etter han har funnet ut at det ikke hjelper å springe vekk) :P Må man så må man, og så blir han superhappy, men dempende i kroppspråket etterpå. Og springe raptuss etter dusj må til. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. er nok stress som nevnt, slet med det vi også, timeout er gull!

2. Om han må løftes ville jeg enten ignorert eller bedt ham kutte ut. Belønn når det går bra. :)

3. Min hund har samme reaksjon i dusjen/badekaret, på bordet hos veteinæren, når han ser kloklipperen, under sårsjekk/rens, generelt under sjekk hvor han troooooor at noe unbehagelig kanskje kan skje. Omtrent akkurat slik som på bildet over her. Halen henger og så dytter han hodet inn i magen min/under armen og står å "henger" og står på stive bein, å sitte er helt uaktuelt. (Etter han har funnet ut at det ikke hjelper å springe vekk) :P Må man så må man, og så blir han superhappy, men dempende i kroppspråket etterpå. Og springe raptuss etter dusj må til. :P

1. Ok :D Da skal vi prøve med timeout, vi gjorde dette forrige gang, og hunden der er også valp. Den andre la seg pent og han her gira han opp. Men etter mange ganger å be begge så la han seg ned også og vi gikk noen runder i hagen dems uten lek, gikk finere etterpå synes jeg :D

2.Ok det skal jeg :) Han må løftes litt til iallefall, å være fra bakken til rygg er ikke så lett tror jeg :P På ett høøyt trappetrinn ;)

3.Haha ok da bare gjør vi det :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bading, så har ikke mine valper på åtte uker alltid syntes at det er noen höjdare på jord - men i dag synes de det er veldig allright. Særlig å få massert shampooen inn i pelsen, det er skikkelig deilig!

Valper protesterer, men jeg har bare holdt på rolig og trygt. Hvis balja er glatt, kan det være nok til at det blir ekkelt og utrygt. Jeg bruker sklisikkert underlag fra IKEA når jeg bader de i badekaret mitt på vinteren (har eget hundekar på sommeren). De tåler vann, du trenger ikke være forsiktig, men pass på at temperaturen er passe, og du behøver jo ikke kjøre med jetstrålen heller ;) Men ikke trøst ham, bare gjør det du skal - det går fortere, og forsterker ikke valpers overdrevne meninger om hva som er kult og ugreit i livet.

Jeg bader mine valper relativt ofte, for at de skal venne seg til det - det er lettere å ta "kampen" når de er fire måneder og tyve kilo, enn når de har blitt 14 måneder og 40 kilo. Det er altså ikke bare for utstilling at jeg bader valpene, men for at det er en naturlig del av hundeholdet som jeg vil at de skal erfare mens de er valper, på samme måte som det å gå i bånd, klippe klør, skrape tenner og ta godbit pent fra hånda.

Når jeg har valpekull, har de som regel badet et par ganger før de leveres, både av praktiske årsaker, og for læringens skyld.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Tja, min liker ikke å bli løftet, så jeg lar han gå mest mulig selv der det er mulig, og bærer han bare når det er nødvendig på grunn av korte bein. Når jeg da løfter han opp, passer jeg på å ikke reise meg for raskt, og å holde godt rundt han, hvis ikke så blir han mer stressa, begynner å sprelle og spriker med beina i alle retninger.

Om han knurrer fordi noe ikke passer han, ignorerer jeg det med mindre han glefser etter meg. Om han bare knurrer, gjør jeg det jeg skal uten å lage noe nummer ut av det. Om han glefser så pleier jeg å fortelle han hva jeg synes om det ved å se han rett inn i øynene og si t-y-d-e-l-i-g i fra (Ikke ved å skrike til han, men å si et høyt og bestemt nei!), eventuelt ved å samtidig holde han lett under haka så han skjønner at det er han jeg snakker til. Det pleier å fungere ganske bra.

Han synes det er akseptabelt at jeg løfter han, men andre folk som absolutt skal svinge han opp på armen og løfte han i været misliker han veldig, så det er best å unngå. Selv om de er små, trenger man ikke løfte på dem mer enn nødvendig:)

Når det gjelder bading er det høyt på lista over det aller verste hunden min vet, men jeg har bare satt han i dusjen, gjort meg ferdig, og han har etterhvert blitt vant til det. Han ser veeeldig misfornøyd ut, men han står nesten helt stille.

Å svømme kommer han aldri til å synes noe om, han blir redd, så jeg tvangsbader han kun når det er kvelende hett og vi er ute.

