Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjemme alene prob.


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Sliter med hjemme alene treningen, og har kommet til det punktet at jeg føler jeg trenger litt hjelp.

Setteren har vært hjemme alene om dagtid sammen med min tidligere setter, noe som gikk helt fint. Han lå da i bur mens den andre var løs. Jeg var idiot og tenkte ikke på å trene han på å være hjemme alene uten den andre, så da den ble avlivd i sommer så fikk vi et problem. Han klarte ikke å være alene i det hele tatt, altså ikke i bil eller noen ting.

I oktober flyttet vi og startet på nytt med treningen. Lot han først bli ordentlig kjent med leiligheten, men fortsatt endte øktene i intens uling. Hunden blir så med sambo på jobb om dagene, men de periodene han må være alene i bilen så bjeffes det litt sånn innimellom. Tenker at han iallefall har blitt tryggere i bilen, noe som gjør det litt lettere for oss. Trener videre, men står på stedet hvil. Jeg setter han også innimellom hos foreldrene mine, slik at han skulle være litt mer uten meg, da han på et punkt ble veldig avhengi av meg.

Så kommer det ny hund i hus. Setteren roer seg og blir mye tryggere. Har med meg begge i bilen når jeg er på skolen, og der kan de ligge i opptil 6 timer. Når jeg er ute for å lufte/sjekke de så skvetter de hver gang bilen blir låst opp, da de ligger å sover. Nå begynner det å bli varmt ute, så denne løsningen fungerer ikke lengre..

Trener også på å være alene, og har kommet oss til 10 minutter. Da starter setteren med å bjeffe. Ser helst at han er løs, men har også prøvd bur(i og med at han lå der før), men det gjør ingen forskjell.

Om natten ligger begge hundene på gangen, så det er de godt vandt med. Om sambo starter tidligere enn meg så ligger hundene fortsatt på gangen mens jeg sover, og da er det ikke en eneste lyd å høre, for de vet nok innerst inne at jeg fortsatt er hjemme. Så med andre ord starter problemene når jeg går ut døra.

Når jeg skal trene på å være alene så legger jeg hundene på hver sin plass uten å dille med de, slukker lyset i gangen og går ut. Altså akkurat det samme jeg gjør hver kveld, bare at jeg da går på soverommet istedenfor.

Skal fortsette med treningen, men prøver å vrenge hjernen min for å komme på noe lurt, ogbtenkte at det garantert er noen her inne som har et tips eller to? Er det noe jeg burde gjort annerledes, er det noe jeg ikke gjør? Setter pris på alle innspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hvordan har du trent da? Kan du feks gå ut, vente han ut til han slutter å bråke, og så gå inn og belønne for at han er rolig for så å gå ut igjen og gjenta, bare kreve at han er rolig i et halvt minutt lengre og så øke tiden gradvis?

Jeg går ut og setter meg i bilen hvor jeg følger meg hundene på overvåkningskamera. Tvert det blir stilt så går jeg inn, men da er han så stressa at han kravler over meg. Prøver å roe han ned, men han slapper ikke av før jeg har vært inne litt. Har aldri prøvd å gått fra han mens han har vært skikkelig stressa, for det tror jeg bare gjør ting værre. Går jeg ut igjen når han har fått roet seg ned så er han stille litt før han begynner å bjeffe/ule. Har økt tiden gradvis, for 10 minutter ish er veldig bra for oss nå, men det er enda en lang vei igjen å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ut og setter meg i bilen hvor jeg følger meg hundene på overvåkningskamera. Tvert det blir stilt så går jeg inn, men da er han så stressa at han kravler over meg. Prøver å roe han ned, men han slapper ikke av før jeg har vært inne litt. Har aldri prøvd å gått fra han mens han har vært skikkelig stressa, for det tror jeg bare gjør ting værre. Går jeg ut igjen når han har fått roet seg ned så er han stille litt før han begynner å bjeffe/ule. Har økt tiden gradvis, for 10 minutter ish er veldig bra for oss nå, men det er enda en lang vei igjen å gå.

