Gå til innhold
Hundesonen.no

Halting bakbein - uten grunn?


Recommended Posts

Jaily har hatt problemer med bakbeina i dag. På morgenturen halter hun/knakk sammen i venstre bakbein og gikk generelt vinglete og ustøtt med bakparten. Utover dagen forandret det seg noe ved at også venstre ble ustø/haltende. I rolig tempo ser man der nesten ikke, i trav er det tydelig, i hurtigere tempo har hun ikke ren gallopp, men jumper med bakbeina. (Prøvde å filme, men det funka ikke veldig bra.)

Ingen unormal aktivitet de siste dagene som skulle tilsi overbelastning, strekk eller lignende.

Fordi jeg er hønemor dro vi til veterinæren i kveld. Hun var helt enig i at ganglaget var rart. Noe rekasjon på bøying av venstre haseledd, ellers ikke store reaksjoner. Jaily hadde også feber. Allment er hun slapp og mest interessert i å sove, men blir gjerne med en tur på utsiden for å gjøre fra seg og er da mer livat igjen. Spiser og drikker normalt.

Blodprøver ble tatt for å se om det kunne være borrelia eller andre infeksjonssykdommer, men testene var negative og verider for lever, nyrer osv var helt supre.

Er det noen som har vært borti noe lignende? Det er tydelig at hun har vondt/ubehag. :(

For ordensskyld: vi skal tilbake til veterinær i morgen tidlig for røntgen og andre undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett hunder komme seg helt etter prolaps. Så virker som det varierer endel etter hvor prolapsen sitter og om det blir skader utover selve prolapsen.

Feber kan være kroppens reaksjon på at noe er galt. Eller selvsagt at det er noe helt annet. Håper dere får
noen svar i dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er snuppa hjemme igjen etter noen timer hos veterinær med røntging, ultralyd (for å utelukke livmorbetennelse siden hun har feber), flere blodprøver, tøying og bøying. Hun har ikke prolaps, brister, brudd, forkalkninger eller andre skjelettlidelser, ei heller noe muskulært eller lignende. Hun har fått den foreløpige diagnosen immunmediert artritt (leddbetennelse i flere ledd pga immunforsvar som sloss med seg selv). Blodprøver er sendt til Tyskland for å utelukke at det er noe annet grums og de får vi svar på til uka. I mellomtida skal vi ta det med ro og hun er satt på antibiotika og kortison. Er ikke veldig glad for det, men det er bare midlertidig så får vel gå med på det om det kan hjelpe. Per nå har hun stortsett vondt i alle ledd virker det som.

Noen som har vært borti immunmediert artritt? Så vidt jeg kan se er det gode prognoser så lenge det er det det er...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva immunmediert artritt er, men glad over å høre at det ikke var prolaps.

Kortison, er det anti-inflammatorisk og smertestillende samtidig? Vår fikk problemer med et kneledd en gang. Fikk anti-inflammatorisk medisin som også virket smertestillende. Først sprøyte, senere tabletter daglig, og selv-limende støttebandasje. Målet var å opprettholde god musklatur, uten å overbelaste det betente kneleddet. Han ble helt fin, og det kom ikke tilbake.

Masse god bedring til Jaily!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er basically smertefull leddbetennelse. (Hvilken leddbetennelse er ikke smertefull liksom.... :P ) I Jaily sitt tilfelle er det betennelse i flere ledd, ikke lokalisert i ett enkelt ledd. Hun får ikke smertestillende da det vil skjule symptomene som jeg må kunne se for å se om kortisonen og antibiotikaen fungerer. Takk! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortison setter imunforsvaret så det ikke slåss så mye med seg selv. Autoimune sykdommer er jo, veldig enkelt forklart, imunforsvaret som går amokk og lager krøll.

Kjenner ikke til det Jaily har fått, men fortsatt god bedring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, kjenner godt til kortison fra før. Derfor jeg ikke er så glad i det. :P Men, som den hønemora jeg er, blir jeg selvsagt litt bekymra for at dette er noe tilbakevendene dritt som vil kreve mer enn en behandling med kortison.

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...