Gå til innhold
Hundesonen.no

Veterinary Certificate of Health og Veterinary Certificate?


Benedicte
 Share

Recommended Posts

Vi eksporterer en valp til Canada, og her er reglene over hva som kreves:

http://www.inspection.gc.ca/animals/terrestrial-animals/imports/policies/live-animals/pets/dogs/less-than-8-months-rabies-free/eng/1331928796861/1331928896443

Slik jeg forstår det rett så trenger valpen:

* Veterinærsertifikat

* Brev fra Mattilsynet om at Norge er rabiesfritt

* Helse-veterinærsertifikat (er dette noe annet enn et vanlig veterinærsertifikat?)

Jeg finner det ikke på siden her, men vi har også fått beskjed om at veterinæren må skrive et brev om at vi ikke har hatt diverse sykdommer i "kennelen" innen de siste 90 dagene. Noen som vet om dette stemmer?

Det store spørsmålet mitt er egentlig hva forskjellen på veterinærsertifikat og helse-veterinærsertifikat er, og hvor får jeg skaffet dette? Jeg har personlig aldri vært borti det på jobben - det skal nemlig tydeligvis ha et spesifikt nummer på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke ta kontakt med mattilsynet? De vet helt sikkert.

Jo, skal ringe de nå :)

Det er ikke valpevetattest og pass det menes da?

Men jeg vet at sertifikatet skal ha et nummer som skal skrives inn i eksport-papirene. Det har vel ikke valpeattesten?

Det står også at EU-pass ikke erstatter veterinærsertifikatet.

Edit: ringte Mattilsynet, og de hadde ikke snøring :gaah:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, skal ringe de nå :)

Men jeg vet at sertifikatet skal ha et nummer som skal skrives inn i eksport-papirene. Det har vel ikke valpeattesten?

Det står også at EU-pass ikke erstatter veterinærsertifikatet.

Edit: ringte Mattilsynet, og de hadde ikke snøring :gaah:

Hm. Da får du ringe/maile Canada da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ok - nå leste jeg linken og det står jo VELDIG tydelig der hva de skal ha da.......... veldig tydelig

Hunden må enten være vaksinert mot rabies og da ha en veterinærattest på det, ELLER du må få en veterinær til å skrive at hunden kommer fra Norge, ett land som er listet på deres side som rabiesfritt så det burde være grei skuring.

Siden valpen da kanskje reiser alene - så må den da ha med passet sitt og en veterinærattest som inneholder det som står listet opp. Enkelt og greit - det der var jo ikke vanskelig i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Certification Requirements - Dogs not accompanied by their owners

Dogs that are not accompanied by their owners require:

  • a rabies vaccination certificate OR a veterinary certificate declaring that the dog is coming from a rabies-free country; AND
  • a veterinary certificate of health
Rabies Vaccination Certificate

The rabies vaccination certificate must:

  • be written in English or French;
  • be issued and signed by a licensed veterinarian;
  • identify the animal (as in breed, colour, and weight);
  • state that the animal is vaccinated against rabies;
  • indicate the date of vaccination;
  • indicate the trade name and the serial number of the licensed vaccine; and
  • specify the duration of immunity (otherwise, it will be considered valid for one year from the date of vaccination).
Veterinary Certificate

The veterinary certificate must:

  • be written in English or French;
  • be issued and signed by a licensed veterinarian;
  • identify the animal (as in breed, colour, and weight);
  • state that the animal has been in the exporting country since birth or for at least six (6) months immediately preceding shipment to Canada; and
  • be accompanied by documentation from a competent government authority, stating that rabies has not occurred in the country of origin for at least six (6) months immediately preceding the animal's shipment to Canada. Her trenger du en bekreftelse fra mattilsynet som må legges ved. Det må være datert og signert

A competent government authority refers to a veterinary agency or other government agency that manages a country's animal health and welfare situation, as well as handles the responsibility of veterinary certification for the purposes of international trade. The document can be either:

  • a letter issued on the competent government authority's letterhead, which must be dated, stamped and signed by an official of the competent government authority in the country of origin; or
  • a letter by the licensed veterinarian who issued the certificate, which must be endorsed by the competent government authority.

Dogs do not require rabies vaccination or certification if they are less than three months of age at the time they are imported into Canada.

The European Union pet passport is an acceptable alternative to the rabies vaccination certificate as long as all the required elements are included. - Altså - det holder med pet passport

Veterinary Certificate of Health

The veterinary certificate of health must:

  • be written in English or French;
  • be issued and signed by the licensed veterinarian who performed the examination;
  • identify the animal (breed, colour, and weight);
  • specify the date and time of the examination;
  • have the name and signature of the licensed veterinarian;
  • state that the veterinarian is satisfied that the animal:
    • is not less than eight (8) weeks of age at the time of the examination;
    • is free of any clinical evidence of disease;
    • was vaccinated, not younger than six (6) weeks of age, for distemper, hepatitis, parvovirus, and parainfluenza virus;
    • can be transported to Canada without undue suffering due to infirmity, illness, injury, fatigue, or any other causes;

All information must be recorded legibly in the veterinarian's handwriting. The dog must be imported into Canada 72 hours or less after the examination.

The European Union pet passport is not an acceptable alternative to the certificate of Health.

Hvor står det at den må ha nummer??

Nå har jeg tatt høyde for at valpen skal sendes alene over da, det er den biten jeg har lest - men jeg ser ikke noen hickups og finurligheter der. Norge er rabiesfritt - om valpen ikke er rabiesvaksinert (da holder det med passet som valpen har som dokumentasjon på vaksine osv.) så trenger den en veterinærattest som fyller kravene som står spesifisert.

Om valpen ikke er rabiesvaksinert så trenger du ett skriv fra veterinæren på at Norge er rabiesfritt sammen med dokumentasjon fra mattilsynet som da må være datert og stemplet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det ENESTE jeg finner om nummer er at vaksinens serienummer og produksjonsmerke MÅ stå i veterinærattesten for rabiesvaksine - men alt du trenger er jo passet, der er jo den labelen klistret inn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...