Jeg prøvde det med Bris, men han har jo seperasjonsangst, så han var det som å begynne på nytt igjen om jeg gikk inn og belønnet og gikk ut. Han bråkte like lenge før det ble stille, men da det ble stille sovnet han. Så på oss funket det ikke pga seperasjonsangsten, for den ble jo bare trigget på nytt da jeg gikk ut, og han klarte ikke å lære noe av det. Og han er forsatt sånn, bråker og er kjempestressa når jeg går, men roer seg raskt og sovner.

Tanken bak den metoden er jo at de skal lære seg at man kommer tilbake, og at man må øke tiden for at de ikke skal ligge og venter på at du kommer (om du feks en gang venter 10 min, så ett min og så 10 min igjen). Men det funket ikke på min, men han har som sagt seperasjonsangt... Har du prøvd DAP og sånne ting i tillegg til treninga sånn bare for å hjelpe til med å roe han ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Thundershirt kan være en god hjelp, hvertfall til å komme over kneika. Oscar var stille de første femten minuttene så begynnte han å ule, kanskje hvert 10.min. Thundershirt hjalp han å roe seg, og holde seg rolig.

Skal jeg prøve noe så blir det DAP i første omgang, jeg må bare vente litt på stipend.

Jeg syns det er så rart at han kan ligge så lenge i bilen uten å vise tegn på stress i det hele tatt, mens her hjemme klarer han så vidt 10 minutter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde det med Bris, men han har jo seperasjonsangst, så han var det som å begynne på nytt igjen om jeg gikk inn og belønnet og gikk ut. Han bråkte like lenge før det ble stille, men da det ble stille sovnet han. Så på oss funket det ikke pga seperasjonsangsten, for den ble jo bare trigget på nytt da jeg gikk ut, og han klarte ikke å lære noe av det. Og han er forsatt sånn, bråker og er kjempestressa når jeg går, men roer seg raskt og sovner.

Tanken bak den metoden er jo at de skal lære seg at man kommer tilbake, og at man må øke tiden for at de ikke skal ligge og venter på at du kommer (om du feks en gang venter 10 min, så ett min og så 10 min igjen). Men det funket ikke på min, men han har som sagt seperasjonsangt... Har du prøvd DAP og sånne ting i tillegg til treninga sånn bare for å hjelpe til med å roe han ned?

Sånn er min også. Nå har vi ikke trent så mye, men jeg ser at han blir enda mer oppspilt og stressa når jeg kommer og går. Så blir han like hysterisk når jeg går igjen, og så roer han seg, så kommer jeg og belønner og da er ulekoret igang en stund. Er det beste å bare være lengre ute, og ikke gå inn før han evt har sovnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg prøvde det med Bris, men han har jo seperasjonsangst, så han var det som å begynne på nytt igjen om jeg gikk inn og belønnet og gikk ut. Han bråkte like lenge før det ble stille, men da det ble stille sovnet han. Så på oss funket det ikke pga seperasjonsangsten, for den ble jo bare trigget på nytt da jeg gikk ut, og han klarte ikke å lære noe av det. Og han er forsatt sånn, bråker og er kjempestressa når jeg går, men roer seg raskt og sovner.

Tanken bak den metoden er jo at de skal lære seg at man kommer tilbake, og at man må øke tiden for at de ikke skal ligge og venter på at du kommer (om du feks en gang venter 10 min, så ett min og så 10 min igjen). Men det funket ikke på min, men han har som sagt seperasjonsangt... Har du prøvd DAP og sånne ting i tillegg til treninga sånn bare for å hjelpe til med å roe han ned?

