Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem skal betale omregistrering?


millemonk

Recommended Posts

Er det selger eller kjøper som normalt betaler omregistreringen av hunden? Har fått hentelapp fra posten på en pakke/brev fra NKK på over 400 kroner - godt mulig det soleklart er mitt ansvar' date=' men jeg tenkte å spørre likevel.[/quote']

Det bør være avtalt i kjøpskontrakten, som du vel har sørget for å ha iorden? NKKs standard kjøpsavtaler som er beregnet på salg av valp fra oppdretter sier at dette er en kostnad som er inkludert i valpeprisen (på samme måte som utgiftene til veterinærattest som jo skal følge valpen ved levering.)... Har du imidlertid fått en omplasseringshund (oftest veldig billig/gratis ) så er det ingen automatikk i at det er selger som betaler omregistrering... Oftest vil vel kjøper besørge dette selv slik at han er sikker på at det blir gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vell du som er kjøper det om ikke noe annet er avtalt.

Sitter selv her med en stamtavle på en hund som ikke er min... Grunnen er det at 1 år etter at de som har hunden kjøpte den så ringte de meg og spurte hvorfor de ikke hadde fått stamtavlen enda???

Ikke vet jeg det ble jo sendt inn eierskifte så etter å ha snakket med dem så ringte jeg NKK og spurte og da viser det seg at de selv ikke hadde hentet ut stamtavlen fra posten. :?

Jeg snakker med dem neste dag og da sier hun at de hadde no ikke råd til å hente den ut for den kostet jo 400,- og hun mente at det var jeg som skulle betale det for det var jo meg de hadde kjøpt hunden av...

men jeg mener no det at når de får kjøpe en valp på 9 mndr til usle 3000,- så kan de godt spandere de 400,- det kostet dem å betale ut stamtavlen selv og ikke legge det ansvaret på meg.

så jeg sa at jeg kan betalen den ut hvis jeg får råd til det... så når Småen sine valper ble solgt så gjorde jeg det men når de fikk beskjed om at jeg hadde gjort det så ville de pluttselig ikke ha den... grunn: de skulle jo ikke ha valper på hunden alikavell så da trengte de ikke den. :?

gjett om jeg ble sur da for da hadde jeg rett og slett kastet ut 450,- ut vinduet for noe de pluttselig etter mye mas alikavell ikke ville ha og bad meg sende den tilbake til NKK(som om jeg hadde fått igjen pengene da :-o ) nei da skal jeg heller sitte her med stamtavlen i tilfellet de maser på meg en gang til om det en annen gang eller jeg treffer på dem, så skal de få den i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er vell du som er kjøper det om ikke noe annet er avtalt.

Sitter selv her med en stamtavle på en hund som ikke er min... Grunnen er det at 1 år etter at de som har hunden kjøpte den så ringte de meg og spurte hvorfor de ikke hadde fått stamtavlen enda???

Ikke vet jeg det ble jo sendt inn eierskifte så etter å ha snakket med dem så ringte jeg NKK og spurte og da viser det seg at de selv ikke hadde hentet ut stamtavlen fra posten. :?

Jeg snakker med dem neste dag og da sier hun at de hadde no ikke råd til å hente den ut for den kostet jo 400,- og hun mente at det var jeg som skulle betale det for det var jo meg de hadde kjøpt hunden av...

men jeg mener no det at når de får kjøpe en valp på 9 mndr til usle 3000,- så kan de godt spandere de 400,- det kostet dem å betale ut stamtavlen selv og ikke legge det ansvaret på meg.

så jeg sa at jeg kan betalen den ut hvis jeg får råd til det... så når Småen sine valper ble solgt så gjorde jeg det men når de fikk beskjed om at jeg hadde gjort det så ville de pluttselig ikke ha den... grunn: de skulle jo ikke ha valper på hunden alikavell så da trengte de ikke den. :?

gjett om jeg ble sur da for da hadde jeg rett og slett kastet ut 450,- ut vinduet for noe de pluttselig etter mye mas alikavell ikke ville ha og bad meg sende den tilbake til NKK(som om jeg hadde fått igjen pengene da :-o ) nei da skal jeg heller sitte her med stamtavlen i tilfellet de maser på meg en gang til om det en annen gang eller jeg treffer på dem, så skal de få den i hendene.

Nok et eksempel på hvorfor det er viktig å ha en kjøpsavtale når man selger/kjøper hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det selger eller kjøper som normalt betaler omregistreringen av hunden? Har fått hentelapp fra posten på en pakke/brev fra NKK på over 400 kroner - godt mulig det soleklart er mitt ansvar' date=' men jeg tenkte å spørre likevel.[/quote']

Normalen er nok kjøper, for det er jo den nye eier av hunden. Har selv nettopp fått omregistrert Goshi over på meg og jeg betalte omregistreringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er det sikkert riktig slik det har blitt gjort.

Det gjelder ikke omplassering, men kjøp av en valp på 8 måneder.

Det bør være avtalt i kjøpskontrakten' date=' som du vel har sørget for å ha iorden? NKKs standard kjøpsavtaler som er beregnet på salg av valp fra oppdretter sier at dette er en kostnad som er inkludert i valpeprisen (på samme måte som utgiftene til veterinærattest som jo skal følge valpen ved levering.)... Har du imidlertid fått en omplasseringshund (oftest veldig billig/gratis ) så er det ingen automatikk i at det er selger som betaler omregistrering... Oftest vil vel kjøper besørge dette selv slik at han er sikker på at det blir gjort...[/quote']

Jeg har selvfølgelig en skikkelig kjøpskontrakt ja, men jeg tenkte ikke over akkurat dette - jeg har ikke kjøpt hund før, og visste ikke at omregistrering var såpass dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi registrerte den siste valpen i eget navn, og selvfølgelig ble den solgt bare to dager senere. Men da betalte de full pris, selv om valpen var nesten 4 måneder. Den hadde fått vanlig vaksine, første rabiessprøyte og var inkludert i vår forsikring, så de fikk en mer omfattende pakke en de andre kjøperne.

Den omregistreringen betalte jeg!

Da vi omplasserte en hund, var det ny eier som betalte. Hunden kunne jo fortsatt vært registrert i vårt navn uten problemer. (Hannhund som ikke fikk testikler og derfor uaktuell i avl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi omplasserte en hund' date=' var det ny eier som betalte. Hunden kunne jo fortsatt vært registrert i vårt navn uten problemer. (Hannhund som ikke fikk testikler og derfor uaktuell i avl).[/quote']

Okay, jeg trodde det var obligatorisk - mener det var det på hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt to hunder de siste tre årene og oppdretterne har betalt registrering begge ganger. Men hund nr 2 er kjøpt i Sverige, og da er det jeg som har betalt omregistrering fra SKK til NKK...men det synes jeg er helt greit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...