Gå til innhold
Hundesonen.no

Føler hunder sykdom?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Jeg har vært syk og var veldig dårlig igår. Da lå jeg bare på sofaen hele dagen og var helt slått ut. Hera fikk en tur ut før typen dro på jobb på ettermiddagen, ellers ingen ting. (siden jeg var alene) Men Hera bare lå på plassen sin helt stille uten noe mas. Hele ettermiddagen og kvelden. Akkurat som at hun skjønte at jeg var syk. Til vanlig er hun mer rastløs og maser mer hvis hun ikke får oppmerksomhet og 2 turer iløpet av dagen. Ei veninne av meg sa også at hun var syk i en ukes tid og hunden hennes var så tålmodig og snill hele uken.

Tror dere at hunder kan føle at man er syk og svak? At de tar hensyn til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de føler sinnstemninga til eieren. Kanskje Hera følte at du ikke var i form til å gi henne oppmerksomhet uansett om hu maste?

Lunah oppfører seg hvertfall veldig bra om jeg er lei eller nedfor endag. Hu kunne i det minste oppført seg pent selvom jeg er blid også da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe Pito forstår IKKE når jeg er syk iallefall :oops: Så der er du heldig. Sist vinter hadde jeg influensa i en og en halv uke, og det lengste jeg kom meg på de 10-11 dagene var til postkassen. Pito holdt på å løpe ned veggene! Mamma var på jobb (nordsjøen) så jeg hadde ingen til å lufte henne heller. Prøvde å få til noe mental trening inne også men siden jeg var så halvdau så ble det bare noe halvhjerta. Huff da hadde jeg vondt av Pito. Men bare jeg gikk ute så holdt jeg på å kollaspe av utmattelse og lungene kjentes ut som om de frøs til is.

Men noen hunder merker det helt sikkert. Pito merker godt når jeg er lei meg og blir med en gang mer ydmyk. Men at jeg er syk merker hun ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært syk og var veldig dårlig igår. Da lå jeg bare på sofaen hele dagen og var helt slått ut. Hera fikk en tur ut før typen dro på jobb på ettermiddagen, ellers ingen ting. (siden jeg var alene) Men Hera bare lå på plassen sin helt stille uten noe mas. Hele ettermiddagen og kvelden. Akkurat som at hun skjønte at jeg var syk. Til vanlig er hun mer rastløs og maser mer hvis hun ikke får oppmerksomhet og 2 turer iløpet av dagen. Ei veninne av meg sa også at hun var syk i en ukes tid og hunden hennes var så tålmodig og snill hele uken.

Tror dere at hunder kan føle at man er syk og svak? At de tar hensyn til det?

Høres ut som at Hera føler sykdom vært fall :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hunder kan jo lukte kreft o.l så jeg er sikker på at de klarer å lukte og forstå at eieren ikke er i form. Er jeg forkjøla/bihulebetennelse så er Balder skikkelig interessert i fjeset mitt og skal bare oppi meg og lukte :lol: Han roer seg veldig når jeg er syk.

Min forrige hund reagerte på mennesker med hjertesykdommer, han ble helt vill og slikka de intenst oppover venstre armen og han tok aldri feil. Traff vi nye folk og han gjorde dette "ritualet" sitt så spurte vi om personen hadde noe med hjertet og svaret var alltid ja. Merket også forskjell på intensiteten hvor alvorlig hjertesykdom personene hadde :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror aldri vi kommer til å skjønne oss 100% på våre firbeinte, men at de er klar over mer enn vi tror , er jeg ikke tvil om.. :)

Samboeren var i fjor høst plaget av rosenangrep på beinet.(han beskrev det som en blanding av saftig solbrenne kombinert med et realt myggestikk.)

Enhver berøring var svinvondt og da passet cavalierklør mot leggen rimelig dårlig.

Men henrik lot ikke til å forstå at det ikke bare var å kaste seg opp i sofaen til husse.

Sambo bretta opp buksa og lot henrik undersøke.da forstod han,han var meget forsiktig med rosenbenet etter dette. Love

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...