Noe som gjør ting litt vanskelig her er at huseier har hund, og tvert V begynner å bjeffe å bjeffer den. Jeg burde kanskje prøvd å vente ut han litt lengre, men bjeffingen glir over i skikkelig uling som høres helt ute på gata, også slenger hunden opp seg på, så det blir bare kaos. Jeg har gitt beskjed til huseieren om at vi trener på dette og at det kan bli litt bråk, men jeg er sånn som ikke liker å være til bry, så jeg blir selv stresset av situasjonen...

Det er jo sånn jeg har gått frem, sånn at tiden aldri er lik på en måte. 1 minutt her, 5 minutter her osv. Å hente post og hive søppel osv går bra, men 10 minutter er liksom grensa. Vi har prøvd uten DAP osv da sambo har villet prøvd uten først, men skal få tak i noe etterhvert tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg prøve noe så blir det DAP i første omgang, jeg må bare vente litt på stipend.

Jeg syns det er så rart at han kan ligge så lenge i bilen uten å vise tegn på stress i det hele tatt, mens her hjemme klarer han så vidt 10 minutter?

Mange hunder er sånn, for i bilen er de liksom med. Bris er roligere i (kjent) bil enn hjemme, for hjemme blir jeg liksom borte"på ordentlig".

Sånn er min også. Nå har vi ikke trent så mye, men jeg ser at han blir enda mer oppspilt og stressa når jeg kommer og går. Så blir han like hysterisk når jeg går igjen, og så roer han seg, så kommer jeg og belønner og da er ulekoret igang en stund. Er det beste å bare være lengre ute, og ikke gå inn før han evt har sovnet?

Jeg vet ikke... Da Isak var liten så bjeffa han hele tiden når jeg gikk ut, jeg fikk ikke sjangs til å gå inn og belønne han. Men hun som bodde over sa han holdt på i to, tre timer mens jeg var på skolen (han sov da jeg kom hjem). Det løste seg hos oss, fordi jeg kom hjem da han sov og var trøtt, slik at han klarte å forbinde ro med at jeg kom hjem. Så på han måtte jeg bare finne ut hvor lenge han bjeffa og pass på være borte lenger enn det de første gangene, og så ble han rolig :) Men han var ikke redd, han bare protesterte. Bris blir redd, og klarer ikke å koble ro = mamma kommer hjem, selv om det alltid er rolig og han er kjempetrøtt når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Noe som hadde en mild effekt i riktig retning på en som i hvertfal var høy på stress. Var å late som jeg overså han da jeg kom hjem og hilste på han først når han hadde roet seg noen hakk ned. Det var ikke lett for han var puddel med fjærer i beina så det gikk i hopp og sprett og stress og kaving. Når jeg begyte med dette så ble hjemmesituasjonene bedre for han og han kunne være helt alene her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Mange hunder er sånn, for i bilen er de liksom med. Bris er roligere i (kjent) bil enn hjemme, for hjemme blir jeg liksom borte"på ordentlig".

Jeg vet ikke... Da Isak var liten så bjeffa han hele tiden når jeg gikk ut, jeg fikk ikke sjangs til å gå inn og belønne han. Men hun som bodde over sa han holdt på i to, tre timer mens jeg var på skolen (han sov da jeg kom hjem). Det løste seg hos oss, fordi jeg kom hjem da han sov og var trøtt, slik at han klarte å forbinde ro med at jeg kom hjem. Så på han måtte jeg bare finne ut hvor lenge han bjeffa og pass på være borte lenger enn det de første gangene, og så ble han rolig :) Men han var ikke redd, han bare protesterte. Bris blir redd, og klarer ikke å koble ro = mamma kommer hjem, selv om det alltid er rolig og han er kjempetrøtt når jeg kommer hjem.

