Gå til innhold
Hundesonen.no

Film

Nirm

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle få lagt ut noe filmklipp på hjemmesida mi. Men sliter "litt". Etter å ha sloss med DVD spilleren en stund, fant den ut at den kunne brenne ned ting fra kameraet, med god kvalitet, likevel.

Så jeg har kommet dit. Jeg kan se det jeg har brent ned på DVD på datamaskinen, men jeg får ikke lagra det til maskina. Jeg kan kopiere det over, men får da ikke åpna det. Jeg må vel ha det over i et annet format?

Men hva og hvordan?

(Jeg har ikke slik firewire kort til dataen min, så jeg får ikke overført på den måten. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digresjon:

Det heter Video og Videoklipp, ikke Film og Filmklipp.

Tilbake til emne:

Litt usikker på hva du mener i innlegget ditt. Du får brent DVD direkte fra kamera, men får ikke video fra kamera til PC, er det slik? ... eller har du allerede video på DVD som du ønsker inn på PCen?

Løsningen ved å få video fra kamera til PC:

Her må du har et firewire-kort, eller innebygd firewire i hovedkort. Firewire IEEE1394 er eneste måten å overføre ubehandlet video på fra et digital videokamera til PC. Så da må du nok få deg et firewirekort. Ikke dyrt, og enkelt å installere. Dette kommer du langt med:

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4259

Løsningen ved å få video fra DVD til PC:

Her må inneholdet på DVD såkalt "rippes". Det å kopiere filer og innhold direkte fra en video-DVD til PC vil ikke fungere. Da må du ha programvare som "ripper" video i fra DVD og lager en MPEG-komprimert video på PCen din. En video du da kan importere i et videoprogram og behandle videre.

Det finnes utallige "DVD-ripper" programmer ute i verden og jeg har intet svar på hvem som er best. Mange bruker "DVD TOX" vet jeg som du også kan laste ned gratis og prøve. Ta i så fall en titt her:

http://www.dvdtox.com/download.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker :-)

Litt rotete forklart, men var at jeg hadde den på en DVD plate og ville ha den over på PCen.

Tenkt å få meg slikt firewirekort, men må ha noen til å sette det inn for meg. Jeg aner ikke hvordan slikt gjøres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkt å få meg slikt firewirekort' date=' men må ha noen til å sette det inn for meg. Jeg aner ikke hvordan slikt gjøres...[/quote']

Kjøp hos en leverandør som setter det inn for deg. Kjøper du ved linken jeg oppga i posten over så får du dette fritt satt inn ved oppmøte. Da må du evt. ta deg turen til Oslo (Kontaktinformasjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har ikke slik firewire kort til dataen min, så jeg får ikke overført på den måten. )

Kommer an på hvilket kamera såklart, men man må nødvendigvis ikke ha FireWire for å overføre fra kamera til pc..

USB2.0 eller High Speed USB kan også overføre video, da i dårligere kvalitet en FireWire, men det er en mulighet, om du har USB kabel til kameraet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen gratisprogrammer på nettet som er bra å redigere video i? Skal bare forkorte den litt, og legge til tekst, så trenger ikke så avansert noe...

Windows Movie Maker eksisterer ikke på min maskin av en eller annen grunn...

Edit:

Jeg har et program som heter DVD decrypter på maskina mi. Var masse rart på den da jeg fikk den. Hva gjør dette programmet egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...