Da løfter jeg han uti, holder han under haka og under magen, lar han svømme bare litt så han får kjølt seg ned, og opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående bading, så har ikke mine valper på åtte uker alltid syntes at det er noen höjdare på jord - men i dag synes de det er veldig allright. Særlig å få massert shampooen inn i pelsen, det er skikkelig deilig!

Valper protesterer, men jeg har bare holdt på rolig og trygt. Hvis balja er glatt, kan det være nok til at det blir ekkelt og utrygt. Jeg bruker sklisikkert underlag fra IKEA når jeg bader de i badekaret mitt på vinteren (har eget hundekar på sommeren). De tåler vann, du trenger ikke være forsiktig, men pass på at temperaturen er passe, og du behøver jo ikke kjøre med jetstrålen heller ;) Men ikke trøst ham, bare gjør det du skal - det går fortere, og forsterker ikke valpers overdrevne meninger om hva som er kult og ugreit i livet.

Jeg bader mine valper relativt ofte, for at de skal venne seg til det - det er lettere å ta "kampen" når de er fire måneder og tyve kilo, enn når de har blitt 14 måneder og 40 kilo. Det er altså ikke bare for utstilling at jeg bader valpene, men for at det er en naturlig del av hundeholdet som jeg vil at de skal erfare mens de er valper, på samme måte som det å gå i bånd, klippe klør, skrape tenner og ta godbit pent fra hånda.

Når jeg har valpekull, har de som regel badet et par ganger før de leveres, både av praktiske årsaker, og for læringens skyld.

Da skal vi prøve det :) Han vi har her var nemlig ute omtrent hele tiden når vi fikk han, ute i sterkt regn,torden etc. Og vi tenker da han kanskje har noen dårlige erfaringer med vann :/

Tja, min liker ikke å bli løftet, så jeg lar han gå mest mulig selv der det er mulig, og bærer han bare når det er nødvendig på grunn av korte bein. Når jeg da løfter han opp, passer jeg på å ikke reise meg for raskt, og å holde godt rundt han, hvis ikke så blir han mer stressa, begynner å sprelle og spriker med beina i alle retninger.

Om han knurrer fordi noe ikke passer han, ignorerer jeg det med mindre han glefser etter meg. Om han bare knurrer, gjør jeg det jeg skal uten å lage noe nummer ut av det. Om han glefser så pleier jeg å fortelle han hva jeg synes om det ved å se han rett inn i øynene og si t-y-d-e-l-i-g i fra (Ikke ved å skrike til han, men å si et høyt og bestemt nei!), eventuelt ved å samtidig holde han lett under haka så han skjønner at det er han jeg snakker til. Det pleier å fungere ganske bra.

Han synes det er akseptabelt at jeg løfter han, men andre folk som absolutt skal svinge han opp på armen og løfte han i været misliker han veldig, så det er best å unngå. Selv om de er små, trenger man ikke løfte på dem mer enn nødvendig:)

Når det gjelder bading er det høyt på lista over det aller verste hunden min vet, men jeg har bare satt han i dusjen, gjort meg ferdig, og han har etterhvert blitt vant til det. Han ser veeeldig misfornøyd ut, men han står nesten helt stille.

Å svømme kommer han aldri til å synes noe om, han blir redd, så jeg tvangsbader han kun når det er kvelende hett og vi er ute.

Da løfter jeg han uti, holder han under haka og under magen, lar han svømme bare litt så han får kjølt seg ned, og opp igjen.

Ok takk for tips:)Skal prøve det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang bading og slikt så har jeg selv gjort dette og jeg har sagt det til valpekjøperne: bading, kloklipp, kamming, rake litt ull en gang i uka fra henting til valpen er helt trygg og lar seg enkelt håndtere. Mye vanskeligere å begynne innlæringen på en på 4 måneder enn en på 8 uker. Og da skylles de bare i vann, ikke vaskes med sjampo, fønes lett (ikke tørr, bare for tilvenning), lett kamming og dra litt med kniven - 10-15 minutter i uka på den måten er vel investerte minutter. Det kan du også begynne med nå, for det blir ikke lettere når han blir 6-7-8 måneder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Tenk på hvordan du løfter han. MANGE småhunder HATET å bli løftet fordi eier grabber de forfra og løfter de i armhulene eller etter frembena som man ville løfta et barn.

De aller fleste hunder synes det er ubehagelig. Når de i tillegg svinges ooo i stor fart så blir det jo både skummelt og ubehagelig.

Løft fra siden. Ta armen over ryggen og plasser håndflaten på brystkassens underside slik at fingrene dine stikker på fremsiden av forbeina.

Løft sakte.

Da får hunden støtte alle veier og føler seg tryggere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...