Det er sant. Jeg bare tenker at hjemme er det enda mer kjent, og ikke minst stilt(med unntak av radio), mens i bilen er det mye trafikk og bråk. Jeg begynner liksom å ønske at jeg kunne ha parkert bilen min i gangen, så hadde problemet vært løst :P

Noe som hadde en mild effekt i riktig retning på en som i hvertfal var høy på stress. Var å late som jeg overså han da jeg kom hjem og hilste på han først når han hadde roet seg noen hakk ned. Det var ikke lett for han var puddel med fjærer i beina så det gikk i hopp og sprett og stress og kaving. Når jeg begyte med dette så ble hjemmesituasjonene bedre for han og han kunne være helt alene her

Jeg prøver å overse han når jeg kommer inn, men han stuper meg i møte og klatrer på meg som om jeg har vært bort i ørten timer. Jeg prøver å bare gå inn å gjøre andre ting også kommandere han til plassen, men han klarer ikke helt å roe seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg prøve noe så blir det DAP i første omgang, jeg må bare vente litt på stipend.

Jeg syns det er så rart at han kan ligge så lenge i bilen uten å vise tegn på stress i det hele tatt, mens her hjemme klarer han så vidt 10 minutter?

Oscar er helt lik, i bil er det ikke noe problem. Men hjemme i leiligheten stresser han seg opp når han er alene. Det som er kjekt med thundershirt er at det er garanti, så du får pengene igjen hvis det ikke gir effekt. Jeg liker også at det tross alt bare er et dekken, ikke noe hokuspokus + lett å ta med seg.

Nå trenger han ikke ha det på lenger, men hjalp veldig å få han til å lære at han kunne være rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres nesten litt ut som Bris, at han har et snev av angst og at det tar over litt og han ikke klarer å tenke rasjonelt. Blæ, jeg har ikke så mye tips altså, her hjalp ingenting. Ikke en gang Clomicalm, men han er ikke verre enn at han bare bråker en liten stund da, men det er kjipt å reise fra han for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oscar er helt lik, i bil er det ikke noe problem. Men hjemme i leiligheten stresser han seg opp når han er alene. Det som er kjekt med thundershirt er at det er garanti, så du får pengene igjen hvis det ikke gir effekt. Jeg liker også at det tross alt bare er et dekken, ikke noe hokuspokus + lett å ta med seg.

Nå trenger han ikke ha det på lenger, men hjalp veldig å få han til å lære at han kunne være rolig.

Ser for meg at en av hundene kommer til å ødelegge den veldig fort :P Men skal absolutt lagre siden så jeg har den hvis det blir aktuelt.

Han høres nesten litt ut som Bris, at han har et snev av angst og at det tar over litt og han ikke klarer å tenke rasjonelt. Blæ, jeg har ikke så mye tips altså, her hjalp ingenting. Ikke en gang Clomicalm, men han er ikke verre enn at han bare bråker en liten stund da, men det er kjipt å reise fra han for det...

Jeg vil ha solskinnshistorier og tips som fungerer :P Han klarte jo det en hel arbeidsdag før, og jeg ser ingen grunn til at han ikke skal klare det med nok (og rett) trening i fremtiden heller, men akkurat nå føles det ikke sånn ut, hehe. Jeg føler jo meg også ubrukelig som hundeeier når jeg må ha pass til hundene om jeg vil på kino en sen kveld f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt! Og jeg vil tro han kan klare det når han har klart det før :) Men på Isak funka det i hvertfall å vente til hele sinnstilstanden var rolig :) Vet du hvor lenge han bråker om du feks er borte en hel dag da?

Men om du har prøvd å trene og det ikke går så bra ville jeg prøvd DAP, iHarmoni osv og Clomicalm som siste løsning, sånn bare i starten for å se om det han roer han nok ned til å ta læring. Bedre det enn å ikke prøve det og ingenting annet funker :)

Jeg har ikke prøvd Thundershirten da, merker at jeg har veldig lyst til å prøve den bare for å kunne utelukke den. Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Forstår deg godt! Og jeg vil tro han kan klare det når han har klart det før :) Men på Isak funka det i hvertfall å vente til hele sinnstilstanden var rolig :) Vet du hvor lenge han bråker om du feks er borte en hel dag da?

