Gå til innhold
Hundesonen.no

bjeffing om natten

Raksha

Recommended Posts

Begynner å bli rimelig lei av å bli vekket om natten her nå. Det har seg slik at vi har flyttet fra langt utigokk til noe mindre utigokk. Det er fremdeles lite lyder vi hører her annet enn tog og sånt. Men likevel er det noen fryktelig skumle lyder som kommer omtrent hver natt/morgen - sånn engang mellom 04. og 09. Jeg hører dem ikke, Rikke hører dem ikke, men min lille (store) stressball hører da dette og da måååååååååå man bjeffe litt. Så nå er da spørsmålet hvordan skal jeg klare å få han til å slutte med dette... Kan jo legge til at det ikke er hysterisk galbjeffing, er ett bjeff om gangen, men han kan gjerne holder på å si "voff!" og "boff" i varierende styrke i en time om jeg ikke gjør noe - minst.

Jeg har prøvd å ignorere - men som det fleste vet så er ofte bjeffing selvforsterkende. Så det funker dårlig.

Annet er å kjefte - det har jeg prøvd :oops: Men da ble han bare hysterisk.

Det som "funker" er å komandere han opp i senga til meg, holde rundt ham og stryke på brystet og hodet og si "hyyyyysj" (forvokst baby? yes!) minuset med det er jo at jeg våkner av det...

Har også prøvd med gobiter - men man kan utmerket spise gobiter og bjeffe samtidig - nada problemo. Samt at da er det ei anna ei og som våkner og da blir det kaos.

Et annet alternativ er å la han ha soveplassen sin slik at han ikke hører ting ute, men da har jeg et problem. For jeg har kun to dører i leiligheten - badedør og ytterdør. På badet har jeg varmekabler på. Jeg kan sperre han ute i gangen med entrappegrind, men syns det er litt dårlig gjort å la han ligge på fliser på 2kvm når han er vant med å ha leiligheten til rådighet. Ikke at den er så stor, men likevel. Samt at det er ikke plass til senga hans i gangen. Der vi bodde før hadde han kjøkkenet om natta.

Så, noen som har noen tips?

Kan jo legge til at det er lite bjeffing på han ellers - veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg har så gode tips akkurat. Skulle bare mere si at jeg er litt i samme situasjon. Nadia vil nemlig bjeffe på alle som kommer hjem i løpet av natta. Jeg bor i blokk, så de kommer jo ikke inn til oss, men går forbi i trappa. Dette er spesiellt frustrerende i helgene da det naturlig nok er flere nattevandrere ute.

Min policy er blitt at jeg prøver å rose henne om jeg hører at det kommer folk og hun ikke bjeffer, men som regel sover jeg litt tyngre enn henne så jeg våkner av bjeffinga, og ikke folk som går i trappa. Jeg håper og tror at det skal gå seg til litt etterhvert. Noen lyder (som feks den eldre damen med stokk som gjerne kan vandre rundt mitt på natten med dunk dunk og dunk) er ikke lenger interessant å bjeffe på. Så kanskje det bare er snakk om tilvenning. Ikke vet jeg :? Håper du får noen gode tips som jeg kan adoptere :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanjse hunden din trenger litt tid til å bli vant til stedet og at den roer seg etterhvert!!!

hvor føler hunden seg trygg om dagen?`la han sove der?

Bodd her i 2 mnd nå da... Om dagen er han i nærheten av meg... han vil ikke sove i senga om natten, det blir for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en av samme typen her hjemme. :wink: Han har det også med å "passe på" når det er lyder rett utenfor huset, og det skal de jo forsåvidt gjøre. Vi har en veldig enkel løsning på det; straks han registrerer at vi har fått med oss "det skumle", ser det ut til at han overlater ansvaret til oss, og går og legger seg igjen. Vi sier noe sånt som "Jada, jeg hører det, alt i orden."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...