Gå til innhold
Hundesonen.no

Terven - hva bør jeg vite?


tuppetroll

Recommended Posts

Enkelte linjer har veldig mye stress i seg, noe som gjør den pipete, masete og turbo, men velger du fra en seriøs oppdretter som har stabile linjer, så får du en kvikk og rask arbeidskamerat.

De jeg har hatt har jeg vært veldig fornøyd med, dog den siste gikk jeg ikke overens med, derfor ble hun omplassert, men de var arbeidssomme, effektive, lettlærte og greie å ha med å gjøre. De krever jo pelsstell da, men det må du jo bare ta med deg.

Det er en hund som passer best til å få jobbe litt, noe med tempo er ypperlig for dem, agility eller rundering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terven kan være forsiktig av seg. Reservert ovenfor fremmede. Pysete i nye miljøer etc. En terv av god mentalitet er ikke det. Den er sosial, og skal takle høye lyder, glatte gulv etc.

Belgeren må stimuleres mentalt. Når den får det den trenger av stimuli, er det en herlig familiehund, også. Hvis du kun skal ha kose- og turhund, ville jeg heller sett på en annen rase.

Du må være nøye med valg av oppdretter. Alle oppdrettere sier jo at deres avlshunder er bra, så det er ikke så lett å vite når man er ny med rasen hvilken man bør velge.

Jeg synes ikke at det er mye pelsstell. Selvfølgelig blir det mye hår 2 ganger i året, ved røyting. Men ellers i året børster jeg igjennom pelsen kanskje 2. hver uke.

Ellers er jo terven verdens beste hund (synes jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg glemte å si at belgeren er en flott hund å jobbe med. Oppmerksom og arbeidsglad. Lett å belønne med lek, da de fleste har god jakt- og kamplyst.

Den er lettlært, og kjapp. Så hvis du har planer om å konkurrere i bruks, lydighet eller agility, så er det absolutt en rase som egner seg.

Dessuten er det ikke noe særlig sykdom på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en sotbelger men det går ut på det samme så jeg svarer litt allikevel :lol: Denne har jeg regelrett rappet av fra www.nbfk.org

:D

Kan du takle disse situasjonene med humor- ja da kan du vurdere belger

Den går over salongbordet i stedet for rundt når den vil opp i sofaen - eller den spretter opp i sofaen over ryggen

Den misser nesa med en millimeter - kalles neseklipping. Belgeren er i tillegg til neseklipping kjent for lårklipping - den treffer gjerne låret og klipper til i forbifarten og sist - men ikke minst, kne-knekkeren - hvorfor bremse farten selv når eier kan brukes? - Du vil etter hvert få svært raske reflekser

Den tror hageslangen er en ekte slange, og den kommer på ingen måte til å la deg sloss med den, støvsugeren, gressklipperen eller langkosten alene

Lager hull i både klær og hender under lek

Den påfører deg hjerteinfarkt når den 4 måneder gammel hopper ned fra din 1,5 m høye veranda eller trappeutgang, og den hopper over et 2 m høyt gjerde så fort du snur ryggen til den,

Suger din favoritt genser inn i buret og spiser den - og gjør det samme med neste genser fordi du glemte å lage en belgersikker sone rundt buret etter første gang,

Biter litt om du ikke gir den ballen

Hopper stillestående rett opp på bilpanseret, kjøkkenbordet eller kjøkkenbenken .

Det som er ille er at det faktisk stemmer...du må være forberedt på usannsynlige skal du ha noe sånt i hus.Og du må ha selvironi og en anelse galgenhumor for er det noe mine belgere har vært gode på så er det å drite ut eieren :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forberedt på å bruke god tid på å velge riktig oppdretter om det skulle bli en belger på meg. Jeg har planer om å bruke den i agility, lydighet og utstilling og kanskje litt bruks. Den vil få den mentale stimulansen den trenger, med andre ord ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Minst like viktig som å finne en god oppdretter og en hund etter linjer som passer deg og ditt bruk er din evne til omstilling, samt sans for humor.

Belgeren er hundeverdenens svar på Emil i Lønnaberget - den er full av hyss og påfunn og som Emil så gjør den ikke ugang fordi den er ond og utspekulert - den bare må liksom og så bare blir det sånn.......... Det er viktig å kunne se på verden med skråblikk om man lever med belger..

Omstilling - fordi med belger så går ting fort - mens man med en del andre raser rekker å reagerer fordi man ser at nå tenker den på noe - så trenger man med belger trening i å se at den har tenkt til å tenke på noe før den får tenkt - for belgere tenker og handler stort sett samtidig så det er av og til vanskelig å henge med i svingene - men er man villig til å bruke tid på å venne seg til farten og villig til å leve med at man gjør en brøler eller to - ja, så er man på god vei.

Belgeren er en hærlig rase - og er velegnet til det meste.

Men som presisert i andre innlegg - bruk tid på å finne rett oppdretter.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgeren er hundeverdenens svar på Emil i Lønnaberget - den er full av hyss og påfunn og som Emil så gjør den ikke ugang fordi den er ond og utspekulert - den bare må liksom og så bare blir det sånn.......... Det er viktig å kunne se på verden med skråblikk om man lever med belger..

Hehe, hørtes ut som venninna mi sin dalmatiner :)

Kanskje det er belger blod i henne :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde aldri hatt hund og terven hjemme er min første hund. Det var faktisk nesten impulskjøp. Vi hadde sommerferie og fikk besøk av noen som hadde kjøpt en terv-valp. Så skjønn. ..De sa at oppdretter hadde to igjen så jeg måtte forte meg hvis jeg ville ha. Dro dagen etter å hentet henne. Jeg hadde ikke undersøkt på forhånd hvordan belgere var og oppdretter fortalte heller ikke om det og jeg ante ikke hva jeg skulle spørre om eller se etter, jeg så bare at hun var nydelig. Men det var en lykke! Belgeren passer faktisk til mitt "gemytt" noe jeg ikke visste på forhånd. Man må kanskje tenke litt - hvordan er jeg og hvilken hund vil passe meg og mitt gemytt før man kjøper hund. Dette tror jeg i hvertfall er en av faktorene man må tenke på før man kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...