Men om du har prøvd å trene og det ikke går så bra ville jeg prøvd DAP, iHarmoni osv og Clomicalm som siste løsning, sånn bare i starten for å se om det han roer han nok ned til å ta læring. Bedre det enn å ikke prøve det og ingenting annet funker :)

Jeg har ikke prøvd Thundershirten da, merker at jeg har veldig lyst til å prøve den bare for å kunne utelukke den. Hmm...

Hvor lenge han bråker om jeg er borte en hel dag har jeg ikke anelse på. Tenker å evnt få låne huset til foreldrene mine en dag, også prøve der. Han er jo godt kjent der også, bare at der har vi ikke naboer å ta hensyn til i like stor grad som nå.

Med Kuro fikk vi oss katt :lol:

:lol: Jeg er livredd katter, og setteren har lyst på katt til middag :P

Nå har vi hatt en ny økt, og jeg har prøvd noe nytt. Jeg gjorde klart alt, gikk ut i gangen og kommanderte at han skulle legge seg. Så sto jeg litt i ytterklærne slik at han skulle rekke å legge seg ned å slappe av før jeg dro ut. 8 minutter klarte han uten å lage lyd, og da var det bare sutring. Ventet til han tidde stille før jeg gikk inn igjen, overså bikkja og satte meg på stua. Hører han tasler i gangen, men han får ikke komme inn å hilse på meg før jeg ser via kamera at han har lagt seg ned for å slappe av. Mye lettere å overse han når jeg gjør det på det her viset, for vanligvis så stuper han på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lurt! Jeg fikk også som tips å vente med å slippe Bris ut av buret til han hadde roet seg så han kjeda seg/sovna, for å få han ned i rett sinnsstemning :) Det hjelper bare til en viss grad her, men ikke på den delen at jeg går bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg benyttet meg rett og slett av ressursforsvaret til Kuro, jeg. Vi fikk oss katt, han fikk en kong med V&H i - det ville naturligvis katten også ha, så når han da skulle være alene, var det viktigere å spise kongen enn det var at jeg hadde gått. Det gjelder å out-smarte shibaen sin. :lol:

Gruer meg til å begynne på dette her igjen i juli... Kanskje jeg må låne meg en stødig hund fra noen andre en stund for å hjelpe ham. Hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, det er lurt! Jeg fikk også som tips å vente med å slippe Bris ut av buret til han hadde roet seg så han kjeda seg/sovna, for å få han ned i rett sinnsstemning :) Det hjelper bare til en viss grad her, men ikke på den delen at jeg går bort.

Da skal jeg fortsette med det :) Burde kanskje prøvd å vært på stua en stund til, også gått ut for å ha tatt samme runden på nytt igjen ?

Jeg benyttet meg rett og slett av ressursforsvaret til Kuro, jeg. Vi fikk oss katt, han fikk en kong med V&H i - det ville naturligvis katten også ha, så når han da skulle være alene, var det viktigere å spise kongen enn det var at jeg hadde gått. Det gjelder å out-smarte shibaen sin. :lol:

Gruer meg til å begynne på dette her igjen i juli... Kanskje jeg må låne meg en stødig hund fra noen andre en stund for å hjelpe ham. Hmmm.

Haha! Skulle hatt noe å out-smarte setteren med jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Liten update:

Tror jeg knakk koden, for det hjalp masse å få lese andres tanker osv rundt dette. I dag la han ned hodet i gulvet idet jeg skrudde av lyset. Han reiste seg tvert døra ble låst og da gikk han en runde i gangen før han la seg ned igjen. Jeg satt i bilen å fulgte med på overvåkningskameraet, og bikkja lå rolig, og innimellom lukket han igjen øynene. Vi er kommet oss til 10-15 minutter, og jeg ser tydelige tegn på at han slapper mer av, så tror dette skal gå bra. Tusen takk for svar og innspill :flowers:


Utsnitt fra overvåkningen. Dette er fremskritt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...